Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1514377_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. marts 2015
Økonomistyringskontoret
Anne Nygaard Just
2015-0032/27-0203
1526310
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 444 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 6. marts 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jonas
Dahl (SF).
Mette Frederiksen
/
John Vestergaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 444: MFU spm., om beregningsmodellen for flygtningekvoter er en ren matematisk model, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 444 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Ministeren bedes oplyse, om der er tale om beregningsmodel-
len for flygtningekvoter en ren matematisk model, eller har
Udlændingestyrelsen ved kvotefastsættelsen mulighed for at
ændre den enkelte kommunes beregnede kvote under hensyn
til særlige integrationsmæssige forhold?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Udlæn-
dingestyrelsen, hvortil der henvises:
”Beregningsmodellen
for flygtningekvoter er en ren matematisk
model, og der tages således ikke hensyn til særlige integrati-
onsmæssige forhold. Det fremgår dog af bekendtgørelsens § 5,
stk. 7, at Udlændingestyrelsen ved kvotefastsættelsen af regi-
onskvoter kan fravige summen af fordelingstallene for de enkel-
te kommuner i den pågældende region, jf. stk. 6, under hensyn
til særlige integrationsmæssige forhold i de enkelte regioner. Det
fremgår ligeledes af bekendtgørelsens § 9, stk. 6, om kommune-
kvoter, at Udlændingestyrelsen ved kvotefastsættelsen kan fra-
vige kommunekvoterne, jf. stk. 5, under hensyn til særlige inte-
grationsmæssige
forhold
i
de
enkelte
kommu-
ner. Udlændingestyrelsen erindrer ikke, at der er sket fravigelser
fra den rene matematiske beregningsmodel, ligesom Udlændin-
gestyrelsen ikke er bekendt med forhold, der giver grundlag for
at fravige den foreskrevne beregningsmodel.
I relation til den beregningstekniske model kan det oplyses, at
Udlændingestyrelsen hvert år udmelder et landstal, der er styrel-
sens skøn over det antal flygtninge, der skal boligplaceres i
kommunerne det pågældende år.
Hvis regionerne og kommunerne ikke aftaler en fordeling, fast-
sætter Udlændingestyrelsen henholdsvis regionskvoter og kom-
munekvoter.
Fastsættelsen af kvoterne sker på baggrund af bestemmelserne
herom i Integrationsministeriets (nu Ministeriet for Børn, Lige-
stilling, Integration og Sociale Forhold) bekendtgørelse nr. 50 af
18. januar 2008 om boligplacering af flygtninge.
Kvoterne beregnes ud fra en fordelingsnøgle, som fastlægges på
baggrund af:
Kommunens andel af den samlede befolkning pr. 1. ja-
nuar i kalenderåret for udmelding af landstallet.
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 444: MFU spm., om beregningsmodellen for flygtningekvoter er en ren matematisk model, til justitsministeren
Kommunens andel af indvandrere og flygtninge pr. 1.
januar i kalenderåret for udmelding af landstallet.
Antallet af familiesammenførte udlændinge, der i kalen-
deråret forud for udmelding af landstallet er førstegangs-
indrejst i Danmark og bosat i kommunen.
Det samlede befolkningstal samt kommunens andel af indvan-
drere og flygtninge opgøres på grundlag af opgørelser foretaget
af Danmarks Statistik. Antallet af familiesammenførte opgøres
på baggrund af oplysninger fra det Centrale Personregister
(CPR).
I beregningen tages der højde for de kommuner, hvor der i for-
vejen er et relativt højt antal flygtninge og indvandrere og/eller
familiesammenførte i det forgangne år.”
3