Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
B 14 Bilag 3
Offentligt
Til beslutningsforslag nr.
B 14
Folketinget 2014-15
Beretning afgivet af Retsudvalget den 30. april 2015
2. udkast (tekst tilføjet under punktet politiske bemærkninger)
til
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om kørsel i hashpåvirket tilstand
[af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) og Jonas Dahl (SF)]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 22. oktober 2014 og
var til 1. behandling den 26. februar 2015. Beslutningsfor-
slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Rets-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.
2. Politiske bemærkninger
[Udvalget] finder, at den nuværende nultolerancepolitik
over for kørsel med hash i blodet, herunder hash, kan have
utilsigtede konsekvenser.
Det er åbenlyst og uomtvisteligt, at man ikke skal føre kø-
retøj i hashpåvirket tilstand, og at der skal slås hårdt ned på
personer, der ryger hash og kører bil til fare for andres liv og
legeme.
Men de nuværende regler slår tilsvarende hårdt ned på
personer, der kører bil uden at være påvirkede af hash og
uden at være til fare for trafiksikkerheden. Nultolerancepoli-
tikken medfører, at personer der kører bil med det aktive
stof HTC i kroppen, mister kørekortet ubetinget uanset, at
det er flere uger siden de har røget hash eller har været udsat
for passiv rygning og uanset, at det ikke kan påvises, at de er
til fare for trafiksikkerheden. Frakendelse af førerretten er
obligatorisk, og der altså ikke mulighed for at dommeren –
efter en konkret vurdering – kan vælge at gøre sanktionen
mildere.
Det er [udvalgets] opfattelse, at straffen i disse tilfælde ik-
ke altid er proportional. Konsekvenserne af at miste sit køre-
kort kan være vidtrækkende og kan bl.a. føre til, at man mi-
ster sit arbejde eller sin elevplads. Hermed kan sanktionen i
sidste ende være med til at forringe folks uddannelses- og
arbejdsmuligheder så drastisk, at den kan være med til at
fastholde folk i hashmisbrug i stedet for at medvirke til at
hjælpe dem ud af det.
[Udvalget] finder, at disse vidtrækkende konsekvenser ik-
ke nødvendigvis er i samfundets interesse. Selvfølgelig skal
der være en konsekvens, hvis man fører et køretøj i påvirket
tilstand og er til fare for trafiksikkerheden, men der skal væ-
re proportionalitet i den idømte straf, og det er der ikke i
dag. Derfor opfordrer [udvalget] ministeren til i indeværen-
de folketingsår at kortlægge problemstillingen og opstille
forskellige modeller for, hvordan man kan finde en løsning
på udfordringerne, så den høje trafiksikkerhed fastholdes,
samtidig med at der er proportionalitet i forhold til den straf,
der idømmes.
Endelig opfordrer [Udvalget] ministeren til efterfølgende
at invitere Folketingets partier til en dialog om de forskelli-
ge modeller, så partierne i fællesskab kan finde en holdbar
løsning.
[Udvalget] opfordrer regeringen til at igangsætte et arbej-
de, hvor der forskes i tolerancegrænser ligeledes med hen-
blik på at sikre, at der kan findes en holdbar og mere propor-
tional løsning på problemstillingen.
P. u. v.
Karina Lorentzen Dehnhardt,
formand
DokumentId
Journalnummer