Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1423562_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
20. november 2014
Sikkerhed og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Christian Lund Hansen
Sagsnr.: 2014-0032-1647
Dok.:
1357421
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 91 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justits-
ministeren den 27. oktober 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Martin Henriksen (DF).
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om den kontroversielle britiske muslimske prædikant Taji Mustafa skal besøge den islamistiske organisation Hizb ut-Tahrirs årlige konference i Korsgadehallen på Nørrebro i København, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 91 (Alm. del) fra Folketingets Udvalget for Udlændin-
ge- og Integrationspolitik:
”Kan
ministeren bekræfte, at den kontroversielle britiske mus-
limske prædikant Taji Mustafa skal besøge den islamistiske
organisation Hizb ut-Tahrirs årlige konference i Korsgadehal-
len på Nørrebro i København? Kan ministeren oplyse, hvilke
muligheder der er, såfremt det politisk ønskes at nægte prædi-
kanten adgang til Danmark eksempelvis med henvisning til, at
besøget vil forstyrre den offentlige orden?”
Svar:
Det danske samfund bygger på en række grundlæggende værdier centreret
omkring demokrati og frihed. Regeringen vil ikke acceptere, hvis antide-
mokratiske elementer forsøger at undertrykke disse værdier. Derfor priori-
terer regeringen indsatsen mod radikalisering og ekstremisme meget højt.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi, der har oplyst, at politikredsen er be-
kendt med, at Taji Mustafi deltog i Hizb ut-Tahrirs konference
i Korsgadehallen.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at det pågældende ar-
rangement fandt sted søndag den 26. oktober 2014 og ikke gav
anledning til særlige politimæssige foranstaltninger fra Køben-
havns Politis side.”
Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at udlændingelovens § 28 angiver be-
tingelserne for at foretage afvisning af en udlænding, der ønsker at indrejse
i Danmark, og i bestemmelsens stk. 1, nr. 1-7, opregnes de forskellige af-
visningsgrunde. Der kan bl.a. ske afvisning, hvis udlændingen har et ind-
rejseforbud.
Herudover kan en udlænding, der ikke har opholdstilladelse eller fået ud-
stedt registreringsbevis eller opholdskort, jf. § 6, her i landet, og en nordisk
statsborger, som ikke har fast bopæl her i landet, i medfør af udlændinge-
lovens § 28, stk. 1, nr. 7, bl.a. afvises ved indrejsen fra et land, der ikke er
tilsluttet Schengenkonventionen, hvis andre hensyn til Schengenlandenes
offentlige orden, forhold til fremmede magter eller sikkerheds- eller
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om den kontroversielle britiske muslimske prædikant Taji Mustafa skal besøge den islamistiske organisation Hizb ut-Tahrirs årlige konference i Korsgadehallen på Nørrebro i København, til justitsministeren
sundhedsmæssige grunde tilsiger, at udlændingen ikke bør have ophold her
i landet.
Bestemmelsen i udlændingelovens § 28, stk. 1, nr. 7, kan f.eks. benyttes,
hvis det på grund af tidligere idømte fængselsstraffe
i Danmark eller i
udlandet
eller af anden særlig grund må befrygtes, at udlændingen vil
indrejse i Danmark og begå kriminalitet.
Endvidere kan en udlænding, der ikke har fast bopæl her i landet, afvises i
medfør af udlændingelovens § 28, stk. 8, hvis det findes påkrævet af hen-
syn til statens sikkerhed.
Det bemærkes med hensyn til udlændinge, der er omfattet af EU-reglerne,
at en afgørelse om afvisning truffet af hensyn til den offentlige orden eller
sikkerhed skal være i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet
og udelukkende kan begrundes i vedkommendes personlige adfærd, jf.
EU-opholdsbekendtgørelsens, § 38, stk. 1. Det følger endvidere af be-
stemmelsen, at der ikke må lægges økonomiske betragtninger til grund, at
en tidligere straffedom ikke i sig selv kan begrunde en sådan afgørelse, at
den personlige adfærd skal udgøre en reel, umiddelbar og tilstrækkelig al-
vorlig trussel, der berører en grundlæggende samfundsinteresse, og at be-
grundelser, der ikke vedrører den individuelle sag, eller som har en generel
præventiv karakter, ikke må anvendes.
Det bemærkes endvidere, at kompetencen til at afvise en udlænding ved
grænsen af hensyn til den offentlige orden tilkommer vedkommende poli-
tidirektør, jf. udlændingelovens § 48, 1. pkt.
3