
 

 

 

Kulturministeren 

 

Kulturministeriet 

Nybrogade 2 

1203 København K 

 

Tlf : 33 92 33 70 

Fax : 33 91 33 88 

E-mail : kum@kum.dk 

Web : www.kum.dk 

Dok. nr. 2700409 

 

 

Folketingets Kulturudvalg 

Christiansborg 

1240 København K 

10. juni 2015 

Folketingets Kulturudvalg har den 6. maj 2015, efter ønske fra Alex Ahrendtsen (DF), 

stillet mig følgende spørgsmål, nr. 3 (Beslutningsforslag nr. B 124), som jeg hermed skal 

besvare. 

 

Spørgsmål: 

 

Ministeren bedes oplyse, hvordan Rigsarkivets udtalelser til Sjællands Tidende om den 

fremtidige procedure skulle forstås? 

 

Svar: 

 

I forbindelse med spørgsmålet oplyser Rigsarkivet følgende: 

 

”Rigsarkivets udtalelser til Sjællandske er blevet fejlfortolket og nedenfor følger en 

redegørelse for forløbet, der mundede ud i en berigtigelse af den pågældende artikel. 

Rigsarkivet vil som oplyst i spørgsmål 2 fortsætte med at behandle heradiske sager i 

overensstemmelse med sin hidtidige praksis, herunder vil kroers uretmæssige brug af 

lukket kongekrone også blive behandlet, såfremt Rigsarkivet bliver opmærksomt herpå. 

 

I artikel af 29. april 2015 i Sjællandske fremgik det, at Rigsarkivet ”freder 

kongekronen” og bekræfter at ”(...) de kongeligt privilegerede kroer kan beholde deres 

kongekroner”. Dette er ikke korrekt, og der var tale om en fejltolkning af de udtalelser, 

Rigsarkivet gav journalisten i et interview til brug for artiklen. Den fejlagtige artikel 

nåede at brede sig til andre medier d. 30. april 2015, da Sjællandske delte artiklen som 

citathistorie.    

 

Rigsarkivet kontaktede d. 30. april 2015 Sjællandske med krav om berigtigelse af den 

fejlbehæftede artikel. Rigsarkivet kontaktede ligeledes Ritzau samme dag og gjorde 

opmærksom på fejlene i artiklen. Herudover sendte Rigsarkivet d. 30. april en 

pressemeddelelse med sagens rette sammenhæng, der blev sendt ud til en række 

medier, primært lokalmedier, men også JP Århus og Berlingske media samt lagt på 

Rigsarkivets hjemmeside www.sa.dk. 

Kulturudvalget 2014-15
B 124 endeligt svar på spørgsmål 3
Offentligt

http://www.sa.dk/


 

 

Side 2 

  

Sjællandske og Ritzau indvilligede d. 30. april 2015 at bringe en berigtigelse. Den 

konkrete ordlyd på berigtigelsen på Ritzau var: ”Artiklen ’Kongekroner på kroer får lov 

at blive’ trækkes tilbage, da der ikke er hold i den konklusion. Rigsarkivet fastslår, at det 

som hidtil er gældende, at de tidligere privilegerede kroer ikke lovligt kan benytte den 

lukkede krone.”. 

 

Sjællandske trak endvidere d. 30. april 2015 artiklen tilbage på sn.dk og via Googles 

webmaster-tool anmodede Sjællandske om at få fjernet søgehits på artiklen. 

 

Sjællandske bragte berigtigelsen i den trykte udgave af Sjællandske d. 2. maj 2015. 

Berigtigelsens ordlyd var: 

”Sjællandske skrev i tirsdagsudgaven, at Rigsarkivet freder kongekronen, og at 

Rigsarkivet bekræfter, at de kongeligt privilegerede kroer kan beholde deres kongekroner. 

Det er ikke korrekt. Rigsarkivet oplyser, at de ikke freder kongekronen, og de tidligere 

privilegerede kroer kan ikke lovligt benytte den lukkede krone, der er et statskendetegn 

(jf. §132 i straffeloven). Sjællandske beklager at have fejltolket godkendte citater fra 

Rigsarkivet om, at de ikke driver opsøgende virksomhed over for retsstridig brug af 

kronen. Rigsarkivet oplyser, at de naturligvis ikke selv kan beslutte, om de vil følge loven 

vedr. retsstridig brug af den lukkede krone.” 

 

Sjællandske bragte også berigtigelsen i DAGBLADET og Nordvestnyt, da disse to aviser 

havde bragt citathistorien d. 30. april.” 

 

 

 

Marianne Jelved 


