Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1530263_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
18. maj 2015
Kontoret for Internatio-
nalt udlændingesamar-
bejde
Sagsbeh: Maria Maxwell Quinlan
Sagsnr.: 2014-0032-1649
Dok.:
1357489
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 88 (Alm. del), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 27. oktober 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Sultana Baig
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 88 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge
og Integrationspolitik:
”Vil ministeren oversende en oversigt over asylansøgeres og
flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser,
adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's
medlemslande?”
Svar:
Efter aftale med spørgeren er besvarelsen begrænset til oplysninger om
forholdene i Canada, Danmark, Finland, Nederlandene, Norge, Storbritan-
nien, Sverige og Tyskland.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet
Udenrigsministeriet om at indhente de ønskede oplysninger gennem am-
bassaderne.
For så vidt angår Danmark, har Justitsministeriet indhentet oplysninger hos
Udlændingestyrelsen, Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og So-
ciale Forhold og Beskæftigelsesministeriet.
Oplysningerne er opstillet i skematisk form.
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0003.png
Canada
1
Asylansøgere
Vilkår for indkvarte-
Jf. nedenfor om adgang til at bo uden for centrene.
ring
Anerkendte flygtninge
Asylansøgere uden for Canada kan, såfremt de bliver
anerkendt som flygtninge med særlige behov af de ca-
nadiske myndigheder, blive berettiget til et offentligt
genbosættelsesprogram (Resettlement Assistance Pro-
gram - RAP) ved deres ankomst til Canada. Det inklu-
derer bl.a. midlertidig indkvartering og hjælp til at fin-
de permanent bolig. Anerkendte flygtninge, der har
søgt om asyl, mens de opholdt sig i Canada, er ikke
berettiget til denne støtte. De må klare sig på offentlig
bistand eller gennem støtte fra private organisationer.
Udover offentlig hjælp kan private grupper og organi-
sationer støtte flygtninge i Canada gennem sponsor-
programmer. Støtten kan bl.a. bestå af finansiel støtte
til mad og husholdning, midlertidig beboelse, hjælp til
at finde skole og job mm. Sponsorprogrammets læng-
de er typisk 12 måneder, eller indtil flygtningen bliver
selvforsynende.
Adgang
ydelser
til
kontante
Asylansøgere i Canada kan blive berettiget til bolig- og/eller
indkomststøtte, hvis de ikke er i stand til at forsørge sig selv
og evt. familie. Satserne for støtte varierer alt efter hvilken
provins eller territorium en asylansøger bosætter sig i, ansøge-
Canadas føderale regering yder finansiel støtte til an-
erkendte flygtninge, der ankommer til Canada og som
ikke er i stand til at finansiere egne basale behov. Støt-
ten kan indeholde:
1
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0004.png
rens økonomi og evt. families størrelse.
-
Nedenstående tabel viser månedlige støttesatser (angivet i
CAD) til basale nødvendigheder for forskellige familiestørrel-
ser i Ontario:
Beløb
Antal børn / forsørgel-
Modtager
pr. må-
sesberettigede voksne*
ned
Ingen børn
$280
1 barn (17 år eller yng-
$339
re)
1 forsørgelsesberettiget
voksen (18 år eller æl- $582
dre)
2 børn (17 år eller yng-
Enlige for-
$339
re)
sørgere
1 barn (17 år eller yng-
re) + 1 forsørgelsesbe-
$582
rettiget voksen (18 år el-
ler ældre)
2 forsørgelsesberettige-
de voksne (18 år eller $728
ældre)
Engangsbeløb til opstart af husstand i Canada.
Engangsbeløbet er til indkøb af tøj, hushold-
ningsudstyr, telefonopsætning, møbler mm.
Støtten kan gives i form af udstyr i stedet for
kontanter. Satserne for forskellige familiestør-
relser fremgår af nedenstående tabel:
En voksen uden
forsørgelsesberet-
tigede pårørende
En voksen + 1 for-
sørgelsesberettiget
pårørende
En voksen + 2 for-
sørgelsesberettige-
de pårørende
Et par uden for-
sørgelsesberettige-
de pårørende
Et par + 1 forsør-
gelsesberettiget
pårørende
Et par + 2 forsør-
$1.330
$2.340
$2.665
$1.960
$2.455
$2.945
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0005.png
Ingen børn
$463
1 barn (17 år eller yng-
$463
re)
1 forsørgelsesberettiget
voksen (18 år eller æl- $609
dre)
2 børn (17 år eller yng-
$463
Par
re)
1 barn (17 år eller yng-
re) + 1 forsørgelsesbe-
$609
rettiget voksen (18 år el-
ler ældre)
2 forsørgelsesberettige-
de voksne (18 år eller $771
ældre)
* Forsørgelsesberettigede pårørende 18 år eller ældre,
der er økonomisk afhængige af en bistandsmodtager For
hver
ekstra forsørgelsesberettiget pårørende over 18 år tillægges $
163, mens der for hver ekstra pårørende ml. 0 og 17 år tillæg-
ges $ 0.
Nedenstående tabel viser maksimumsatserne for boligstøtte:
Husstandsstørrelse
1
2
3
4
5
6 eller flere
Maksimal månedlig boligstøtte
$376
$602
$655
$710
$766
$793
3
$3.515
$350
gelsesberettigede
pårørende
Et par + 3 forsør-
gelsesberettigede
pårørende
For hver ekstra
forsørgelsesberet-
tigede pårørende
-
Månedlig indkomststøtte i op til 12 måneder.
Støtte i op til 24 måneder kan gives i særlige
tilfælde. Den månedlige indkomststøtte er fast-
sat efter maksimale bistandstakster i opholds-
provinsen eller -territoriet. Beløbet skal dække
udgifter til mad, husly, skole, transport mm. Pr.
1. oktober 2014 vil en enlig flygtning i Ontario
samlet set modtage $656 pr. måned. Heraf ud-
gør $376 boligstøtte og $280 dækning af basale
udgifter. Se Ontario-raterne under afsnittet om
kontantydelser til asylansøgere i Canada.
Ydermere kan der gives særlige godtgørelser til
fx tøj, skolestart, ifm. barsel og transport.
-
Flygtninge, der har søgt om asyl, mens de opholder sig
i Canada, kan være berettiget til økonomisk bistand,
såfremt deres ansøgning optages til behandling
dvs.
ikke umiddelbart erklæres grundløs.
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0006.png
Adgang til at bo uden
Canada har ikke asylcentre. En asylansøger i Canada er i ud- Ikke relevant
gangspunktet selv ansvarlig for bolig, når denne har indgivet
for centrene
sin asylansøgning. Det er ikke unormalt, at asylansøgere mod-
tager hjælp til bolig fra private organisationer.
Adgang til at arbejde
Asylansøgere kan under særlige forhold få tilladelse til at ar- Ikke relevant
bejde i Canada, mens de venter på, at deres asylansøgning
uden for centrene
bliver færdigbehandlet. Det gælder typisk i sager, hvor asyl-
ansøgeren ikke vurderes at kunne undvære offentlig støtte for
at kunne klare sig.
