Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
B 33
Offentligt
1489546_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
27. januar 2015
Besvarelse af spørgsmål 1 ad L B 33 stillet af udvalget den 12. decem-
ber 2014 efter ønske fra Lars Dohn (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for hhv. Den Norske Stats Husbank og den
islandske stats Boligfinansieringsfonds formål, virkemåde og betydning
for boligfinansieringen i hhv. Norge og Island.
Svar:
Finanstilsynet har været i kontakt med de norske og islandske myndighe-
der og indhentet nedenstående oplysninger om Den Norske Stats Husbank
og Den Islandske Stats Boligfinansieringsfond. Informationerne er af-
stemt med henholdsvis Den Norske Stats Husbank og Den Islandske Stats
Boligfinansieringsfond.
Den Norske Stats Husbank
Husbanken er et statsligt forvaltningsorgan direkte underlagt Stortinget og
den norske regering ved Kommunal- og Moderniseringsdepartementet.
Banken kan nærmest betegnes som den norske regerings værktøj på det
boligpolitiske område, herunder også i forhold til flygtninge og hjemløse.
Det norske Storting beslutter via statsbudgettet omfanget af ressourcer,
der afsættes til Husbankens låne- og tilskudsordninger, og den norske
rigsrevision kontrollerer, at de tildelte ressourcer anvendes i overens-
stemmelse med gældende regler og Stortingets forudsætninger.
I 2013 fastsatte Stortinget lånerammen til 25 milliarder NOK, hvoraf
Husbanken benyttede 16,5 milliarder til grundlån til opførsel og udbed-
ring, 7 milliarder til startlån og 1,5 milliarder til børnehavelån.
Eventuelle tab dækkes også over statsbudgettet. For startlån, som Hus-
banken fordeler til kommunerne, som videreformidler til husholdninger,
der ikke kan få lån i den private sektor, dækkes 25 pct. af tabene af kom-
munen, mens de resterende 75 pct. dækkes af staten.
Husbanken er tiltænkt som et supplement til de private banker og skal
ikke konkurrere mod disse. Udlånsmidlerne er efter bankens formål mål-
rettet dem, som varigt er ude af stand til at skaffe sig egen bolig, hvorved
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Husbanken bidrager til regeringens målsætning om, at alle skal bo godt
og trygt.
Af Husbankens årsberetning fra 2013 fremgår det:
”Det er Husbankens primæroppgave å supplere markedet for å skape vel-
ferdsgevinster. Det gjør vi ved å gi lån og tilskudd som er fordelingspoli-
tisk ønskelig. Slik bedres boligstandard og boligfordeling, også i deler av
landet som det private kredittmarkedet ikke prioriterer.”
Husbanken administrerer en række statslige ordninger på boligområdet og
har i dag væsentlige kompetencer i forhold til blandt andet områder som
boligsociale spørgsmål, boligudformning, miljøvenligt byggeri og lav-
energi og byggeskik. Husbanken har produkter kaldet grundlån, startlån,
boligtilskud til fremskaffelse af udlejningsboliger og boligstøtte til hus-
holdninger med lave indtægter og høje boligudgifter samt formidling af
viden på byggetekniske områder.
Husbankens totale udestående udlån ultimo 2013 udgjorde ca. 128 milli-
arder NOK. Til sammenligning udgjorde det samlede udlån mod pant i
fast ejendom fra øvrige kreditinstitutter ultimo 2013 2.087 mia. NOK,
hvor Husbankens andel således udgør godt 6 pct.
Husbanken opererer med en af staten fastsat rentemarginal. I 2013 var
rentemarginalen på 0,5 pct., hvilket uløste en indtægt på ca. 640 mio.
NOK til Husbanken. Husbankens driftsomkostninger var i dette år 336
mio. NOK, og tab på udlån beløb sig i 10 mio. NOK.
Fra marts 2014 blev rentemarginalen øget til 1,0 pct.
Den Islandske Stats Boligfinansieringsfond
Den Islandske Boligfinansieringsfond (HFF) er et offentligt ejet kreditin-
stitut, der yder lån med henblik på boligsikkerhed og økonomisk ligestil-
ling for Islands borgere. HFF tilbyder derudover inden for et lovbestemt
mandat en række forskellige løsninger til økonomisk trængte borgere.
Der er fastsat en maksimumgrænse for opnåeligt lånebeløb, og der kan
maksimalt ydes HFF-lån til én bolig per person eller familie. Ressortmæs-
sigt ligger HFF under Socialministeriet, og socialministeren udpeger be-
styrelsesmedlemmerne.
HFF blev etableret i 1998, hvor en offentlig bygningsfond samt arbejder-
bevægelsens bygningsfond blev slået sammen og erstattede den daværen-
de offentlige boligmyndighed.
HFF er finansielt uafhængig og selvforsynende gennem sine indtægter,
dog kan HFFs obligationsudstedelser udstedes med en statslig garanti.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489546_0003.png
Som den andenstørste obligationsudsteder på Island finansierer HFF sine
udlån ved en kombination af egenkapital og udstedelse af matchende ob-
ligationer sikret ved pant i fast ejendom. Obligationerne udstedes gennem
OMX NASDAQ Iceland Exchange.
HFF`s samlede balance ultimo 2013 udgjorde 863 mia. ISK (5,6 mia.
euro). Markedsandelen er omkring 21 pct. på nye ejendomslån og om-
kring 55 pct. på samlede udestående boliglån. HFF er underlagt tilsyn af
det islandske finanstilsyn (www.fme.is) og den islandske centralbank
(www.cb.is).
HFF’s investorer er pensionskasser (65 pct.), pengemarkedsfonde (15
pct.), udenlandske investorer (10 pct.) og finansielle institutter (10 pct.).
I de senere år har regeringen som følge af tab på udlån, faldende nettoren-
teindtægter og ”public debt relief measures” været nødt til at støtte HFF
ved at forøge egenkapitalen med 51 mia. ISK for at sikre en minimums-
solvens på 4 pct.
HFF tilbyder kun én type lån til finansiering af bolig, renovering og til
udlejningsfirmaer. Lånet ydes med fast rente op til 80 pct. af ejendom-
mens værdi med en løbetid på 40 år. 50 års løbetid tilbydes dog udlej-
ningsfirmaer.
I tillæg administrerer fonden en række finansielle programmer, som er
målrettet borgere i økonomiske vanskeligheder. Disse omfatter rådgiv-
ning, finansiel planlægning og omlægning af eksisterende lån, hvor det er
muligt, og retshjælp til gældssanering.
HFF har ikke noget specifikt formål eller særlig indsats i forhold til låne-
adgang i yderområder. HFF’s primære mission er dog at tilbyde lån i hele
Island på ensartede vilkår, så alle borgere har lige adgang til rimelige lå-
nevilkår. HFF er derfor ofte den eneste långiver i landlige områder i Is-
land.
HFF’s totale udestående udlån medio 2014 udgjorde ca. 754 mia. ISK. I
2014 stod HFF for 20 pct. af den samlede boligfinansiering i Island, som
er en tilbagegang fra 10 år tidligere, hvor markedsandelen var mellem 70-
80 pct. Tilbagegangen skyldes en svækkelse af konkurrencedygtigheden
på HFF’s ene låneprodukt, som er et inflationsindekseret fastrentepro-
dukt. Den private sektor yder flere typer boliglån, og det har givet de
kommercielle banker, pensionskasser og andre finansielle institutter en
større markedsandel de seneste 10 år.