Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1424694_0001.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Dato: 24. november 2014
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke konkrete initiativer, som ministeren har
taget på baggrund af den afrapportering, som "Task Force om gode metoder og
erfaringer til en styrket integration" foretog til ministeren den 21. juni 2013.
Ministeren bedes i besvarelsen især fokusere på, hvor ministeren på baggrund af
Task Forcen's afrapportering har taget initiativ til en yderligere sammenhæng,
koordination og tværfaglighed i integrationsindsatsen samt øget nydanskeres
deltagelse og medborgerskab?”
Det bemærkes indledningsvis, at anbefalingerne fra Task Force om integration
for en dels vedkommende primært retter sig mod kommunerne.
Den overordnede anbefaling fra Task Forcen var – med afsæt i en konstatering
af, at integrationsområdet spænder over mange forskellige sektorer, forvaltnin-
ger og faggrupper - at der er behov for en bedre styring af området i kommu-
nerne med en mere forpligtende og ambitiøs tilgang til at sætte konkrete mål,
følge op på dem og dele gode erfaringer.
Med det udgangspunkt er det i aftalen om kommunernes økonomi for 2015 bl.a.
angivet, at der mellem regeringen og KL er ”enighed om, at der med henblik på
at udvikle indsatsen og imødekomme udfordringerne på området er behov for
klare lokale mål og øget koordinering. Regeringen og KL er derfor enige om at
starte en tæt dialog om, hvordan koordinering, vidensdeling og samarbejde kan
nytænkes”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Den her nævnte dialog er iværksat, og jeg forventer, at jeg inden længe vil kunne
præsentere en konkret aftale med KL, der følger op på kommuneøkonomiaftalen
og dermed på Task Forcens overordnede anbefaling. Der vil være tale om en
partnerskabsaftale med fokus på kommunernes fastsættelse og opfyldelse af
lokale ambitiøse mål for integrationsindsatsen samt øget brug af metoder og
viden, der virker.
Desuden fremgår det af kommuneøkonomiaftalen, at regeringen vil arbejde på,
at der gennemføres en regelforenkling, således at kravet om, at der både skal
laves en integrationskontrakt og en integrationsplan ændres, så der kun skal
laves én sammenhængende plan. Dette er ligeledes en opfølgning på en af Task
Forcens anbefalinger.
Det kan endvidere nævnes, at der med en ændring af integrationsloven pr. 1. juli
er pålagt kommunerne en forpligtelse til i sager om flygtninge og familiesam-
menførte udlændinge at fastsætte, hvilken forvaltning i kommunen, der er an-
svarlig for at koordinere integrationsplanen for udlændingen og dennes familie.
Hensigten hermed er at varetage hensynet til en sammenhængende og bred in-
tegrationsindsats for de pågældende.
Derudover har regeringen iværksat en række initiativer, der imødekommer Task
Forcens anbefalinger om at øge nydanskeres deltagelse og medborgerskab.
Det drejer sig bl.a. om regeringens strategi på det frivillige integrationsområde
”Civilsamfundet bygger bro”, og kampagnen ”Alles valg”, der havde til formål at
fremme nydanskeres valgdeltagelse ved kommunalvalget 2013. Herudover betød
ændringen af integrationsloven pr. 1. juli 2013, at der blev indført en forpligtelse
for kommunerne til at tilbyde en integrationsplan, som indeholder et øget fokus
på aktivt medborgerskab og inddragelse af frivillige i modtageindsatsen.
Task Forcens afrapportering indeholder herudover yderligere en række anbefa-
linger inden for bl.a. den beskæftigelsesrettede integrationspolitik, i forhold til
udsatte nydanske familier og på det boligsociale område, der anses som imøde-
kommet.
Som eksempler herpå kan jeg – inden for mit eget område – nævne, at regerin-
gen – i forhold til Task Forcens anbefaling om en opsøgende indsats for isolere-
de kvinder – blandt andet har videreført projektet ”Bydelsmødrene”, som er en
indsats, hvor kvinderne får en opsøgende rolle i deres lokalområde, og som nu
er udbredt til hele landet og i drift med et landssekretariat. Regeringen har des-
uden taget initiativer rettet mod at styrke etniske minoriteters forældreansvar,
samt inden for rammen af den nationale strategi mod æresrelaterede konflikter
iværksat en række opsøgende og støttende indsatser lokalt, også i forhold til
isolerede kvinder.
Endelig vil jeg – i forhold til den beskæftigelsesrettede integrationspolitik - næv-
ne, at Ekspertgruppen om udredningen af den aktive beskæftigelsespolitik i an-
den af fase af deres arbejde har fokus på at skabe en bedre beskæftigelsesind-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
sats for de ikke-arbejdsmarkedsparate, der kan understøtte, at flest muligt
kommer i job og uddannelse. Da indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige
lande udgør en betydelig del af de ikke-arbejdsmarkedsparate, er de en vigtig
del af målgruppen for dette arbejde.
Manu Sareen
/ Henrik Thomassen