Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1516542_0001.png
Udlændingeafdelingen
Dato:
Dok.:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
13. marts 2015
1535069
Kontoret for Humanitært
ophold og udsendelser
2015-0035-0273273
1454448
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål N
fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
den 12. januar 2015
Samrådsspørgsmål N:
”Vil ministeren redegøre for sit syn på ombudsmandens redegørelse
"Besøg i Center Sandholm - personer på tålt ophold" af 16. december
2014, og for, om de mulige krænkelser af konventionerne, som
ombudsmanden gør opmærksom på, vil føre til, at regeringen følger
ombudsmandens opfordring til samlet at gennemtænke, om det er
nødvendigt at opretholde de belastende og begrænsende livsvilkår, som
personer på tålt ophold er underlagt?”
1
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 24/3-2015 om ombudsmandens redegørelse, til justitsministeren
Svar:
1.
Tak for spørgsmålet.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at udlændinge på tålt ophold
grundlæggende er uønskede i Danmark. Der er tale om personer, der er
udvist for at have begået kriminalitet, eller som ikke kan få asyl, fordi
de har begået en alvorlig forbrydelse, inden de kom til landet.
Det drejer sig bl.a. om krigsforbrydere, udlændinge, der er til fare for
statens sikkerhed, og drabsmænd.
Disse personer er her kun, fordi vi i Danmark ikke udsender nogen til
tortur eller dødsstraf.
Men når det så er sagt, så mener jeg, at det er på sin plads at begrænse
de her personers ret til at færdes frit i det danske samfund. Vi skal føre
kontrol med dem, så vi kan sende dem ud af landet, hvis muligheden
måtte opstå.
2.
Ombudsmanden har i december afgivet en redegørelse om
forholdene for personer på tålt ophold.
Jeg har noteret mig, at han udtaler, at han ikke har grundlag for at
antage, at de generelle forhold for personer på tålt ophold i Center
Sandholm på nuværende tidspunkt er i strid med gældende ret. Det vil
bl.a.
sige
FN’s
Torturkonvention
og
Den
Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
Og ombudsmanden har heller ikke umiddelbart grundlag for at antage,
at dette er tilfældet for så vidt angår enkeltpersoner.
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 24/3-2015 om ombudsmandens redegørelse, til justitsministeren
1516542_0003.png
Ombudsmanden udtaler også, at han ikke kan afvise, at den samlede
virkning af de begrænsninger, som personer på tålt ophold i Center
Sandholm er underlagt – med tiden – og i konkrete tilfælde – kan føre
til, at forholdene må anses for en krænkelse af konventionerne.
Jeg hæfter mig ved, at ombudsmanden skriver, at det kun er med tiden
og i konkrete tilfælde, at begrænsningerne for udlændinge på tålt
ophold kan komme i strid med vores internationale forpligtelser.
Ombudsmanden har altså ikke nu og her konstateret overtrædelser af
menneskerettighederne.
3.
Ombudsmanden udtaler, at der er grund til at gennemtænke, i hvilket
omfang det er nødvendigt at opretholde – efter hans opfattelse – så
belastende og begrænsende livsvilkår, som der på nuværende tidspunkt
er tale om.
Jeg har noteret mig ombudsmandens synspunkter. Jeg har dog ikke som
følge af ombudsmandens redegørelse planer om at ændre forholdene for
personer på tålt ophold.
Men jeg vil gerne understrege, at personer på tålt ophold naturligvis
ikke skal leve under sådanne forhold, at vi herved krænker vores
internationale forpligtelser. Og jeg forventer da også, at myndighederne
løbende vurderer, om opholdspligten og meldepligten over for
udlændinge på tålt ophold kan opretholdes over tid.
Det er i den forbindelse værd at bemærke, at Udlændingestyrelsen og
Rigspolitiet hvert halve år, og når der i øvrigt er anledning til det,
foretager en vurdering af, om det fortsat er proportionalt at opretholde
disse kontrolforanstaltninger.
3
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 24/3-2015 om ombudsmandens redegørelse, til justitsministeren
4.
Udlændinge på tålt ophold har begået alvorlige forbrydelser, de er
udelukket fra at få opholdstilladelse, og de er ikke velkomne i
Danmark. De skal forlade Danmark, så snart det er muligt.
Det er derfor, at vi som samfund har en interesse i løbende at
kontrollere, hvor de opholder sig.
Det er også derfor, at der må være snævre grænser for, hvad de må,
mens de er her i landet.
Fokus skal være rettet mod at få personer på tålt ophold sendt ud af
landet. Myndighederne skal derfor have kendskab til deres opholdssted,
så der kan ske udsendelse, så snart det er muligt.
Tak for ordet.
4