Udenrigsudvalget 2014-15 (1. samling)
B 21 Bilag 2
Offentligt
Et mindretal - Dansk Folkeparti - udtaler følgende:
Dansk Folkeparti har som hidtil den opfattelse, at anerkendelse af en ikke-eksisterende stat
uden en omfattende fredsslutning vil være en ulempe for alle parter i konflikten, som nu har
varet i næsten 100 år. Det at anerkende et nyt land må aldrig blive føleri, men skal baseres på
det faktuelle. Så for at et område skal kunne anerkendes som et land, er det nødvendigt, at det
lever op til bestemte kriterier, som Danmark altid har henholdt sig til. En anerkendelse er altså
ikke bare noget, man kan beslutte for at være flink mod et folkeslag, som føler sig undertrykt.
Nej, før en eventuel dansk anerkendelse af et nyt land kan komme på tale, er der nogle
objektive fakta, som skal opfyldes.
Det allervigtigste af disse objektive fakta er, at det nye land har et velfungerende styre, som
reelt også regerer området. Det behøver ikke at være hele territoriet, som det nye land kræver
at holde, men det må nødvendigvis være en markant del af det. Det er årsagen til, at nationale
selvstændighedsbevægelser rent faktisk arbejder på at få uafhængighed, således at de kan blive
anerkendt som stater. Der er, Dansk Folkeparti bekendt, ingen historiske eksempler på, at
Danmark har anerkendt et nyt land, før dette land de facto har forladt det land, som det
tidligere havde været underlagt.
Således kan som eksempler nævnes Kosovo og Sydsudan, hvor der rent faktisk blev udøvet
herredømme over en meget væsentlig del af de territorier, som de hævdede. Sveriges nu
afgående regering gjorde af den grund meget ud af at forklare, at det palæstinensiske styre rent
faktisk kontrollerede territorier, som de beskrev det, selv om de altså bevidst for ikke at risikere
at komme i forklaringsproblemer ikke nævnte hvilke territorier.
Men dette er for Dansk Folkeparti et meget vigtigt punkt: Hvis Palæstina er blevet et anerkendt
land, må det nødvendigvis indebære, at landet ikke kan være besat. Dette skyldes, at
definitionen på at kunne kalde sig et land er, at den palæstinensiske regering faktisk kontrollerer
et territorium. Modsat er definitionen af besættelse, at den besættende magt udøver faktisk
kontrol.
Så et territorium kan ikke opstå som et land midt under en besættelse, altså som et besat land,
som jo stort set alle her i Folketinget har besluttet at Palæstina er. Det har Dansk Folkeparti
ikke, men det har et stort flertal i Folketinget besluttet. Så hvis det officielle Danmark på den
ene side betragter Palæstina som et besat land, kan man ikke på den anden side beslutte at
anerkende Palæstina. Det hænger ikke sammen, det er hinandens modsætninger, for der bliver
ikke udøvet herredømme inden for det område.
Man er med hensyn til en anerkendelse af Palæstina fra det officielle Danmarks side nødt til at
vente til det øjeblik, hvor den såkaldte besættelse ikke længere eksisterer. Palæstinenserne vil
gerne have den bedste af to verdener; de gerne vil have anerkendelse som en stat og samtidig
kunne hævde, at de er et besat land. Men det kan man ikke, og det er jo heldigvis også det, som
statsministeren og hendes regering har indset og erkendt.
For Dansk Folkeparti er sagen klar: Vi støtter gerne en dansk anerkendelse af en palæstinensisk
stat, men først efter at parterne med baggrund i faste og sikre grænser har forhandlet en
tostatsløsning, og efter at samtlige arabiske stater har anerkendt Israel og oprettet normale
diplomatiske forbindelser.