Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1527165_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaards talepapir
Det talte ord gælder
Anledning: Samrådsspørgsmål R
Tid og sted: Torsdag den 30. april kl. 12-13:30
Spørgsmål R:
”Ifølge tal fra Danmarks Statistik er antallet af indvandrere og
efterkommere i Danmark ca. 650.000, og i 2014 havde Danmark
en rekordindvandring på ca. 65.000 udenlandske statsborgere.
Antallet af indvandrere og efterkommere svarer således i dag til
ca. 12 pct. af den danske befolkning. Vurderer ministeren
på den baggrund, at omfanget af indvandringen til Danmark er på
et tilfredsstillende niveau, eller vurderer ministeren, at den
samlede indvandring til Danmark er for voldsom set i forhold til
størrelsen på den danske befolkning? I fald regeringen finder, at
det nuværende omfang er på et tilfredsstillende niveau, bedes
ministeren redegøre for - og under hensyntagen til at antallet af
indvandrere og efterkommere forventes at stige til over 1. mio.
frem mod 2050 og dermed svare til 18 pct. af den danske
befolkning - hvor stor en tilvækst regeringen vil opfatte som for
voldsom for det danske samfund?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/4-15 om omfang af indvandring i Danmark, til økonomi- og indenrigsministeren
1527165_0002.png
Svar på spørgsmål R:
Danmarks befolkning bestod 1. januar 2015 af 5.659.715
personer. Heraf var 657.473 indvandrere og efterkommere, hvilket
svarer til 11,6 procent af befolkningen. Heraf var 423.260 fra ikke-
vestlige lande, hvilket svarer til 7,5 procent af befolkningen.
Og ganske rigtigt havde Danmark i 2014 en meget stor
indvandring på knap 65.000 udenlandske statsborgere. Samtidigt
skete en udvandring på ca. 29.000 personer. Nettoindvandringen
af udenlandske statsborgere var således på knap 36.000
personer, hvilket er væsentligt over niveauet for de foregående år.
Tallet afspejler, at i 2014 fik 6.100 mennesker asyl, og 6.200 blev
familiesammenført. Ca. 35.000 fra EU- eller EØS-lande fik
arbejdstilladelse, ca. 12.000 fra andre lande kom hertil for at
arbejde og ca. 12.000 for at studere.
Krig og ulykke andre steder i verden er således ikke den eneste
årsag til indvandringen. Der er mange forskellige. Og en af de
væsentlige er, at folk kommer hertil for at arbejde.
Jeg vil gerne slå fast, at udlændinge, der kommer til Danmark for
at arbejde, er en vigtig ressource, vi skal tage imod og udnytte.
Det er afgørende for vores velstand fremadrettet, at vi kan få
kvalificerede medarbejdere til vores virksomheder.
For dygtige og hårdtarbejdende mennesker fra hele verden
bidrager til forskning, udvikling og produktion i Danmark – og
medvirker dermed til at skabe arbejdspladser og velstand.
Vi får fremover endnu mere brug for udlændingene på vores
arbejdsmarked. Dansk erhvervsliv efterspørger allerede mere
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/4-15 om omfang af indvandring i Danmark, til økonomi- og indenrigsministeren
1527165_0003.png
international arbejdskraft, så ordrer, vækst og velstand ikke
forsvinder mellem fingrene på vores virksomheder.
Og der er mange positive effekter af kvalificeret international
arbejdskraft. Udenlandske eksperter bidrager med ny viden,
forskning og innovation. De har kendskab til, hvilke krav og ønsker
vi bliver mødt med på nye markeder.
God adgang til kvalificeret arbejdskraft er også et vigtigt
beslutningsparameter, når virksomheder skal placere nye
investeringer.
Samtidig er det trist, at der er så mange flygtninge rundt om i
verden i dag.
Vi har, som andre lande, et ansvar for verdens flygtninge. Når
antallet af asylansøgere er rekordhøjt, skal vi fortsat give asyl til
de flygtninge, som har krav på vores beskyttelse.
Vi skal også hjælpe i nærområderne, hvor langt de fleste
flygtninge er. Derfor vil vi ikke som oppositionen skære i
udviklingsbistanden. Udviklingsbistand modvirker fattigdom,
ekstremisme og flygtningestrømme.
Så når der spørges til, om omfanget af indvandringen til Danmark
er på et tilfredsstillende niveau, kan jeg kun svare: Vi har brug for
mere udenlandsk arbejdskraft, og vi skal hjælpe mennesker i nød.
Spørgeren ønsker også at vide, hvor stor en tilvækst, der vil være
for voldsom for det danske samfund.
3
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/4-15 om omfang af indvandring i Danmark, til økonomi- og indenrigsministeren
1527165_0004.png
Det forventes ganske rigtigt ifølge Danmarks Statistik, at
befolkningen i 2050 vil være på ca. 6,2 mio. personer. Heraf vil
knap 18 procent være indvandrere og efterkommere. Indvandrere
og efterkommere fra ikke vestlige lande vil udgøre 11 procent,
mens 7 procent vil have en vestlig baggrund.