1
Canada opdeler asylansøgere i to kategorier:
-
Personer, der opholder sig i Canada, når de søger asyl
-
Personer, der opholder sig uden for Canada, når de søger asyl
4
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0007.png
Danmark
Vilkår for indkvartering
Asylansøgere
Anerkendte flygtninge
Asylansøgere, der opholder sig her i landet, skal være ind- Det følger af integrationslovens regler om bo-
kvarteret i et asylcenter, mens deres sag bliver behandlet.
ligplacering, at der aftales eller fastsættes kvo-
ter for, hvor mange flygtninge der skal bolig-
Visse asylansøgere har dog mulighed for at bo uden for placeres i henholdsvis de enkelte regioner og
asylcentrene, jf. nedenfor.
kommuner. Kvoterne fastsættes ud fra Udlæn-
dingestyrelsens skøn over, hvor mange flygt-
Det er Udlændingestyrelsen, som bestemmer, hvilket asyl- ninge, der forventes at få ophold det kommende
center asylansøgeren skal bo i. En asylansøger vil normalt år. Formålet med kvotesystemet er at sikre en
komme til at bo i mindst to asylcentre (et modtagecenter og mere jævn geografisk fordeling af nyankomne
et opholdscenter), inden asylansøgeren meddeles opholds- udlændinge med henblik på at opnå bedre for-
tilladelse, udrejser eller udsendes.
udsætninger for en vellykket integration samt at
sikre, at flere kommuner deltager i integrati-
onsopgaven. Kvotesystemet indebærer i prak-
sis, at nogle kommuner ikke skal modtage
flygtninge.
Den konkrete afgørelse om boligplacering træf-
fes af Udlændingestyrelsen i tilknytning til
asylafgørelsen. Afgørelsen træffes på baggrund
af kvoten, den pågældende flygtnings
personlige forhold og forholdene i kommunen.
Flygtningen skal for at få adgang til tilbud om
5
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0008.png
integrationsindsats, kontanthjælp og anvist bo-
lig som udgangspunkt blive boende i den
kommune, som han/hun er visiteret til i den 3-
årige integrationsperiode. En afgørelse om bo-
ligplacering kan ikke påklages. Kommunen
overtager integrationsansvaret for en flygtning
ved udgangen af den første hele måned efter, at
flygtningen er blevet visiteret til kommunen.
Hvis der er tale om en kvoteflygtning, har
kommunen integrationsansvaret allerede fra
indrejsetidspunktet.
Kommunen har herefter pligt til snarest muligt
at henvise den nye borger til en permanent bo-
lig. Kommunen vil kun kunne anvise perma-
nente boliger, som ifølge byggelovgivningen,
planlovgivningen og anden lovgivning kan an-
vendes som lovlig bolig. Der kan ikke anvises
en bolig i et udsat boligområde. Anvisningen af
en permanent bolig sker efter en konkret vurde-
ring af den enkelte flygtnings behov i forhold
til andre boligsøgendes behov. Indtil det er mu-
ligt at anvise en permanent bolig, skal kommu-
nen anvise flygtningen et midlertidigt opholds-
6
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0009.png
Adgang til kontante ydelser
sted. Kommunen har mulighed for at beslutte,
hvordan en midlertidig indkvartering skal finde
sted. Det beror på en konkret vurdering, om
kommunen har levet op til sine forpligtelser i
relation til boligplacering. Konkrete anvisnin-
ger på boliger (eller manglende) kan påklages
til Ankestyrelsen.
Asylansøgere modtager som udgangspunkt kontante ydel- Enhver, der har lovligt ophold her i landet, har
ser. De kontante ydelser til asylansøgere er:
ret til ydelser efter lov om social service (ser-
viceloven). Flygtninge, som har lovligt ophold
- En grundydelse
her i landet, har derfor ret til ydelser efter ser-
- En eventuel tillægsydelse
viceloven på lige fod med alle andre borgere.
- Et forsørgertillæg for et eventuelt 1. og 2. barn
- Et nedsat forsørgertillæg for et eventuelt 3. og 4. barn
Social pension
Grundydelsen dækker udgifter til mad, hygiejneartikler mv. Retten til dansk social pension er som hovedre-
Ydelsen udbetales alene til asylansøgere indkvarteret på et gel betinget af, at modtageren
indkvarteringssted uden en vederlagsfri bespisningsord-
har dansk indfødsret
ning. Tillægsydelsen udbetales, hvis ansøgeren overholder
har fast bopæl her i riget samt
en indgået kontrakt med det center, som han eller hun er
har haft mindst 3 års fast bopæl her i ri-
tilknyttet. Kontrakten fastlægger, hvilken aktivering og un-
get mellem det fyldte 15. år og folke-
dervisning ansøgeren skal deltage i, og hvilke opgaver i
pensionsalderen.
forbindelse med driften af asylcentret den enkelte ansøger
skal udføre. Overholder asylansøgeren ikke kontrakten Disse betingelser er fraveget i en række tilfæl-
7
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0010.png
med asylcentret, udbetales tillægsydelsen ikke. Asylansø-
gere, som har forsørgerpligt over børn under 18 år, får ud-
betalt forsørgertillæg. Der gives ét tillæg pr. barn, og der
udbetales højst to forsørgertillæg. Har en udlænding for-
sørgelsespligt over for mere end to børn, får udlændingen
udbetalt et nedsat forsørgertillæg til det 3. og 4. barn. Der
gives ikke tillæg til forsørgelse af flere end fire børn. For
asylansøgere omfattet af åbenbart grundløs haster-
proceduren gælder særlige vilkår.
Medmindre særlige grunde taler derimod, udbetales til-
lægsydelse ikke, hvis udlændingen ikke medvirker til asyl-
sagens oplysning eller til udrejsen. Tilsvarende gælder for
forsørgertillæg og nedsat forsørgertillæg, hvis udlændingen
er indkvarteret på et indkvarteringssted med vederlagsfri
bespisningsordning.
de.
Pensionens størrelse afhænger af bopælstiden,
dvs. antallet af år med fast bopæl her i riget i
optjeningsperioden. Optjeningsperioden er for
folkepensionister perioden fra det fyldte 15. år
til folkepensionsalderen. For førtidspensionister
er optjeningsperioden fra det fyldte 15. år til
det tidspunkt, hvorfra der ydes førtidspension.
Retten til fuld folkepension er betinget af, at
bopælstiden her i riget i optjeningsperioden ud-
gør mindst 40 år. Hvis bopælstiden er mindre
end 40 år, fastsættes en brøkpension svarende
til forholdet mellem bopælstiden og 40 år.
Retten til fuld førtidspension er betinget af, at
bopælstiden her i riget i optjeningsperioden ud-
gør mindst 4/5 af optjeningsperioden. Hvis bo-
pælstiden er mindre, fastsættes en brøkpension
svarende til forholdet mellem bopælstiden og
4/5 af optjeningsperioden.
Taksterne reguleres hvert år. De aktuelle takster (2015) er:
-
Grundydelsen
udgør 54,04 kr. pr. dag. For ansøgere, som
i asylcenteret bor sammen med en ægtefælle eller samlever,
udgør grundydelsen 42,79 kr. pr. dag. Grundydelsen forud-
betales hver 14. dag. Ydelsen udbetales ikke ved indkvarte-
ring på et indkvarteringssted med vederlagsfri bespisnings-
ordning.
Når en førtidspensionist overgår til folkepensi-
8
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0011.png
- Forsørgertillægget for 1. og 2. barn udgør i den indleden-
de fase 63,06 kr. pr. barn pr. dag, dog 9,02 kr. pr. barn pr.
dag for udlændinge indkvarteret i et asylcenter med veder-
lagsfri bespisningsordning. Behandles asylsagen i Dan-
mark, udgør forsørgertillægget 85,57 kr. pr. barn pr. dag,
dog 31,54 kr. pr. barn pr. dag for udlændinge indkvarteret i
et asylcenter med vederlagsfri bespisningsordning. Forsør-
gertillæg forudbetales hver 14. dag.
