Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1517400_0001.png
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 484 (Alm. del):
I brev af 19. marts 2015 har udvalget efter ønske fra Johanne Schmidt-
Nielsen (EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 484:
”Ministeren bedes kommentere rapporten "Danskuddannelserne til
voksne udlændinge" fra Danmarks Evalueringsinstitut offentliggjort i
marts 2015, med særligt henblik på anbefalingen på side 14 om at ændre
den økonomiske incitamentsstruktur, så en del af sprogcentrenes finan-
siering direkte understøtter arbejdet med at løfte de integrative mål, samt
sproglæreres bemærkninger på side 53 om, at kommunerne på grund af
finansieringsmodellen fokuserer for meget på kursisternes gennemførelse
frem for på reel sproglig kvalificering, og at konkurrencesituationen
blandt sprogcentrene skaber ulige muligheder for at tilrettelægge under-
visningen.”
Svar:
Det skal indledningsvis bemærkes, at danskuddannelserne på finansloven
er placeret under Beskæftigelsesministeriets paragraf. Da Beskæftigel-
sesministeriet derfor har det økonomiske ansvar, herunder for taksterne
og den økonomiske styring af området, har jeg indhentet et svarbidrag
fra Beskæftigelsesministeriet, som jeg henholder mig til for så vidt angår
spørgsmålet om at ændre den økonomiske incitamentsstruktur på områ-
det. Svarbidraget med bilag vedlægges.
Det bemærkes, at den i Beskæftigelsesministeriets svarbidrags nævnte
analyse fra KORA er offentliggjort den 8. april 2015, jf. nærmere neden-
for.
For så vidt angår spørgsmålet om kommunernes manglende fokus på
reel sproglig kvalificering og sprogcentrenes ulige muligheder for at til-
rettelægge undervisningen, kan jeg oplyse, at uanset hvilket sprogcenter
10-04-2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
undervisningen tilbydes på, skal den gennemføres i overensstemmelse
med kravene i danskuddannelsesloven og uddannelsesbekendtgørelsen.
Det er min opfattelse, at de gældende mål og krav til undervisningen i
lovgivningen er klare nok. Uddannelsesbekendtgørelsens fagbeskrivelse
opstiller på alle undervisningsniveauer sproglige og indholdsmæssige mål,
der orienterer danskundervisningen mod kursisternes behov for dansk-
færdigheder i forhold til deres arbejde, uddannelse og hverdag som med-
borgere i det danske samfund.
Det er kommunerne, som har tilsynet med, at sprogcentrene lever op til
kravene i lovgivningen. To nye undersøgelser, som analyseinstituttet
KORA har gennemført for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (tidli-
gere Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen), viser, at der kun er få kommuner, der
råder over medarbejdere, som kan gå ind og vurdere, om kommunens
danskundervisning rent faktisk opfylder formålet. Få kommuner fører
således tilsyn med, om kursisterne kan klare sig sprogligt i Danmark.
Ifølge undersøgelserne har kommunerne svært ved at vurdere, om
danskundervisningen opfylder sit formål.
På baggrund af undersøgelserne fra KORA sætter Undervisningsministe-
riet nu gang i en række initiativer, der skal udvikle kvaliteten af det kom-
munale tilsyn og give kommunerne bedre mulighed for at følge med i,
om danskundervisningen giver voksne udlændinge de rette kompetencer.
Først og fremmest udarbejder Undervisningsministeriet en ny revideret
vejledning, der præciserer tilsynsopgaverne, og en ny tilsynsguide, der
giver anvisninger på god og effektiv praksis i tilsynet med danskunder-
visningens kvalitet, resultater og virkninger. Derudover vil styrelsen i
samarbejde med KL afholde temamøder for de kommunale medarbejde-
re om tilsynet med danskundervisningen.
Med venlig hilsen
Christine Antorini