Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1524499_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. april 2015
Asyl- og Visumkontoret
Adam Abdel Khalik
2015-0032/27-0282
1569736
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 543 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 14. april 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne
Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 543: Spm. om, hvorvidt en asylansøger, for hvem der foreligger en individuel garanti for modtagelse i Italien i overensstemmelse med Tarakhel-dommens krav, vil få mulighed for at klage over de danske myndigheders afgørelser i henhold til den individuelle garanti, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 543 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Vil ministeren, idet der henvises til
svaret på UUI alm. del -
spørgsmål 482, oplyse, hvorvidt en asylansøger, for hvem der
foreligger en individuel garanti for modtagelse i Italien i over-
ensstemmelse med Tarakhel-dommens krav, vil få mulighed
for at klage over de danske myndigheders afgørelser i henhold
til den individuelle garanti, samt hvilke tidsfrister der vil gælde
i forbindelse med en sådan klage?”
Svar:
1.
Påberåber en udlænding sig at være omfattet af udlændingelovens § 7
(asyl), træffer Udlændingestyrelsen snarest muligt afgørelse om, hvorvidt
asylansøgningen skal behandles i Danmark, eller om ansøgeren skal over-
føres til et andet land i medfør af Dublin-forordningen, jf. udlændingelo-
vens § 48 a, stk. 1, 1. pkt.
Udlændingestyrelsens afgørelser om overførsel efter Dublin-forordningen
kan indbringes for Flygtningenævnet, jf. udlændingelovens § 53 a, stk. 1,
nr. 1.
Den 4. november 2014 afsagde Storkammeret i Den Europæiske Menne-
skerettighedsdomstol dom i sagen Tarakhel mod Schweiz (appl. no.
29217/12) vedrørende Dublin-overførsel fra Schweiz til Italien af en af-
ghansk familie bestående af et ægtepar og seks mindreårige børn født mel-
lem 1999 og 2012.
Domstolen fandt bl.a., at det ville udgøre en krænkelse af Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 3 at udsende klagerne til Italien,
hvis ikke de schweiziske myndigheder forinden havde modtaget individu-
elle garantier fra de italienske myndigheder om, at klagerne ville blive ta-
get hånd om på en måde, som var tilpasset børnenes alder, og at familien
ville blive holdt samlet (præmis 122).
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Flygtningenævnet, der har oplyst følgende:
”Flygtningenævnets
Koordinationsudvalg har haft lejlighed til
at drøfte rækkevidden af dommen og dens konsekvenser for
overførsler fra Danmark til Italien efter Dublin-forordningen.
Koordinationsudvalget har således på et møde den 4. februar
2015 udtalt blandt andet, at Flygtningenævnet i sager om Dub-
lin-overførsel af familier med mindreårige børn til Italien i til-
fælde af stadfæstelse i afgørelsen angiver, at det herved er en
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 543: Spm. om, hvorvidt en asylansøger, for hvem der foreligger en individuel garanti for modtagelse i Italien i overensstemmelse med Tarakhel-dommens krav, vil få mulighed for at klage over de danske myndigheders afgørelser i henhold til den individuelle garanti, til justitsministeren
forudsætning for nævnets afgørelse, at Udlændingestyrelsen
ved den efterfølgende indhentelse af den individuelle garanti
modtager de anførte nødvendige oplysninger til opfyldelse af
kravene i henhold til Tarakhel-dommen.
Koordinationsudvalget har ved samme lejlighed endvidere ud-
talt, at de individuelle garantier må anses for en del af afgørel-
sen, og at der således både efter Dublin-forordningen og ud-
lændingeloven er adgang til at klage, hvis den individuelle ga-
ranti ikke opfylder kravene i henhold til Tarakhel-dommen, og
at det herved forudsættes, at Udlændingestyrelsen i forbindelse
med modtagelsen af en individuel garanti og en beslutning om
at effektuere overførslen til Italien, sikrer, at der er givet den
fornødne klagevejledning.”
3