-
Nedsat forsørgertillæg
for 3. og 4. barn udgør 45,05 kr.
pr. dag pr. barn. Der udbetales ikke forsørgertillæg for 3.
og 4. barn for asylansøgere indkvarteret i et asylcenter med
vederlagsfri bespisningsordning. Nedsat forsørgertillæg
forudbetales hver 14. dag.
- I den indledende fase udgør
tillægsydelsen
9,02 kr. pr.
dag. Behandles asylsagen i Danmark, udgør tillægsydelsen
31,54 kr. pr. dag. Tillægsydelsen bagudbetales hver 14.
dag.
on, beregnes folkepensionen med samme brøk,
som førtidspensionen hidtil er blevet beregnet
med.
Der kan ikke optjenes folkepension efter folke-
pensionsalderen, og der kan ikke optjenes før-
tidspension efter det tidspunkt, hvorfra der ydes
førtidspension.
Der gælder særlige regler for udlændinge, der
er meddelt opholdstilladelse i medfør af udlæn-
dingelovens §§ 7 eller 8 for så vidt angår ret til
og optjening af pension:
a) Der stilles ikke krav om dansk statsborger-
skab.
b) Ved opgørelse af bopælstiden i riget med-
regnes bopælstid i oprindelseslandet. Det sam-
me gælder bopælstid i andre lande, hvori den
pågældende har haft bopæl på et grundlag sva-
rende til udlændingelovens § 7. Det gælder bå-
de i forhold til kravet om mindst 3 års fast bo-
pæl her i riget mellem det fyldte 15. år og fol-
kepensionsalderen og selve optjeningen.
9
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0012.png
Der gælder følgende nærmere regler vedrøren-
de medregning af bopælstid i oprindelseslan-
det:
Medregning af bopælstiden i oprindel-
seslandet finder anvendelse, uanset om
den pågældende opnår dansk statsbor-
gerskab.
Medregning af bopælstiden i oprindel-
seslandet finder kun anvendelse, så
længe den pågældende har fast bopæl
her i riget. Dog har flygtninge, der er
omfattet af EF-forordningerne, ret til at
få samme beløb udbetalt som i Dan-
mark, hvis de flytter til et land inden for
EU/EØS-området eller Schweiz.
Medregning af bopælstiden i oprindel-
seslandet finder ikke anvendelse for pe-
rioder, hvor der er ret til pension fra op-
rindelseslandet eller andre lande, hvor
den pågældende har haft bopæl på et
grundlag svarende til udlændingelovens
§ 7.
10
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0013.png
Særlige tillæg til folkepensionen og førtidspen-
sion
Folkepensionister og førtidspensionister efter
gammel ordning (før 2003), der ikke har op-
tjent ret til fuld pension, men alene en brøkpen-
sion, har mulighed for at søge kommunen om
løbende supplement i form af personligt tillæg.
Herudover har folkepensionister og førtidspen-
sionister efter gammel ordning mulighed for at
søge personligt tillæg, helbredstillæg og varme-
tillæg. Afgørelse herom træffes af kommunen
efter en konkret individuel vurdering af de
økonomiske forhold.
Førtidspensionister efter ny ordning (fra 2003)
har mulighed for at søge om supplement til en
brøkpension efter § 27 a i lov om aktiv social-
politik. Herudover har førtidspensionister også
mulighed for at søge om hjælp i særlige tilfæl-
de efter aktivlovens kapitel 10 og 10 a.
11
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0014.png
Størrelsen af den sociale pension
Førtids- og folkepensionens størrelse til den
enkelte pensionist afhænger af den optjente ret
på baggrund af bopælsår (herunder sidestilling
af bopælsår), det vil sige brøken, som pensio-
nen kan udbetales med, samlivsstatus, pensio-
nistens supplerende indkomster samt eventuelle
tillæg til pensionen, fx i form af personlige til-
læg, varmetillæg og helbredstillæg eller sup-
plement efter aktivlovens § 27 a.
De gældende satser for social pension fremgår
af Vejledning nr. 9039 af 23. januar 2015 om
regulering pr. 1. januar 2015 af satser på Soci-
al-, Børne- og Integrationsministeriets område.
Ydelser efter lov om børnetilskud og forskuds-
vis udbetaling af børnebidrag
Der er en række betingelser, der skal være op-
fyldt for at kunne modtage ydelser efter børne-
tilskudsloven, herunder betingelser om dansk
indfødsret eller forudgående fast bopæl i Dan-
mark. Betingelsen om dansk indfødsret gælder
dog ikke for udlændinge, som har fået opholds-
12
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0015.png
tilladelse i Danmark efter § 7 eller § 8 i udlæn-
dingeloven.
Det er også en betingelse for ret til ydelser efter
børnetilskudsloven, at mindst en af de personer,
der har forsørgelsespligt over for barnet, har
haft bopæl eller beskæftigelse i mindst 2 år her
i riget inden for de seneste 10 år forud for den
periode, udbetalingen vedrører. Hvis denne be-
tingelser ikke er opfyldt, udbetales en for-
holdsmæssig andel af ydelsen, som er fastsat i
loven. Disse betingelser gælder ikke for udlæn-
dinge, som har fået opholdstilladelse i Dan-
mark efter §§ 7, 8 eller 9 b i udlændingeloven.
De gældende satser for ydelser efter lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af bør-
nebidrag fremgår af Vejledning nr. 9039 af 23.
januar 2015 om regulering pr. 1. januar 2015 af
satser på Social-, Børne- og Integrationsmini-
steriets område.
Ydelser efter aktivlovens kapitel 10 og 10 a
Hjælp i særlige tilfælde efter kapitel 10 og 10 a
13
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0016.png
i lov om aktiv socialpolitik, kan ydes til alle,
der opholder sig lovligt her i landet, og som op-
fylder betingelserne for ret til hjælp.
Anerkendte flygtninge har således på lige fod
med andre ret til ydelser efter aktivlovens kapi-
tel 10 og 10 a.
For så vidt angår kontante ydelser på Beskæfti-
gelsesministeriets område henvises til vedlagte
faktaark med de satser, der er relevante for
flygtninge, der har behov for uddannelseshjælp
eller kontanthjælp.
1
Uddannelseshjælp er en
særlig ungeydelse, der tidligst er relevant for
anerkendte flygtninge efter integrationsperio-
dens udløb (efter tre års ophold som anerkendt
flygtning).
Adgang til at bo uden for centre-
Asylansøgere, der opholder sig her i landet, skal som ud- Ikke relevant
gangspunkt være indkvarteret i et asylcenter, mens deres
ne
asylsag bliver behandlet. Asylansøgere kan dog under visse
nærmere betingelser blive indkvarteret i en udebolig, dvs.
særlig bolig, egenfinansieret bolig, privat indkvartering el-
ler selvstændig bolig. Betingelserne er:
14
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0017.png
-
Særlig bolig
tilbydes familier med børn, hvoraf mindst én
af forældrene har opholdt sig i Danmark uafbrudt i mindst
12 måneder efter endeligt afslag på ansøgning om asyl,
medmindre familiens sociale eller sundhedsmæssige situa-
tion taler afgørende imod. Tilbuddet gives ikke til familier,
hvis asylsag er behandlet efter åbenbart grundløs-
proceduren, eller som har fået flyttepåbud på grund af vold
eller trusler om vold, medmindre hensynene til børnenes
tarv i helt særlige tilfælde taler derfor, og udsendelse for ti-
den er udsigtsløs. Det er ydermere en betingelse for tilbud
om særlig bolig, at familiens medlemmer ikke er udvist
administrativt i medfør af § 25 eller ved dom, omfattet af
udelukkelsesgrundene i FN’s flygtningekonvention eller
dømt for strafbart forhold begået her i landet.
