Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1526414_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. maj 2015
Udlændingekontoret
ASP
2015-0032/27-0246
1557073
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 500 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 30. marts 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bent
Bøgsted (DF).
Mette Frederiksen
/
Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 500: MFU spm. om redegørelse for reglerne for opholdsgrundlag for udlændinge, der kommer fra et land, der oprindeligt ikke var medlem af EU, men i dag er medlem af EU, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 500 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Ministeren bedes som opfølgning på samråd 24. marts 2015
om udenlandske kriminelle familier på offentlig forsørgelse, jf.
samrådsspm. O g P, redegøre for reglerne for opholdsgrundlag
for udlændinge, der kommer fra et land, der oprindeligt ikke
var medlem af EU, men i dag er medlem af EU. Ministeren
bedes endvidere redegøre for mulighederne for udsendelse fra
Danmark i det skitserede tilfælde?”
Svar:
Det følger af EU-Domstolens praksis, at EU-rettens bestemmelser straks
og fuldt ud gælder for en ny medlemsstat fra det tidspunkt, hvor denne
medlemsstat tiltrådte Unionen, medmindre noget andet følger af over-
gangsbestemmelser i tiltrædelsestraktaten. En statsborger i en ny med-
lemsstat vil således kunne påberåbe sig bestemmelserne i opholdsdirekti-
vet (2004/38/EF), hvis der ikke findes særlige bestemmelser i tiltrædelses-
akten.
I henhold til opholdsdirektivets artikel 16, stk. 1, har EU-borgere, der lov-
ligt har haft ophold i fem år i træk i værtsmedlemsstaten, ret til tidsube-
grænset ophold på dens område uden at være underlagt de betingelser, der
gælder for retten til tidsbegrænset ophold. Retten til tidsubegrænset ophold
er således f.eks. ikke underlagt en betingelse om ikke at være en urimelig
byrde for værtsmedlemsstaten.
EU-Domstolen har endvidere, hvad angår de opholdsperioder, som en
tredjelandsstatsborger har tilbragt i en medlemsstat før dette tredjelands til-
trædelse af Unionen, fastslået, at disse opholdsperioder skal tages i be-
tragtning med henblik på erhvervelse af ret til tidsubegrænset ophold i
henhold til artikel 16, stk. 1, forudsat at de er tilbragt i overensstemmelse
med betingelserne i artikel 7, stk. 1, for at opnå ret til ophold i mere end tre
måneder, og forudsat, at der ikke i tiltrædelsesakten findes særlige be-
stemmelser herom.
For så vidt angår spørgsmålet om ophør af opholdsret for EU-borgere i til-
fælde, hvor der modtages sociale ydelser som f.eks. kontanthjælp, henvises
til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 501 (Alm. del) fra Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
2