Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1522927_0001.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Dato: 24. april 2015
”Kan ministeren beskrive fordelingsnøglen, der anvendes til fordeling af flygt-
ninge i kommunerne?”
Det følger af integrationslovens regler om boligplacering, at der aftales eller
fastsættes kvoter for, hvor mange flygtninge der skal boligplaceres i henholdsvis
de enkelte regioner og kommuner i et givent år. Kvoterne fastsættes ud fra Ud-
lændingestyrelsens skøn over, hvor mange flygtninge der forventes at få op-
holdstilladelse det pågældende år (det såkaldte landstal).
Hvis regionerne og kommunerne ikke indgår frivillige aftaler, fastsætter Udlæn-
dingestyrelsen henholdsvis regionskvoter og kommunekvoter.
Fastsættelsen af kvoterne sker på baggrund af bestemmelserne herom i be-
kendtgørelse nr. 50 af 18. januar 2008 om boligplacering af flygtninge (bolig-
placeringsbekendtgørelsen).
Kvoterne beregnes ud fra en fordelingsnøgle, som fastlægges på baggrund af:
Kommunens andel af den samlede befolkning pr. 1. januar i kalender-
året for udmelding af landstallet.
Side
af
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 499: MFU spm. om fordelingsnøglen, der anvendes til fordeling af flygtninge i kommunerne, til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
2
Kommunens andel af indvandrere og flygtninge pr. 1. januar i kalender-
året for udmelding af landstallet.
Antallet af familiesammenførte udlændinge, der i kalenderåret, forud for
udmelding af landstallet, er førstegangsindrejst i Danmark og bosat i
kommunen.
Det samlede befolkningstal samt kommunens andel af indvandrere og flygtninge
opgøres på grundlag af opgørelser foretaget af Danmarks Statistik. Antallet af
familiesammenførte opgøres på baggrund af oplysninger fra det Centrale Per-
sonregister (CPR).
I beregningen tages der højde for de kommuner, hvor der i forvejen er et relativt
højt antal flygtninge og indvandrere. Endvidere tages der højde for antallet af
familiesammenførte i det forgangne år. Modellen indebærer i praksis, at enkelte
kommuner som udgangspunkt ikke skal modtage flygtninge (de såkaldte nul-
kommuner), fordi de allerede har en højere andel af udenlandske borgere end de
kommuner, som skal modtage nye flygtninge.
Formålet med kvotesystemet er at sikre en jævn geografisk fordeling af nye
flygtninge og samtidig en jævn fordeling af den samlede integrationsopgave
mellem kommunerne.
Manu Sareen
/ Henrik Thomassen