- En asylansøger kan få tilladelse til at flytte i egen bolig
(herefter:
egenfinansieret bolig),
bl.a. når den pågældende
har opholdt sig i Danmark i mindst 6 måneder fra indgivel-
se af asylansøgning, og asylansøgningen behandles her i
landet. Tilladelse gives kun, hvis ansøgeren kan forsørge
sin husstand, og boligen ikke er placeret i en kommune,
hvortil der ikke efter integrationsloven kan visiteres flygt-
ninge på grundlag af de aftalte eller fastsatte kommunekvo-
ter (en såkaldt nul-kommune) og er egnet til beboelse af
15
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0018.png
den pågældende husstand. Det er ydermere et krav, at asyl-
ansøgeren indgår en kontrakt med Udlændingestyrelsen
med vilkår om, at den pågældende medvirker til asylsagens
oplysning og efter afslag på asyl medvirker til udrejsen
uden ugrundet ophold. Visse asylansøgere, herunder ud-
lændinge udvist administrativt i medfør af udlændingelo-
vens § 25 eller ved dom, udlændinge idømt betinget eller
ubetinget fængsel for strafbart forhold begået her i landet,
udlændinge omfattet af udelukkelsesgrundene i FN’s flygt-
ningekonvention og udlændinge, hvis sag behandles efter
den såkaldte åbenbart grundløs-procedure, kan ikke få til-
ladelse til egenfinansieret bolig.
- En asylansøger kan få tilladelse til at indkvartere sig pri-
vat (herefter:
privat indkvartering),
bl.a. når den pågælden-
de har opholdt sig i Danmark i mindst 6 måneder fra indgi-
velse af asylansøgning, og asylansøgningen behandles her i
landet. Disse krav gælder dog ikke udlændinge, som ønsker
privat indkvartering hos en herboende ægtefælle. Det er en
betingelse, at asylansøgeren indgår en kontrakt med Ud-
lændingestyrelsen med vilkår om, at den pågældende med-
virker til asylsagens oplysning og efter afslag på asyl til ud-
rejsen uden ugrundet ophold. Visse asylansøgere, herunder
udlændinge udvist administrativt i medfør af udlændinge-
16
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0019.png
lovens § 25 eller ved dom, udlændinge idømt betinget eller
ubetinget fængsel for strafbart forhold begået her i landet,
udlændinge omfattet af udelukkelsesgrundene i FN’s flygt-
ningekonvention og udlændinge, hvis sag behandles efter
åbenbart grundløs-proceduren, kan ikke få tilladelse til pri-
vat indkvartering. Afgørelse om privat indkvartering forud-
sætter, at boligen ikke er placeret i en nul-kommune. Dette
gælder dog ikke udlændinge, som ønsker privat indkvarte-
ring hos en herboende ægtefælle. Udlændinge, der indkvar-
teret privat, forsørges fortsat af Udlændingestyrelsen.
- En asylansøger kan få tilbud om en
selvstændig bolig
i
tilknytning til et asylcenter, bl.a. når den pågældende har
opholdt sig i Danmark i mindst 6 måneder fra indgivelse af
asylansøgning, og asylansøgningen behandles her i landet.
Det er en betingelse, at asylansøgeren indgår en kontrakt
med Udlændingestyrelsen med vilkår om, at den pågæl-
dende medvirker til asylsagens oplysning og efter afslag på
asyl til udrejsen uden ugrundet ophold. Visse asylansøgere,
herunder udlændinge udvist administrativt i medfør af ud-
lændingelovens § 25 eller ved dom, udlændinge idømt be-
tinget eller ubetinget fængsel for strafbart forhold begået
her i landet, udlændinge omfattet af udelukkelsesgrundene
i FN’s flygtningekonvention og udlændinge, hvis sag be-
17
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0020.png
handles efter åbenbart grundløs-proceduren, kan ikke få
tilbud om en selvstændig bolig. Udlændinge, der er ind-
kvarteret i en selvstændig bolig, forsørges fortsat af Ud-
lændingestyrelsen. Tilbud om selvstændig bolig er etable-
ret som en udbudsstyret ordning, således at der inden for de
økonomiske rammer er afsat midler til etablering af et vist
antal boliger. I det omfang alle boliger er optaget, kan der
ikke tilbydes selvstændig bolig, før en af de eksisterende
boliger bliver ledig, uanset at den pågældende asylansøger
opfylder betingelserne for at flytte i en selvstændig bolig.
Tilbud om en selvstændig bolig er målrettet de asylansøge-
re, hvis generelle situation styrkes mest af at flytte i en
selvstændig bolig. Dette kan f.eks. være tilfældet med fa-
milier med børn eller med asylansøgere med sundheds-
mæssige eller personlige problemer mv.
Adgang til at arbejde uden for
Asylansøgere kan under visse nærmere betingelser tage be- Ikke relevant
skæftigelse. Betingelserne er:
centrene
- En asylansøger kan tage beskæftigelse i Danmark på
sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår, bl.a. når den pågæl-
dende har opholdt sig i Danmark i mindst 6 måneder efter
indgivelse af asylansøgning, og asylansøgningen behandles
her i landet. Det er en betingelse, at asylansøgeren indgår
en kontrakt med Udlændingestyrelsen med vilkår om, at
18
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0021.png
den pågældende medvirker til asylsagens oplysning og ef-
ter afslag på asyl medvirker til udrejsen uden ugrundet op-
hold. Visse asylansøgere, herunder udlændinge udvist ad-
ministrativt i medfør af udlændingelovens § 25 eller ved
dom, udlændinge idømt betinget eller ubetinget fængsel for
strafbart forhold begået her i landet, udlændinge omfattet af
udelukkelsesgrundene i FN’s flygtningekonvention og ud-
lændinge, hvis sag behandles efter den såkaldte åbenbart
grundløs-procedure, kan ikke tage beskæftigelse.
- Muligheden for at tage beskæftigelse omfatter enhver
form for ordinær beskæftigelse uden offentligt tilskud. Det
kan være fuldtids- eller deltidsarbejde, og det kan være
lønnet eller ulønnet. Der er ikke adgang til at drive selv-
stændig erhvervsvirksomhed.
2
Det nævnte faktaark om satser på kontanthjælpsområdet (2015) er vedlagt som bilag 1.
19
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0022.png
Finland
Vilkår for indkvartering
Asylansøgere
Jf. nedenfor om adgang til at bo uden for centrene.
Anerkendte flygtninge
En asylansøger bor i et asylcenter. Når asylan-
søgeren får asyl, skal vedkommende selv finde
bolig hurtigst muligt.
En flygtning har ret til sociale ydelser betalt af
Folkepensionsanstalten (Kela), når vedkom-
mende har fået asyl i Finland og dermed op-
holdstilladelse i Finland. Flygtningen får et sy-
gesikringskort (Kela-kort), og kan søge om so-
ciale ydelser fra Kela, på lige for med alle an-
dre, der bor i Finland og har ret til sociale ydel-
ser. Flygtninge kan søge fx børnepenge, bolig-
støtte osv. En liste over sociale ydelser kan ses
Kelas
hjemmeside
(http://www.kela.fi/web/sv). De første tre år
kan flygtninge få indbetalt integrationsstøtte,
som inkluderer dagpenge og kontanthjælp. In-
tegrationsstøtte kan søges fra Kela.
