Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
B 19 Bilag 4
Offentligt
Til beslutningsforslag nr.
B 19
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 5. februar 2015
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om etablering af en ungdomsdomstol for unge
mellem 12 og 17 år
[af Karsten Lauritzen (V), Peter Skaarup (DF), Simon Emil Ammitzbøll (LA) og Tom Behnke (KF)]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 5. november 2014
og var til 1. behandling den 18. december 2014. Beslut-
ningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling
i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 4 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, RV, SF, EL og SIU) indstiller be-
slutningsforslaget til
forkastelse.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller be-
slutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget finder det
bekymrende, at en hård kerne af unge mennesker præger
samfundsbilledet med grovere og grovere kriminalitet. Det
nuværende system fungerer ikke optimalt med hensyn til at
kunne håndtere disse unge kriminelle. V, DF, LA og KF
mener derfor, at der er behov for etablering af en egentlig
ungdomsdomstol, der er særligt indrettet til at tage hånd om
de problematikker og pædagogiske hensyn, der skal tages,
når unge begår kriminalitet. V, DF, LA og KF påpeger, at en
ungdomsdomstol skal have vide beføjelser til at fastsætte
sanktioner, hvori der bl.a. kan tages hensyn til de unges for-
skellige baggrund og modenhed, sådan at sanktionen er til-
passet den enkelte unge. Samtidig skal en ungdomsdomstol
sikre, at der skabes mest mulig retssikkerhed for den enkelte
unge, som det i dag kendes fra det almindelige domstolssy-
stem, men som ikke findes i det sociale system. En ung-
domsdomstol skal desuden være med til at øge beskyttelsen
af unge under 15 år og dermed udgøre et værn imod, at æld-
re kriminelle presser unge under den kriminelle lavalder til
at begå kriminalitet.
V, DF, LA og KF synes, at det er afgørende, at Folketin-
get gør alt, hvad der er muligt, for at stoppe den grove form
for kriminalitet, der findes blandt en lille skare af unge.
Samtidig har samfundet en pligt til at hjælpe disse unge ud
af deres kriminalitet, så de undgår en fremtid i en kriminel
løbebane. Det gøres bedst ved at sikre, at de unge forstår de-
res ugerning og konsekvenserne heraf, samtidig med at de
voksne mennesker, de møder i systemet, har en professionel
tilgang til og en specialiseret indsigt i, hvordan man bedst
håndterer disse unge. Derfor foreslås der oprettet en særlig
ungdomskriminalforsorg under Kriminalforsorgen, der ud
over at føre tilsyn med de unge skal sikre det bedst mulige
forløb for den enkelte unge og dennes situation. V, DF, LA
og KF tager afstand fra skræmmebilledet om, at forslaget vil
sætte børn i fængsel. Det skal derfor understreges, at forsla-
get ikke medfører, at børn og unge under 18 år skal i fæng-
sel.
V, DF, LA og KF påpeger, at en ny undersøgelse af tilba-
gefaldet til kriminalitet foretaget af Danske Regioner viser,
at omkring 77 pct. af de unge kriminelle får en dom igen.
Der henvises til artiklen »Tilbagefald: 3 ud af 4 ungdoms-
kriminelle får en dom igen« bragt i Politiken den 1. februar
2015.
Desuden påpeges det, at en lang række EU-lande allerede
i dag har et særligt strafferetligt system til særbehandling af
sager om kriminalitet begået af unge under myndighedsalde-
ren. Det mener V, DF, LA og KF at Danmark burde lade sig
inspirere af.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke re-
præsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ik-
DokumentId
Journalnummer