Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1521406_0001.png
Administrationsafdelingen
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
Økonomistyringskontoret
2015-0035-0285
1518072
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål U og V
fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
torsdag den 9. april 2015
Samrådsspørgsmål U:
”Vil ministeren kommentere Statsrevisorernes kritik af det offentliges
mangeårige mangelfulde registrering af udlændinge i Statsrevisorernes
beretning om integrationsindsatsen fra den 25. februar 2015, herunder
oplyse om ministeren er enig i, at det er problematisk, at
Udlændingestyrelsen ikke kan redegøre for opholdsgrundlaget for en lang
række udlændinge, der har fået dansk cpr-nummer?”
Samrådsspørgsmål V:
”Vil ministeren redegøre for, hvad regeringen agter at foretage sig for at
få styr på den mangelfulde registrering af udlændinge og sikre, at
nyankomne udlændinge registreres ordentligt fremover?”
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 534: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/4-15 om registrering af udlændinge, til justitsministeren
1521406_0002.png
Jeg vil besvare begge spørgsmål i min tale, og jeg skal nok gøre
opmærksom på, hvornår jeg besvarer hvilke spørgsmål.
1.
Jeg vil nu vende mig mod spørgsmål U
Først vil jeg gerne slå fast, at Udlændingestyrelsens registrering af
udlændinge, der gives opholdstilladelse, ikke er mangelfuld. Når en
udlænding gives opholdstilladelse, registrerer Udlændingestyrelsen i
hver eneste sag, på hvilket grundlag og med hvilket formål
udlændingen er givet opholdstilladelse i Danmark.
Når man læser Rigsrevisionens beretning, er det vigtigt at huske, at
Udlændingestyrelsen har til opgave at træffe afgørelse på asyl- og
familiesammenføringsområdet, men at styrelsen ikke har grundlag for
at følge udlændinge efter, at de er meddelt opholdstilladelse i landet.
For at udarbejde det ønskede datasæt til brug for Rigsrevisionens
udarbejdelse af beretningen, anmodede Udlændingestyrelsen CPR-
kontoret om at levere et datatræk fra CPR med angivelse af CPR-numre
for de udlændinge, som er tilflyttet en kommune i perioden fra 1. juli
2013 og frem til 15. februar 2014.
Udlændingestyrelsen modtog i juni 2014 CPR-kontorets datatræk, som
omfattede i alt 36.404 udlændinge.
Herefter påbegyndte Udlændingestyrelsen en teknisk udbygning af
CPR-kontorets datatræk med oplysninger om de enkelte udlændinges
opholdsgrundlag fra udlændingemyndighedernes fælles personregister –
der går under navnet CARL2. I den forbindelse blev det konstateret at
ca. 1.200 udlændinge ud af de i alt 36.404 udlændinge i CPR-kontorets
datatræk ikke automatisk kunne sammenkobles med data fra CARL2.
Det svarer til ca. 3,3 pct. af datasættet.
Når det ikke var muligt for Udlændingestyrelsen at redegøre for de ca.
1.200 udlændinges opholdsgrundlag, der nævnes i beretningen, skyldtes
det altså ikke, at Udlændingestyrelsen ikke kan redegøre for de
pågældende udlændings opholdsgrundlag, men at det ikke kunne ske
via CPR-kontorets datatræk.
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 534: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/4-15 om registrering af udlændinge, til justitsministeren
Grunden hertil er, at der er tale om data fra to forskellige systemer,
hvori data registreres med forskellige formål: Kommunerne indtaster
oplysninger i CPR-registret med henblik på blandt andet
bopælsregistrering, mens Udlændingemyndighederne, herunder
Udlændingestyrelsen, registrerer personoplysninger i CARL2 med
henblik på behandling af sager vedrørende udlændingens ret til ophold i
Danmark. Desuden er nøglen til identifikation af personer forskellig i
de to systemer: I CPR anvendes CPR-nummeret, mens der i CARL2
anvendes et særligt person-id.
Den manglende tekniske sammenkobling mellem de to systemer
skyldes blandt andet, at der i CPR-kontorets datatræk helt manglede
eller var forkert indtastet person-id for de ca. 1.200 udlændinge – ud af
de i alt 36.404. Årsagen hertil er primært, at bopælskommunen, når den
foretager bopælsregistrering af udlændingen i CPR, enten slet ikke
indtaster person-id eller taster forkert. Ved manuel indtastning af
oplysninger i tusindvis af sager vil der altid være en risiko for fejl i
registreringerne.
Det er baggrunden for, at kobling af data mellem de to systemer ikke vil
kunne ske automatisk i alle tilfælde.