Adgang til kontante ydelser
Asylansøgere får udbetalt såkaldt modtagelsespenge (sv.
mottagningspenning). Størrelsen på ydelsen varierer mel-
lem ansøgerne. Hvis asylcentret byder på en måltidsord-
ning, får asylansøgeren færre modtagelsespenge. Med
modtagelsespengene skal asylansøgeren dække fx udgif-
terne til tøj, mindre udgifter til sundhedspleje, telefonreg-
ning og offentlig transport. Madudgifter skal også dækkes
med modtagelsespengene, hvis asylcentret ikke byder på en
madordning, men i så fald er de månedlige modtagelses-
penge større.
Hvis en asylansøger nægter at deltage i sprogundervisnin-
gen (finsk eller svensk) eller anden form for studier uden
begrundelse, kan støtten reduceres midlertidig med 20%
(højst for to måneder) Hvis en asylansøger arbejder, bliver
modtagelsespengene reduceret i forhold til asylansøgerens
indkomst. Hvis indkomsten er for høj, får asylansøgeren
ikke indbetalt modtagelsespenge. Asylansøgere har også
mulighed for at søge om supplerende modtagelsespenge til
20
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0023.png
at dække særlige behov, for eksempel barnevogn eller til
børnenes hobbyer.
Månedlige
modtagelsespenge i 2015:
Ingen mad- Madordning i
ordning
asylcentret
En enlig forsør- DKK 2.352,57 DKK 689,54
ger/eneboende
Andre personer over DKK 1.987,48 DKK 567,84
18 år
Et barn, bor med sin DKK 1.500,77 DKK 446,15
familie
Hertil kommer en ydelse, der har karakter af lommepenge,
og som udbetales månedligt (2015 niveau):
Under 16 år, indvandret DKK 202,83
uden familie
16-18 år, indvandret uden DKK 365,01
familie
NB! Omregningskurs 7,4432 er blevet brugt til at omregne
EUR til DKK.
Adgang til at bo uden for centre-
En asylansøger er ikke forpligtet til at bo i et asylcenter, Ikke relevant
men kan bo hos familie eller venner. I så fald skal pågæl-
ne
dende selv sørge for omkostningerne. Asylansøgeren skal
også fremvise en lejekontrakt eller anden form for doku-
21
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0024.png
mentation om boligforholdet til asylcentret samt melde sin
adresse skriftligt.
Adgang til at arbejde uden for
En asylansøger (uden opholdstilladelse) har ret til at arbej- Ikke relevant
de i Finland, når der er gået tre måneder fra aflevering af
centrene
asylansøgningen, og hvis vedkommende har pas eller lig-
nende legitimation. Hvis asylansøgeren ikke har pas eller
lignende legitimation, kan asylansøgeren arbejde efter at
vedkommende har boet i Finland i 6 måneder.
22
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0025.png
Nederlandene
Vilkår for indkvartering
Asylansøgere
Jf. nedenfor om adgang til at bo uden for centrene.
Anerkendte flygtninge
Når en asylansøger får en opholdstilladelse, til-
deles han en bolig i en kommune i Nederlande-
ne. Mens der ventes på tildelingen af en bolig,
har asylansøgeren ret til at blive boende på
asylcenteret.
Adgang til kontante ydelser
Asylansøgeren, hvis ansøgning er imødekom-
met, kan også selv lede efter en bolig. Så snart
asylansøgeren kan overrække en underskrevet
lejekontrakt vil kommunen
der i første om-
gang havde ansvaret for indkvarteringen
op-
høre med at finde en passende bolig til asylan-
søgeren.
Under asylproceduren modtager asylansøgeren kostpenge Asylansøgere, der har fået en opholdstilladelse
til mad og tøj. Pengene sættes ugentligt på et bankkort, som (midlertidig eller permanent), har som ud-
asylansøgeren modtager fra COA:
gangspunkt samme rettigheder og adgang til
- Tøj og andre personlige udgifter: 12,95 euro per person.
kontantydelser, som nederlandske statsborgere.
- Kostpenge:
Nedenfor findes fire af de mest gængse ydelser
- Familier bestående af en/to personer: voksne eller uledsa- i Nederlandene:
gede mindreårige udlænding: 44,66 euro, børn til 18 år:
34,86 euro.
Kontanthjælp: Der kan ansøges om kontant-
hjælp til at dække leveomkostninger. En enlig
23
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0026.png
- Familier bestående af tre personer: voksne 37,07 euro, og en enlig mor/far modtager 960,83 euro og
børn til 18 år: 28,93 euro
ægtepar (dækker også over et par der bor sam-
men) modtager 1.372,62 euro.
- Familier bestående af fire/flere personer: voksne: 33,05
euro, børn til 18 år: 25,80 euro
Lejetilskud: Hvis lejeprisen er mindre end
710,68 euro per måned, kan der ansøges om le-
Hvis asylansøgere befinder sig i et asylcenter, hvor ho- jetilskud. Afhængig af lejeprisen og husstan-
vedmåltidet forsørges af COA, vil kostpengene være føl- dens indkomst og sammensætning (en- eller
gende:
flerpersons og under eller over pensionsalde-
- Familier bestående af en/to personer: voksne eller uledsa- ren) kan der modtages op til 315 euro i lejetil-
gede mindreårige udlænding: 27,72 euro, børn til 18 år: skud.
19,11 euro.
Børnetilskud:
- Familier bestående af tre personer: voksne 23,01 euro,
0 t/m 5 6 t/m 11 12 t/m
børn til 18 år: 15,86 euro
år
år
17 år
Per
191,65
232,71
273,78
- Familier bestående af fire/flere personer: voksne: 20,51 barn/per
euro, børn til 18 år: 14,14 euro
kvartal
Man kan desuden ansøge om tre yderligere
ordninger (ekstra budget, tilskud til børnepas-
ning, og et indkomstfradrag), hvis man har
børn. Om man er berettiget til disse ordninger
er meget afhængig af ens indkomst, antallet af
24
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0027.png
børn og om man er enlig forældre.
Tilskud til sygeforsikring: Alle borgere i Ne-
derlandene er forpligtet til at tegne en sygefor-
sikring. En sygeforsikring koster i gennemsnit
100 euro. Børn til 18 år er gratis forsikret. Hvis
man ikke har tilstrækkelig indkomst, kan man
ansøge om tilskud til at dække en del af om-
kostningerne til en sygeforsikring. Som indivi-
duel person kan man modtage op til 78,50 euro
i tilskud og som ”par” kan man modtage op til
149,25 euro i tilskud.
Adgang til at bo uden for centre-
Asylansøgere har ret til at bo udenfor asylcentre, hvis de Ikke relevant
råder over tilstrækkelige midler/formue til selv at betale for
ne
bolig og leveomkostninger. Hvis asylansøgeren ikke råder
over tilstrækkelige midler til at bo uden for et asylcenter,
kan der gøres undtagelser af helbredsmæssige årsager eller
hvis udlændingen har familie, der råder over en opholdstil-
ladelse og egen bolig. Kommunen skal dog give tilladelse
hertil.
Alle asylansøgere har som udgangspunkt ret til at bo på et
asylcenter under asylproceduren. Retten til at bo på et asyl-
center kan dog mistes:
25
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0028.png
- Hvis asylansøgeren ikke melder sig hos asylcenteret in-
den for 24 timer, efter at han er blevet tildelt et center.
- Hvis asylansøgeren ikke opfører sig ordentlig.
