Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1517401_0001.png
NOTAT
8. april 2015
Bidrag til UVM’s besvarelse af UUI alm. del - spørgs-
mål 484 vedr. EVA’s analyse af danskundervisning
J.nr. 2015-1448
CAP/KRS
Spørgsmål 484
UVM har bedt om et bidrag fra BM til besvarelsen af UUI alm. del – spørgsmål
484. Spørgsmålet lyder:
”Ministeren bedes kommentere rapporten "Danskuddannelserne til voksne udlæn-
dinge" fra Danmarks Evalueringsinstitut offentliggjort i marts 2015, med særligt
henblik på anbefalingen på side 14 om at ændre den økonomiske incitamentsstruk-
tur, så en del af sprogcentrenes finansiering direkte understøtter arbejdet med at
løfte de integrative mål, samt sproglæreres bemærkninger på side 53 om, at kom-
munerne på grund af finansieringsmodellen fokuserer for meget på kursisternes
gennemførelse frem for på reel sproglig kvalificering, og at konkurrencesituationen
blandt sprogcentrene skaber ulige muligheder for at tilrettelægge undervisningen.”
BM’s bidrag til besvarelse af spørgsmål 484
I forhold til sammenhængen mellem finansieringsmodellen for danskuddannelse og
forskellige indikatorer, der belyser kvaliteten af danskuddannelsen, kan det oply-
ses, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering i samarbejde med Kvalitets-
og Tilsynsstyrelsen samt Ankestyrelsen har udarbejdet en analyse (vedlagt).
Af analysens konklusion fremgår følgende:
”Når perioden med de vejledende takster sammenlignes med perioden uden vejle-
dende takster, så viser analysen følgende:
For kursister på danskuddannelse 1 er andelen af beståede steget med 1,8 pct.-
point, mens den er steget med henholdsvis 7,5 og 9,4 pct.-point for kursisterne
på danskuddannelse 2 og danskuddannelse 3.
Samtidig er gennemsnitskaraktererne generelt højere i året uden de vejledende
modultakster. For så vidt angår kursister på danskuddannelse 1, er gennem-
snitskarateren steget med 0,3 point, mens den for kursister på danskuddannelse
2 og danskuddannelse 3 er steget med henholdsvis 1,1 og 0,5 point.
Derudover viser analysen, at
variationen
i de to kvalitetsindikatorer på tværs af
de fem regioner ikke er blevet større med afskaffelsen af vejledende modultak-
ster.
Der kan således umiddelbart konstateres en forbedring af prøveresultaterne, lige-
som der ikke kan konstateres nogen større regional variation heri, når perioden med
de vejledende takster sammenlignes med perioden uden vejledende takster.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Man kan dog ikke drage håndfaste konklusioner om sammenhængen mellem finan-
sieringsformer og niveauet for/variationen i kvaliteten på baggrund af analysen.
Resultaterne omhandler for det første kun prøveaspektet – og ikke andre aspekter
af kvaliteten i danskuddannelserne. Beståelsesprocenten og den gennemsnitlige ek-
samenskarakter er imidlertid det bedste umiddelbare mål for kvaliteten af danskud-
dannelserne. Det bemærkes, at Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen er ved at identificere
eventuelle yderligere kvalitetsindikatorer, som kommuner og sprogcentre kan an-
vende til vurderingen af undervisningen resultater og virkninger.
Endvidere har det inden for de givne rammer ikke været muligt at koble takststør-
relsen til den enkelte danskuddannelse.
Endelig har det heller ikke været muligt at tage højde for alle de forhold, der kan
tænkes at have en betydning for, om der er sket ændringer i prøveresultaterne efter
afskaffelsen af vejledende modultakster.”
På den baggrund giver analysen umiddelbart ikke anledning til at ændre den måde,
som danskuddannelserne finansieres på.
Det kan endelig oplyses, at KORA forventes at offentliggøre en analyse i maj
2015, hvor forskellige mål for kvaliteten af sprogcentrenes undervisning sammen-
lignes, mens der tages højde for sprogcentrenes forskellige rammevilkår. Analysen
ventes at bidrage med yderligere viden om konsekvensen af forskellige takster for
kvalitet og praksis i danskuddannelserne.
2