Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
B 23 Bilag 4
Offentligt
1492409_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 23
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 29. januar 2015
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om ændring af godskørselsloven
[af Kim Christiansen (DF) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 11. november 2014
og var til 1. behandling den 11. december 2014. Beslut-
ningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling
i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF) ind-
stiller beslutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) be-
handling.
Enhedslisten kan ikke støtte forslaget, men finder om-
vendt, at det indeholder gode elementer, idet markedet for
varebiler trænger til et grundigt gennemsyn. EL har også no-
teret sig, at der i høj grad er efterspørgsel på dette både fra
fagforeninger og i transportbranchen. Det er netop grunden
til, at EL med regeringen og SF i forbindelse med finans-
lovsforhandlingerne for 2015 allerede har igangsat et analy-
searbejde, der skal belyse, hvordan der kan skabes bedre og
mere fair vilkår på markedet for varebiler, der kører med
gods for fremmed regning. Undersøgelsen vil have særligt
fokus på områder som løn- og arbejdsvilkår. EL vil afvente
resultatet af denne undersøgelse og kan derfor ikke støtte en
forhastet beslutning på et utilstrækkeligt grundlag.
Det Konservative Folkeparti kan ikke tilslutte sig beslut-
ningsforslaget, men ser alligevel en del interessante elemen-
ter i det. Eksempelvis virker godskørselslovens nuværende
vægtgrænse på 3,5 t som en lidt tilfældig skelnen mellem
varevogne og lastbiler. Denne skelnen kan medføre en
skævvridning af konkurrencen mellem transportvirksomhe-
der, der grundlæggende yder den samme type service, men
hvor køretøjernes vægt er forskellig. KF ser på den bag-
grund gerne, at man ser nærmere på reglerne for den lette
vejgodstransport. Konkret ønsker KF at sænke minimums-
grænsen, for at erhvervskøretøjer er omfattet af godskørsels-
loven, til 2,5 t og i samme ombæring at lette de administrati-
ve byrder for vognmænd med køretøjer mellem 2,5 og 3,5 t.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller beslutningsforsla-
get til
vedtagelse uændret.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
fmd.
Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S)
Anne Sina (S) Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Anne Baastrup (SF) Sanne Rubinke (SF)
Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) Martin Geertsen (V)
Flemming Damgaard Larsen (V)
nfmd.
Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V)
Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Ib Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Leif Mikkelsen (LA)
Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
AX017013
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492409_0002.png
2
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492409_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende B 23
Bilagsnr. Titel
1
Tidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslaget
2
1. udkast til betænkning