- Hvis
asylansøgere bliver betegnet som ”uønsket udlæn-
ding” for eksempel grundet kriminalitet eller krigsforbry-
delser.
Adgang til at arbejde uden for
Asylansøgere i Nederlandene har i begrænset omfang ad- Ikke relevant
gang til arbejdsmarkedet. Udlændingen har lov til at udføre
centrene
betalt arbejde maksimalt 24 uger om året, hvis vedkom-
mende opfylder følgende kriterier:
- asylansøgning har været i behandling i mere end seks
måneder,
- COA (Central Agency for the Reception of Asylum See-
kers) afgiver en erklæring til arbejdsgiveren om, at udlæn-
dingen ikke bliver udvist af Nederlandene, og at han bor på
et asylcenter,
- arbejdsgiveren skal ansøge om en arbejdstilladelse
(tewerkstellingsvergunning) til udlændingen.
Hvis asylansøgeren har fået afslag på sin ansøgning og be-
finder sig i et ’frihedsbegrænsende center’ (VBL) eller et
’familie center’ (gezinslocatie) –
hvor udrejse forberedes
har han ikke lov til at udføre arbejde.
26
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0029.png
Det er dog tilladt at udføre arbejde i og i relation til asyl-
centeret, uanset hvor i asylproceduren man befinder sig.
Dette arbejde organiseres af COA (central indkvarterings-
organ asylansøgere) og belønnes med 13,80 euro per uge.
Det er også tilladt at arbejde som frivillig udenfor asylcen-
teret.
27
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0030.png
Norge
Vilkår for indkvartering
Asylansøgere
Jf. nedenfor om adgang til at bo uden for centrene.
Anerkendte flygtninge
Anerkjente flyktninger (med unntak av overfø-
ringsflyktninger) har tilbud om å bo i asylmot-
tak inntil de blir bosatt i en norsk kommune.
Alle utlendinger med lovlig opphold kan boset-
te seg hvor de ønsker i Norge, men for flykt-
ninger er det en egen bosettingsordning der
Staten ved Integrerings- og mangfoldsdirekto-
ratet tilrettelegger for bosetting i en kommune.
Som følge av den norske bosettingsordningen
bor de aller fleste nyankomne flyktninger i
asylmottak i påvente av bosetting i en norsk
kommune. De mottar samme økonomiske ytel-
ser til livsopphold som asylsøkere i asylmottak.
Asylsøkere som tar imot tilbud om innkvartering i asylmot-
tak, har rett til ytelser til livsopphold dersom de ikke på an-
nen måte er i stand til å dekke sine behov. I praksis mottar
de aller fleste både naturalytelser som klær og sengetøy
mv. og kontantutbetalinger som skal dekke utgifter til livs-
opphold.
Adgang til at bo uden for centre-
Alle asylsøkere i Norge får tilbud om innkvartering i Ikke relevant
asylmottak fra de registrerer en asylsøknad i landet, men
ne
det er ingen plikt til å ta imot tilbudet. Pålegg om å bo på
bestemt mottak fram til søknaden er avgjort kan hjemles i
utlendingsloven § 93, men dette gjøres ikke i praksis. Det
er mao. adgang til å bo utenfor asylmottak. I så fall har de
plikt til å være tilgjengelig i søkerfasen, og plikt til oppgi
en adresse i Norge, jf. utlendingsloven § 19.
Adgang til kontante ydelser
28
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0031.png
Adgang til at arbejde uden for
En asylsøker kan få arbeidstillatelse inntil asylsøknaden er Ikke relevant
avgjort. Følgende vilkår må være oppfylt: det må være
centrene
gjennomført asylintervju, det må ikke være tvil om søke-
rens identitet og det må ikke være aktuelt å bortvise søke-
ren eller fremme tilbaketakelses-begjæring overfor et annet
land. Det er et vilkår at søkeren dokumenterer sin identitet
ved å legge frem godkjent reisedokument eller et nasjonalt
ID-kort, men dette kreves ikke hvis søkeren kommer fra et
land som ikke utsteder slike dokumenter. Dersom asylsøk-
naden blir avslått av Utlendingsdirektoratet, men utsatt
iverksetting gis, gjelder arbeidstillatelsen frem til en even-
tuell klage er endelig avgjort av Utlendingsnemnda.
29
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0032.png
Storbritannien
Asylansøgere
3
Vilkår for indkvartering
Anerkendte flygtninge
Der gælder ikke særlige regler for, hvor og
hvordan anerkendte flygtninge indkvarteres.
Når en asylansøger bliver givet status som an-
erkendt flygtning og har fået tildelt ret til bolig
af det britiske indenrigsministerium vil det væ-
re op til de lokale myndigheder i det pågælden-
de område at sørge for bolig til den pågældende
flygtning under den lovgivning, som knytter sig
til hjemløseområdet.
Hvis en flygtning får asylhjælp fra det britiske
indenrigsministerium, vil dette ophøre 28 dage
efter beslutningen om at tildele den pågældende
person status som anerkendt flygtning. I løbet
af disse 28 dage er det op til den pågældende
flygtning at tage kontakt til det britiske Ar-
bejds- og Pensionsministerium (Department of
Work and Pensions) for at ansøge om generel
offentlig understøttelse. Det vil derefter være
op til ministeriet at fastlægge, hvor meget an-
søgeren vil modtage.
Adgang til kontante ydelser
Asylansøgere er ikke berettiget til generel offentlig under-
støttelse. Såfremt asylansøgeren har ansøgt om og modta-
ger asylstøtte fra det britiske indenrigsministerium, vil det-
te blive udbetalt i kontanter (se nedenstående tabel for sat-
serne for asylstøtte pr. uge).
Månedlige kontantydelser (gældende fra 18.
april 2011)
£
Enlige
18 år eller derover (undtagen
36.95
enlige forældre)
30
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0033.png
25 år eller derover (undtagen
enlige forældre), hvor afgørelse
om kontante ydelser blev truffet
42.62
før 5. oktober 2009, og ansøge-
reren var fyldt 25 år inden den
dato.
Kvalificeret par
Begge 18 år eller derover
72.52
Enlige forældre - 18 år eller
derover
18 år eller derover
43.94
Personligt tillæg for mindre-
årige børn
Under 16 år
52.96
Personer der er fyldt 16 år men
under 18 år (medmindre perso-
39.80
nen er en del af et kvalificeret
par)
Adgang til at bo uden for centre-
Ja. Da der ikke eksisterer asylmodtagelsescentre i Storbri- Ikke relevant
tannien kan nødlidende asylansøgere ansøge om asylunder-
ne
støttelse, som kan inkludere bolig og finansiel godtgørelse
eller begge dele. Tilfælde, hvor ansøgerne kun tildeles fi-
nansiel godtgørelse, sker ofte på baggrund af, at den på-
gældende asylansøger bor hos familie eller venner eller på
31
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0034.png
anden vis er i stand til at skaffe sig selv bolig, men ikke har
midlerne til at dække de omkostninger som er forbundet
med deres væsentligste levefornødenheder. Den bolig, som
stilles til rådighed, vil være i lejligheder eller huse i det lo-
kalsamfund, hvor den pågældende flygtning opholder sig
(ejendomme med indflytning for flere individuelle asylan-
søgere eller ejendomme med indflytning for én familie).
Adgang til at arbejde uden for
I Storbritannien kan asylansøgere, hvis sag har været under Ikke relevant
behandling i mindst 12 måneder, søge om arbejdstilladelse.
centrene
Beskæftigelse er begrænset til en liste over virksomheder,
som mangler arbejdskraft. Arbejdstilladelsen for asylansø-
gere ophører, når deres ret til appel ophører.