I mine øjne bør det ikke få nogen til at falde ned af stolene. Og jeg
anser det for unuanceret og overfladisk, hvis vi drejer fokus i
debatten hen på et præcist tal for, hvornår tilvæksten bliver for
stor.
For i relation til
hvad
skal vi forstå det tal? Vores kultur? Vores
velfærdssamfund? Vores etnicitet? Vores religion?
Jeg går ikke op i, hvor folk kommer fra, eller hvor deres forældre
kommer fra. Til gengæld går jeg i allerhøjeste grad op i, hvordan
vi sikrer, at dem, der kommer hertil, bliver en del af vores
fællesskab.
Det, vi skal have fokus på, er, at alle indvandrere og deres
efterkommere skal bidrage til samfundet og blive en del af det
fællesskab, det bygger på.
Fællesskabet skal ikke være kendetegnet ved en hjerte- og
hjerneløs ensretning:
”Det drejer sig ikke om, at alle skal begynde
at spise frikadeller,”
som dronningen for nyligt udtalte.
Det afgørende er derimod, at alle mennesker – nye som gamle
danskere – har behov for at vide, at der er brug for dem. Derfor
skal vi stille de samme krav og have lige så store forventninger til
4
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/4-15 om omfang af indvandring i Danmark, til økonomi- og indenrigsministeren
1527165_0005.png
flygtninge og indvandrere, som vi har til hinanden. Særligt når det
handler om at blive en del af arbejdsmarkedet.
Vi skal åbne vores fællesskaber og være tydelige omkring vores
forventninger til nye borgere. De skal tage medansvar og bidrage
aktivt efter bedste evne. Vellykket integration er en fælles opgave.
Med regeringens udspil ’Alle skal bidrage’ lægger vi op til en
styrket integrationsindsats med fokus på beskæftigelse.
Det indebærer markante ændringer af det treårige
integrationsprogram. I dag er kun en ud af ti i arbejde eller
uddannelse efter et år i programmet, og derfor vil vi indføre et nyt,
der er langt mere rettet mod job eller uddannelse end tidligere.
De mennesker, der ikke umiddelbart kan få et rigtigt job, får
dermed ret og pligt til et virksomhedsrettet tilbud, som for
eksempel løntilskud eller virksomhedspraktik.
Også unge under 30, som ikke har en kompetencegivende
uddannelse, skal – på samme måde som unge på kontanthjælp –
have et uddannelsespålæg og modtage uddannelseshjælp.
Vi vil også gøre mere for, at de nytilkomne i højere grad kan bruge
deres uddannelser og erfaringer fra hjemlandet: blandt andet ved
at være hurtigere til at vurdere deres kompetencer, så de kan
komme ud og være en ressource i fællesskabet.
For indvandrere og flygtninge, der har været her i flere år, og som
står udenfor arbejdsmarkedet, vil vi gennemføre forsøg med en
virksomhedsrettet indsats. I dag kan vi nemlig se i
5
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/4-15 om omfang af indvandring i Danmark, til økonomi- og indenrigsministeren
1527165_0006.png
kontanthjælpssystemet, at ikke-vestlige indvandrere modtager en
mindre aktiv indsats end personer med dansk oprindelse.
Regeringen har sat tre nationale mål for indsatsen. I 2020 skal
10.000 flere indvandrere og efterkommere være i arbejde
forskellen skal være mindre mellem andelen af unge med
dansk baggrund og andelen af unge indvandrere og
efterkommere, der gennemfører en ungdomsuddannelse,
og mindst 75 procent skal bestå danskprøven inden 5 år fra
påbegyndelse af danskuddannelsen i
integrationsprogrammet.
Med de konkrete mål ønsker vi at skabe et stærkt og vedholdende
fokus på resultater.
Og vi vil følge udviklingen. Både i regi af regeringens
integrationsbarometer og ved systematisk benchmark af
kommunernes indsatser, som vi løbende vil drøfte med KL.
Heri ligger også en forståelse af, at der skal ske et løft hos
kommunerne. Der er for store forskelle i deres resultater – også
når der tages højde for variation i rammevilkår og indvandrernes
baggrund.
Derfor har vi indgået et partnerskab med KL om styrkelse af
indsatserne. Det indebærer, at de 20 kommuner, der indgår i
partnerskabet, skal sætte ambitiøse mål, følge op på resultaterne,
anvende de indsatser, som vi ved virker, og ikke mindst videndele
med hinanden.
Samtidigt foretager vi et eftersyn af både reguleringen og
finansieringen af området, så vi kan sikre, at der er sammenhæng
6
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/4-15 om omfang af indvandring i Danmark, til økonomi- og indenrigsministeren
1527165_0007.png
mellem mål, regler, viden om effektive indsatser og økonomiske
incitamenter.
Lad mig afslutningsvis kort opsummere:
Vi har behov for udenlandsk arbejdskraft, både nu og i fremtiden.
Indvandringen udgør ikke en trussel mod samfundets
sammenhængskraft, men understreger behovet for en effektiv
integrationsindsats.
Andre kulturer beriger os. Og med en lille reference til Benny
Andersen og Per Vers vil jeg derfor opfordre til, at vi ser os selv
som verdensborgere i Danmark. Det indebærer, at vi brænder for
både Dannebrog og for at danne bro.
7