Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
B 127
Offentligt
1527527_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 8. maj 2015
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: DEPDPT
Sags nr.: 1502033
Dok nr.: 1698035
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 17. april 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 3 (B 127 Forslag til folketingsbeslutning om vederlags
fri behandling samt befordring og befordringsgodtgørelse efter reglerne om
sygehustransport af alle henviste patienter til Øfeldt Centrene, der p.t. er hjem-
let i sundhedslovens §§ 71-72) til ministeren for sundhed og forebyggelse,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 3:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. april 2015 fra Carsten
Koch m.fl., jf. B 127 - bilag 3.”
Svar:
I henvendelsen nævner Carsten Koch m.fl., at beslutningsforslag B 127 vil gø-
re op med den ulighed, der eksisterer imellem de to patientgrupper, der henvi-
ses til Øfeldt Centrene.
Det har imidlertid aldrig været hensigten med overflytning af hjemlen vedrø-
rende de vederlagsfri patienter fra sundhedslovens § 140 b til § 79, stk. 3, at
begge patientgrupper skulle omfattes af den vederlagsfri ordning.
Dette kan ses af bemærkningerne til L48 (samlingen 2011/2012). Her henvi-
ses der specifikt til, at kun patienter med svært, fysisk handicap skal modtage
vederlagsfri behandling på Øfeldt Centrene efter sundhedslovens § 79, stk. 3.
I forhold til spørgsmålet om, hvorfor svært, fysisk handicappede modtager de-
res specialiserede behandling vederlagsfrit, mens tilskudspatienter med be-
vægeapparatsmeter eller progressive sygdomme må betale en vis egenbeta-
ling for behandlingen, henviser jeg til bemærkningerne til lovforslag L 48 (sam-
lingen 2011/1012). Af bemærkningerne fremgår, at forslaget var udgiftsneu-
tralt, og at personkredsen, som er berettiget til specialiseret ambulant behand-
ling efter § 79, stk. 3, ikke skulle udvides. Det var således ikke med lovforsla-
get forudsat, at flere patienter skulle være omfattet af den vederlagsfri behand-
ling til udgift for det offentlige.
I svar på spørgsmål 10 (L 48) fremføres det ligeledes, at det fremgik af folke-
tingsdebatten i forbindelse med lovforslaget, at formålet med lovændringen var
at forbedre patienternes mulighed for befordring. Der var derimod ingen hen-
visninger til, at det var hensigten at udvide personkredsen for vederlagsfri be-
handling.
Den gruppe henviste patienter, som modtager vederlagsfri behandling på
Øfeldt Centrene, svarer altså til den gruppe, som modtog vederlagsfri behand-
ling før lovforslaget. Loven lever dermed op til sit formål, som var at sikre, at
B 127 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kommentar til henvendelsen af 16/4-15 fra Carsten Koch m.fl., til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 2
en afgrænset patientgruppe ikke skulle stilles dårligere som følge af evt. kom-
munal uvillighed til at yde befordring.
Folketinget tog med vedtagelsen af loven således stilling til, at kun patienter
med svært, fysisk handicap skulle modtage vederlagsfri behandling på Øfeldt
Centrene, hvorfor de patienter, som modtager behandling via tilskud, er ikke
blevet dårligere stillet, idet de ikke tidligere har haft krav på vederlagsfri be-
handling.
Derudover fremgår det af ”Vejledning om adgang til vederlagsfri fysioterapi”
(Sundhedsstyrelsen, 2008), at den fysioterapeutiske indsats til patienter med
progressive sygdomme skal foregå på hold. Individuel fysioterapi er ikke ude-
lukket, men skal være undtagelsen. Øfeldt Centrene tilbyder imidlertid efter
ministeriets viden alene individuel behandling, hvorfor patienter med progres-
sive sygdomme bør tilbydes behandling på steder, der tilbyder holdbehandling.
Endelig peges der i henvendelsen fra Carsten Koch m.fl. på, at behandlingen
på Øfeldt Centrene er højt specialiseret. I den forbindelse skal jeg henvise til
mit svar på spørgsmål 2.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Dennis Pihl Thomsen