Men det er altså vigtigt at holde fast i, at selvom oplysningen om
opholdsgrundlaget for de pågældende udlændinge ikke kunne
fremskaffes ved et datatræk, betyder det altså ikke, at
udlændingemyndighederne ikke kan redegøre for de pågældende
udlændinges opholdsgrundlag. Ud fra opslag i de konkrete
udlændingesager kan udlændingemyndighederne således redegøre for
den enkelte udlændinges opholdsgrundlag i Danmark.
Både Udlændingemyndighederne og kommunerne er opmærksomme på
problemstillingen, og der sker løbende opdateringer, der over tid
reducerer synkroniseringsfejlene mellem de to systemer. Således er de
ca. 1.200 udlændinge i juni 2014 nedbragt til 829 i januar 2015
svarende til en fejlmargin på ca. 2 pct. – og dette tal vil løbende blive
nedbragt yderligere.
3
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 534: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/4-15 om registrering af udlændinge, til justitsministeren
1521406_0004.png
2.
Jeg vil nu vende mig mod spørgsmål V
Lad mig igen indledningsvist slå fast, at Udlændingestyrelsens
registrering af udlændinge, der gives opholdstilladelse, ikke er
mangelfuld. Når en udlænding gives opholdstilladelse, registrerer
Udlændingestyrelsen i hver eneste sag, på hvilket grundlag og med
hvilket formål udlændingen er meddelt opholdstilladelse i Danmark.
Noget andet er så, at den tidligere omtalte synkronisering mellem CPR
og udlændingemyndighedernes fælles personregister, CARL2, ikke
fungerer optimalt. Netop derfor har Udlændingestyrelsen gennem flere
år samarbejdet med de øvrige myndigheder om at forbedre
datagrundlaget. Som resultat af samarbejdet er fejlsynkroniseringen af
data mellem CPR og CARL2 over de senere år blevet reduceret
markant, når det gælder flygtninge og familiesammenførte udlændinge.
For eksempel viste en undersøgelse i 2011, at der ikke var koblet et
CPR-nummer til oplysningerne i CARL2 i ca. 10 pct. af
registreringerne om opholdstilladelse givet til flygtninge og
familiesammenførte udlændinge i perioden fra 1997 til 2010. En
tilsvarende undersøgelse fra 2014 viste, at det nu kun var tilfældet i 3
pct. af registreringerne fra 2013.
Datakvaliteten er i dag af en sådan karakter, at oplysninger om
opholdsgrundlag bliver anvendt af andre myndigheder og til
forskningsbrug. Udlændingestyrelsen leverer blandt andet løbende
datasæt over meddelte opholdstilladelser fordelt på opholdsgrundlag til
for eksempel Danmarks Statistik, som har vurderet, at datakvaliteten er
tilstrækkelig høj til, at man kan følge integrationen af flygtninge og
familiesammenførte i Danmark.
Det er således Udlændingestyrelsens klare vurdering, at datagrundlaget
vedrørende flygtninge og familiesammenførte generelt har en
tilfredsstillende datakvalitet til brug for statistiske og analytiske formål.
I forhold til yderligere tiltag for at sikre en endnu bedre datakvalitet er
Udlændingestyrelsen
aktuelt
i
dialog
med
de
øvrige
udlændingemyndigheder samt CPR-kontoret om mulighederne for
yderligere at forbedre datakvaliteten.
4
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 534: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/4-15 om registrering af udlændinge, til justitsministeren
1521406_0005.png
Udlændingestyrelsen, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering og
CPR-kontoret har senest på et møde den 6. marts 2015 blandt andet
drøftet forslag til it-tekniske forbedringer. Herunder muligheder for
teknisk afstemning af oplysninger i de to systemer (CPR & CARL2).
Desuden har myndighederne også drøftet behovet for yderligere
information til kommunerne om vigtigheden af at indtaste person-id ved
kommunernes registrering af nyankomne udlændinge i CPR.
Både Udlændingestyrelsen og CPR-kontoret har løbende informeret
kommunerne om vigtigheden af, at kommunen registrerer person-id ved
bopælsregistrering af nyankomne udlændinge. Udlændingestyrelsen har
oplyst, at de også fremover vil fremhæve dette over for kommunerne –
både i nyhedsbreve og på møder i styrelsens Regionale Netværk.
Jeg har derfor fuld tiltro til, at de relevante myndigheders samarbejde
fortsat vil forbedre datakvaliteten.
Endelig vil jeg afslutningsvist igen understrege, at Udlændingestyrelsen
har
oplyst,
at
udlændingemyndighederne,
herunder
Udlændingestyrelsen og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering,
kan redegøre for de pågældende udlændinges opholdsret ved opslag i de
konkrete udlændingesager, der henhører under den relevante
myndighed.
5