Jeg vil da sige tak for en god debat og trods alt også mange positive toner.
Man kan jo indledningsvis sige, at bilisterne da kan glæde sig til et valg, for skulle der komme et andet flertal, ser det lyst og lovende ud.
Lad mig lige indledningsvis sige, at det også handler om trafiksikkerhed, hvad nogle her i salen i hvert fald har opfattet, for det er vigtigt.
En dræbt på landevejen er en for meget.
Så der er ingen tvivl om, at vi ikke går på kompromis med trafiksikkerheden.
Men som jeg var lidt inde på i mine spørgsmål, er det jo ikke de 10 km/t.
– det tror jeg ikke der kan findes statistikker på – der får de alvorlige ulykker til at ske, altså fordi nogle på landevejen har overskredet fartgrænsen med 10 km/t.
Det er nogle helt andre hastigheder, vi taler om, når de alvorlige ulykker sker.
Det er selvfølgelig nogle tal, vi kan få gravet frem.
Så har vi været inde og tale om det med motorer, og jeg tager det gerne med en anden gang, vil jeg oplyse LA om.
Og så lige for at give lidt statistik om motorvejene:
I 2010 var der 25, der blev slået ihjel på motorvejene.
Så hævede man hastigheden, og i 2014 var der så 12.
Det viser jo altså, at det i hvert fald på motorveje har haft en positiv effekt i forhold til alvorlige ulykker.
Jeg er glad for, at ministeren ikke har nogen religiøs holdning til det her.
Det er da altid et godt udgangspunkt.
Så er det i hvert fald ikke det, vi strander på.
Så må vi se, om vi kan overbevise ministeren på anden vis.
Jeg vil sige noget til Socialdemokratiets ordfører – jeg ved ikke, om hun har forladt lokalet, men det er så også lige meget – om de internationale erfaringer.
Det er fint, og vi kan jo f.eks.
kigge til Tyskland.
Men der er jo mange forhold, der gør sig gældende i Tyskland, som måske ikke er helt lette at overføre til Danmark og til en øde jysk landevej.
Så det tror jeg man skal være lidt varsom med.
Det her tror jeg meget er en national vurdering af, hvor det er klogt.
Så vil jeg sige til De Radikale, som trods alt er meget positive, at det her jo ikke handler om, at DF bare vil hæve hastigheden generelt på alle landeveje til 90 km/t.
– det var sådan, hr.
Jeppe Mikkelsen fremlagde det.
Det er selvfølgelig på de strækninger, hvor der i dag må køres 80 km/t., bare så vi er enige om, at det ikke er sådan, at vi fjerner alt skiltning, og så kører vi bare 90 km/t.
alle steder.
Men som sagt, tak for de positive tilkendegivelser.
Jeg kan ikke udelukke, at vi vil fremsætte det her igen efter et folketingsvalg.