3
For yderligere information om det britiske asylsystem, se vedlagte bilag 2.
32
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0035.png
Sverige
Vilkår for indkvartering
Asylansøgere
Jf. nedenfor om adgang til at bo uden for centrene.
Anerkendte flygtninge
Anerkendte flygtninge har ret til at blive boen-
de i den bolig, som Migrationsverket har tildelt
dem, da de ankom som asylansøgere, indtil den
svenske arbejdsformidling har fundet en ny bo-
lig til dem. Den anerkendte flygtning har ikke
selv indflydelse på, hvor vedkommende ind-
kvarteres. Hvis den anerkendte flygtning er i
arbejde er vedkommende selv ansvarlig for at
finde ny bolig og det står således også ved-
kommende frit for at vælge denne.
Anerkendte flygtninge tildeles som udgangs-
punkt permanent opholdstilladelse. I nogle til-
fælde kan der også tildeles midlertidig opholds-
tilladelse på 1 eller 3 år. Anerkendte flygtninge
som har fået opholdstilladelse, har som ud-
gangspunkt samme rettigheder og adgang til de
samme kontantydelser, som en svensk statsbor-
ger. Foruden de kontant- og sociale ydelser,
som anerkendte flygtninge er berettiget til på
samme vilkår, som gælder for en svensk stats-
borger, kan anerkendte flygtninge også ansøge
om såkaldt etableringsersättning, etable-
Adgang til kontante ydelser
Såfremt asylansøgeren ikke er i arbejde eller ikke har andre
økonomiske midler og indtægter, kan asylansøgeren mod-
tage kontantydelser i form af ”dagpenge”, som dækker ud-
gifter til mad, tøj og lignende. Dagpengenes størrelse af-
hænger af, om den bolig, asylansøgere har fået stillet til rå-
dighed af Migrationsverket, omfatter en madordning, og i
så fald udgør dagpengene, som udbetales pr. dag, SEK 24
pr. enlig voksen, SEK 19 pr. samboende voksen og SEK 12
per barn i alderen 0-17 år. Ved tre eller flere børn halveres
dagpengene pr. barn. Ved bolig uden madordning tildeles
asylansøgeren SEK 71 pr. enlig voksen, SEK 61 pr. sam-
boende voksen, SEK 37 pr. barn i alderen 0-3 år, SEK 43
33
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0036.png
pr. barn i alderen 4-10 år, SEK 50 pr. barn i alderen 11-17 ringstillägg og bostadsersättning. Etable-
år. Ved tre eller flere børn halveres dagpengene pr. barn.
ringsersättning ydes til anerkendte flygtninge i
alderen 20-65
år, som har en såkaldt ”etable-
ringsplan” hos Arbetsförmedlingen, i
op til to
år. Etableringstillägg ydes til anerkendte flygt-
ninge, som har et eller flere hjemmeboende
børn. Beløbet er på maks. SEK 4.500. Bostad-
sersätnning ydes til anerkendte flygtninge, som
bor alene i egen bolig og er på maks. SEK
3.900. Det er ikke muligt at modtage bostads-
bidrag (som er den boligstøtte der også ydes til
svenske statsborgere, se nedenstående punkt
om boligstøtte) og bostadsersättning samtidig. I
nedenstående gennemgås nogle af de svenske
kontantydelser som flygtninge, som udgangs-
punkt, har ret til. Det bemærkes, at det ikke er
en udtømmende liste. Herudover har anerkend-
te flygtninge, jf. punkt 1) også adgang til etab-
leringsersättning, etableringstillägg og bostad-
sersättning de første to år af deres ophold.
Kontanthjælp (socialbidrag):
Den svenske parallel til den danske kontant-
hjælp benævnes socialbidrag eller ekonomiskt
34
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0037.png
bistånd. Ydelsen sammensættes af en såkaldt
Rigsnorm gældende for hele Sverige på 3.880
SEK i 2014 for eneboende (6.360,00 SEK for
et samboende par) og skal dække udgifter mad,
klæder, sko, fritidsaktiviteter, sundhed, person-
lig hygiejne, avis, telefon og TV-licens. Dertil
kommer mulighed for eventuelle tillæg til dæk-
ning af omkostninger uden for Rigsnormen,
hvis karakter og overensstemmelse med prin-
cippet om ”rimelig levestandard” vurderes af
socialforvaltningen i den enkelte kommune
(f.eks. bolig, husholdning, forsikring, fagfor-
enings- og A-kassemedlemskab).
Børnepenge (barnbidrag):
Børnepenge (barnbidrag) udbetales til alle for-
ældre som bor og har forsørgerpligt for et barn
under 16 år i Sverige. Børne- og ungeydelse
(barnbidrag) i Sverige betales fra måneden efter
barnets fødsel, eller når modtageren på anden
måde berettiges til ydelsen, for eksempel ved
flytning til Sverige. Ydelsen udbetales til og
med det kvartal, hvor barnet fylder 16 år. Ydel-
sen udbetales af Försäkringskassan og er skat-
35
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0038.png
tefri. Beløbet er SEK 1 050 i måneden + evt.
flerbarnstillæg som stiger med antallet af børn.
Studie-/uddannelsesstøtte (studiebi-
drag og studiemiddel):
Der findes to forskellige former for statslig stu-
diestøtte i Sverige. Det ene hedder ”Studiebi-
drag” og udbetales til alle studerende mellem
16 og 20 år i 10 måneder om året (undtagen juli
og august). Studiebidrag udgør samme beløb
som barnbidraget. For at være berettiget til at
modtage Studiebidrag skal modtageren enten
være tilmeldt en gymnasial uddannelse, en
voksenuddannelse eller en videregående ud-
dannelse og studere på fuldtid. Den anden form
for studieydelse hedder ”Studiemiddel” og til-
deles studerende i alderen 20+ på videregående
uddannelser. Basisydelsen består af et tilskud,
som ikke skal tilbagebetales, på ca. SEK 2.796
om måneden. Derudover eksisterer der en ræk-
ke lån og ekstra tillæg.
Boligstøtte (bostadsbidrag):
Bostadsbidrag ydes til unge mellem 18 og 28 år
36
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0039.png
med en årlig indkomst på under SEK 86.720 el-
ler børnefamilier uanset alder. For børnefamili-
er gælder, at man skal have et hjemmeboende
barn, en månedlig husleje på mere end SEK
1.400 og samlet indkomst i husholdningen på
maks. SEK 423.000. Man kan få bostadsbidrag
uanset om man ejer eller lejer boligen. Hvor
meget man kan modtage i bostadsbidrag af-
hænger desuden af indkomst, antal hjemmebo-
ende børn, husleje- og boligstørrelse. Unge
mellem 18 og 28 år kan maksimalt modtage
bostadsbidrag for 60 kvadratmeter af boligens
størrelse og maks. SEK 1.300 om måneden.
Äldreförsjningsstöd:
”Äldreförsörjningsstöd” er en støtte til pensio-
nister over 65 år bosiddende i Sverige som en-
ten ikke har nogen pension eller en meget lav
pension. Hvor meget man er berettiget til at
modtage afhænger af husleje og indkomst. Man
kan maksimalt få udbetalt SEK 5.353 i äl-
dreförsörjningsstöd.
