Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
B 3
Offentligt
1414795_0001.png
TALE
23. oktober 2014
Samråd i Beskæftigelsesudvalget den 27. okto-
ber 2014, samrådsspørgsmål A om ministerens
holdning til beslutningsforslag B 3 om halvering
af genoptjeningsperioden for retten til dagpenge
[Om beslutningsforslaget]
Enhedslisten har fremsat beslutningsforslag om
halvering af genoptjeningsperioden for arbejds-
løshedsdagpenge.
Forslaget behandles i folketingssalen den 4. no-
vember, og der skal i den forbindelse stemmes
ved 1. behandlingen efter de nye regler, som
blev vedtaget sidste år.
Forud for denne første og eneste behandling i
Folketingssalen behandles forslaget på dette
samråd, så udvalget får lejlighed til at drøfte for-
slaget mere indgående.
[Dagpengesystemet er en stor udfordring]
Lad mig indledningsvis sige helt klart, at rege-
ringen deler Enhedslistens bekymring for dag-
pengemodtagerne.
Regeringen er klar over, at vi står med en stor
udfordring, der ikke mindst skyldes den hårde
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
indfasning af den tidligere regerings dagpenge-
reform.
En stor gruppe mennesker har allerede opbrugt
dagpengeretten – og lad det være sagt med det
samme, åbent og ærligt: Der er desværre tale om
flere, end det blev skønnet under både den for-
henværende og den nuværende regering.
Det er og bliver ulykkeligt for de berørte og de-
res familier, og det tager regeringen dybt alvor-
ligt.
I bemærkningerne til forslaget bemærker En-
hedslisten, at når forudsætningerne for lovgiv-
ningen i den grad har vist sig forkerte, er der al
mulig grund til, at Folketinget ændrer lovgivnin-
gen.
Den opfattelse deler regeringen sådan set – og
regeringens mange tiltag på dagpengeområdet
skal netop ses i det lys.
Regeringen har således handlet og gennemført
en række tiltag, som afbøder virkningen af den
meget brutale indfasning af både afkortningen af
dagpengeperioden og fordoblingen af beskæfti-
gelseskravet, som den tidligere, borgerlige rege-
ring og Dansk Folkeparti står bag.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen har afsat mere end 3 milliarder kro-
ner til disse initiativer – og det har vi valgt, fordi
vi ikke lader mennesker i stikken.
Havde VKO stadig været ved magten, var tusin-
der af mennesker faldet ud af dagpengesystemet
og havde stået helt uden offentlig forsørgelse ef-
ter to år.
[Regeringens tiltag]
Regeringen har med opbakning fra Enhedslisten
og SF gennemført en langt lempeligere indfas-
ning.
Vi har sikret et midlertidig forsørgelsesgrundlag
for mere end 40.000 mennesker.
Vi er samtidig ved at gennemføre en beskæfti-
gelsesreform, som understøtter, at ledige får en
tidlig og intensiv indsats, der tager højde for den
toårige dagpengeperiode.
Reformen understøtter, at ledige kommer hur-
tigst muligt i varigt job, og at ledige sikres en
individuelt tilpasset indsats med bedre mulighe-
der for uddannelse.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[Dagpengekommissionen]
Regeringen har samtidig nedsat en dagpenge-
kommission, som skal give dagpengesystemet et
grundigt eftersyn og komme med forslag til,
hvordan vi fremtidssikrer systemet.
Vores udgangspunkt er, at vi ønsker et stærkt og
robust dagpengesystem, hvor en stor andel af ar-
bejdstagerne er medlemmer af en a-kasse og alt-
så vælger at forsikre sig mod ledighed.
Vi har set, hvor galt det er gået med dagpengere-
formen – og vi har nu behov for at få analyseret
hele dagpengesystemet i sammenhæng og med
bistand fra eksperter og arbejdsmarkedets parter.
Jeg vil i den forbindelse gerne understrege, at
det fremgår af kommissoriet for dagpengekom-
missionen, at balancen mellem dagpengesyste-
mets enkeltelementer skal analyseres – herunder
optjeningsperioden.
Det mener jeg er klogt, men det er ikke en farbar
vej at tage enkeltelementer i dagpengesystemet
ud af sin sammenhæng og så tro på, at vi løser
alle problemer.
Jeg mener, der er brug for en række grundlæg-
gende analyser af helt centrale elementer i dag-
pengesystemet, herunder blandt andet:
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
o
Hvordan sikrer vi den rette balance, så
dagpengesystemet på den ene side yder
økonomisk tryghed for medlemmer ramt
af arbejdsløshed, og på den anden side
sikrer, at ledige står til rådighed for ar-
bejdsmarkedet og får hjælp til at komme
videre.
o
Hvilke konsekvenser det vil have at ind-
føre et konjunkturbestemt dagpengesy-
stem;
o
Hvordan vi får mindsket bureaukratiet
og øget gennemsigtigheden i reglerne;
o
Hvordan vi sikrer, at danskpengesyste-
met forbliver økonomisk robust i forhold
til de udfordringer, der kan følge af et
stadigt mere internationalt arbejdsmar-
ked.
Regeringen ønsker derfor at afvente dagpenge-
kommissionens analyser og anbefalinger. Samti-
dig har vi valgt at fremrykke dagpengekommis-
sionens afrapportering til september 2015.
Regeringen har noteret sig, at flere partier i for-
bindelse med de igangværende finanslovsfor-
handlinger har fremsat ønsker til ændring af
dagpengesystemet.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er selvfølgelig helt fair. Det står alle partier
frit for, hvilke krav de ønsker at stille – men fi-
nanslovsforhandlingerne foregår ved forhand-
lingsbordet og ikke her i dag.
[Regeringens indstilling]
Regeringen kan derfor ikke støtte beslutnings-
forslaget.
6