Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
B 14 Bilag 4
Offentligt
1524465_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 14
Folketinget 2014-15
Beretning afgivet af Retsudvalget den 30. april 2015
3. udkast (ændring i tekst)
til
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om kørsel i hashpåvirket tilstand
[af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) og Jonas Dahl (SF)]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 22. oktober 2014 og
var til 1. behandling den 26. februar 2015. Beslutningsfor-
slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Rets-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.
2. Politiske bemærkninger
[Udvalget] finder, at den nuværende nultolerancepolitik
over for kørsel med cannabis i blodet kan have utilsigtede
konsekvenser.
Det er åbenlyst og uomtvisteligt, at man ikke skal føre kø-
retøj i cannabispåvirket tilstand, og at der skal slås hårdt ned
på personer, der ryger cannabis og kører bil til fare for an-
dres liv og legeme.
Men de nuværende regler slår tilsvarende hårdt ned på
personer, der kører bil uden at være påvirkede af cannabis
og uden at være til fare for trafiksikkerheden. Nultolerance-
politikken medfører, at personer der kører bil med det aktive
stof HTC i kroppen, mister kørekortet ubetinget uanset, at
det er flere uger siden de har røget cannabis eller har været
udsat for passiv rygning og uanset, at det ikke kan påvises,
at de er til fare for trafiksikkerheden. Frakendelse af fører-
retten er obligatorisk, og der altså ikke mulighed for at dom-
meren – efter en konkret vurdering – kan vælge at gøre
sanktionen mildere.
Det er [udvalgets] opfattelse, at straffen i disse tilfælde ik-
ke altid er proportional. Konsekvenserne af at miste sit køre-
kort kan være vidtrækkende og kan bl.a. føre til, at man mi-
ster sit arbejde eller sin elevplads. Hermed kan sanktionen i
sidste ende være med til at forringe folks uddannelses- og
arbejdsmuligheder så drastisk, at den kan være med til at
fastholde folk i cannabismisbrug i stedet for at medvirke til
at hjælpe dem ud af det.
[Udvalget] finder, at disse vidtrækkende konsekvenser ik-
ke nødvendigvis er i samfundets interesse. Selvfølgelig skal
der være en konsekvens, hvis man fører et køretøj i påvirket
tilstand og er til fare for trafiksikkerheden, men der skal væ-
re proportionalitet i den idømte straf, og det er der ikke i
dag. Derfor opfordrer [udvalget] ministeren til i indeværen-
de folketingsår at kortlægge problemstillingen og opstille
forskellige modeller for, hvordan man kan finde en løsning
på udfordringerne, så den høje trafiksikkerhed fastholdes,
samtidig med at der er proportionalitet i forhold til den straf,
der idømmes.
Endelig opfordrer [Udvalget] ministeren til efterfølgende
at invitere Folketingets partier til en dialog om de forskelli-
ge modeller, så partierne i fællesskab kan finde en holdbar
løsning.
[Udvalget] pålægger regeringen at igangsætte et arbejde,
hvor der forskes i tolerancegrænser ligeledes med henblik på
at sikre, at der kan findes en holdbar og mere proportional
løsning på problemstillingen.
P. u. v.
Karina Lorentzen Dehnhardt,
formand
DokumentId
Journalnummer