Adgang til at bo uden for centre-
Asylansøgere, hvis sag er under realitetsbehandling, har Ikke relevant
adgang til at bo uden for asylcentrene. Hvis en asylansøger
ne
37
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0040.png
vælger, at bo et andet sted end den bolig som asylansøge-
ren tildeles fra Migrationsverket, skal asylansøgere selv be-
tale udgifter til husleje.
Adgang til at arbejde uden for
Asylansøgere, hvis sag er under realitetsbehandling, har Ikke relevant
mulighed for at arbejde uden en arbejdstilladelse, såfremt
centrene
de kan fremvise gyldig legitimation og i øvrigt samarbejder
med myndighederne omkring deres ansøgning. Hvis asyl-
ansøgeren er i arbejde, og asylansøgerens asylansøgning
afvises, har asylansøgeren tilladelse til at fortsætte med at
arbejde, indtil den dato hvor asylansøgeren har fået påbud
om at rejse ud af Sverige. Hvis asylansøgeren tildeles op-
holdstilladelse, kan asylansøgere selvsagt fortsætte med at
arbejde. Hvis en asylansøger ikke har ret til at arbejde, for-
di vedkommende f.eks. ikke kan fremvise gyldig legitima-
tion, vil personen kunne søge om praktik.
38
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0041.png
Tyskland
Vilkår for indkvartering
Adgang til kontante ydelser
Asylansøgere
Jf. nedenfor om adgang til at bo uden for centrene.
Se skemaet. For tilbageholdte personer, hvor behovet vurderes helt el-
ler delvist dækket på anden vis, kan der gælde andre satser.
Satserne gælder endvidere for personer, hvis asylbehandling er afslut-
tet negativt, men hvis udvisning/udsendelse af administrative eller an-
dre afgørende grunde ikke kan effektueres. Dette opholdsgrundlag kal-
des ”Duldung”, hvorunder der pr. 31.12.2014 taltes 112.767 personer.
Anerkendte flygtninge
Nej.
Børnepenge udbetales til personer, der
har en permanent opholdstilladelse (Nie-
derlassungserlaubnis),
eller som har en
tidsbegrænset opholdstilladelse med til-
hørende arbejdstilladelse. Personer med
opholdstilladelse som følge af krig i
hjemlandet, kvoteflygtninge og andre
med krav på særlig beskyttelse, har ret til
børnepenge senest efter tre års retsmæs-
sigt ophold i Tyskland, eller hvis de er
retmæssigt erhvervsaktive. Hertil kan
komme børnetilskud til særligt nødliden-
de. Ikke berettigede er personer på tålt
ophold eller personer, hvis udvisning ikke
kan effektueres. Bilaterale aftaler med
lande i f.eks. Nordafrika kan udgøre und-
tagelser hertil.
Grundydelser
til
sikring af det fysi-
ske eksistensmini-
mum
(i reglen natural-
ydelser, når asylan-
søgeren bor i et
modtagelsescenter)
Enlige, også
216 €
enlige forsør-
gere
Ydelser
til
asylansøgere,
jf. sidste æn-
dring
pr.
1.3.2015
Pengebeløb
til Ydelser
dækning af det so- i alt pr.
ciokulturelle eksi- måned
stensminimum
(kontantydelser)
143 €
359 €,
eller
ca.
2672
DKK
39
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0042.png
Ægtefælle el-
194 €
ler partner
129 €
Voksne i fa-
174 €
milien
113 €
Børn ml 15
198 €
og 17 år
85 €
Børn ml 7 og
157 €
14 år
92
Børn indtil 6
133 €
år
84 €
323 €,
eller
ca.
2404
DKK
287 €,
eller
ca.
2136
DKK
283 €,
eller
ca.
2106
DKK
249 €,
eller
ca.
1853
DKK
217 €,
eller
ca.
1615
40
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0043.png
DKK
Asylansøgere modtager som udgangspunkt ikke børnepenge (se udfør-
ligt nedenfor) og er heller ikke berettiget til boligstøtte
I særlige tilfælde kan der ydes tilskud til specielle sundhedsbehov
(brille, høreapparat og lignende) og udgifter til tolkning. Børn og unge
har desuden adgang til finansiel hjælp svarende til regeringens hjælpe-
pakke for børn og unge til sikring af uddannelse og deltagelse i fælle-
skabet (Bildungs-
und Teilhabepaket),
hvilket inkluderer
efter behov:
Finansiel hjælp til betaling af lejrskoler og udflugter, lærebøger og an-
det materiale, elevtransport, varm middagsmad samt hjælp til deltagel-
se i det sociale og kulturelle samfundsliv.
Modtagere af de ovenstående grundydelser kan efter 15 måneders op-
hold i Forbundsrepublikken være berettigede til ydelser svarende til
sociallovgivningens kapitel om socialhjælp. Det medfører bl.a., at be-
grænsninger i sygesikringen frafalder, og alle ydelser udbetales kon-
tant.
Personer, der har opholdsret i Tyskland af humanitære eller folkeretli-
ge grunde, modtager ydelser ifølge loven om ydelser til asylansøgere,
mens andre modtager ydelser jf. sociallovgivningens andet og tolvte
kapitel, afhængig af deres erhvervsaktivitet. Ydelsesgrundlaget afhæn-
ger af opholdsgrundlaget, og om de flygtede er optaget af delstaterne
41
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0044.png
eller centralt fra Indenrigsministeriet.
Adgang til at bo uden for
Asylansøgere indkvarteres ved deres ankomst i særlige modtagelses- Ikke relevant
centre, hvor de er forpligtet til at bo i indtil seks uger og maksimalt tre
centrene
måneder. Derefter fordeles de på asylcentre. I øjeblikket oprettes der
overalt nye indkvarteringsmuligheder, da de bestående er overfyldt.
Reglen er, at der oprettes fælles indkvartering (bofællesskaber,
Sam-
melunterkünfte),
hvor flere familier er samlet. Bl.a. i Berlin er man
henset knapheden på fællesboliger begyndt at efterlyse indkvarte-
ringsmuligheder hos private udlejere. Der er altså en vis mulighed for
at bo uden for centrene. Efter tre måneder har asylansøgere ret til at
bevæge sig frit i Tyskland (gælder ikke udrejsepligtige). Det er de en-
kelte delstater, der afgør, hvorledes de ønsker at indkvartere asylansø-
gere, og der kan derfor være regionale afvigelser.
Adgang til at arbejde uden
Jf. § 61 i Loven om asylbehandling må asylansøgere ikke arbejde de Ikke relevant
første tre måneder med retmæssigt ophold. Derefter har asylansøgeren
for centrene
ret til at tage beskæftigelse. Der skal søges om forudgående arbejdstil-
ladelse hos arbejdsformidlingen (Bundesagentur
für Arbeit),
som un-
dersøger, om der findes en tysk statsborger eller EU-borger til stillin-
gen. Efter 15 måneder frafaldes denne undersøgelse, ligesom den ikke
gælder for personer, der opfylder blue-card ordningen eller er kvalifi-
cerede efter positiv-listen. Efter 15 måneder sker der stadig en under-
søgelse af arbejdstagerne i henhold til loven om arbejdsbeskyttelse.
Asylansøgere har desuden både ret og pligt til at arbejde i det asylcen-
42
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om en oversigt over asylansøgeres og flygtninges vilkår i forhold til indkvartering, kontantydelser, adgang til at bo og arbejde uden for centrene m.v. i alle EU's medlemslande, til justitsministeren
1530263_0045.png
ter, hvor de bor. Loven tilsiger desuden, at der skal stilles arbejdsmu-
ligheder til rådighed for asylansøgere i statslige, kommunale eller al-
mennyttige institutioner.
43