Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1512904_0001.png
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Folketinget
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. marts 2015
Økonomistyringskontoret
Anne Nygaard Just
2015-0032/27-0185
1515105
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 422 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 26. februar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johan-
ne Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Anette Görtz
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm. om Udlændingestyrelsen i højere grad burde tage hensyn med henblik på at sikre, at flygtninge hurtigst muligt kommer i gang med arbejde eller uddannelse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 422 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Statsrevisorerne konstaterer i "Beretning om integrationsind-
satsen", offentliggjort 25. februar 2015, at Udlændingestyrel-
sen ud af 66 sager om boligplacering af flygtninge kun i ét til-
fælde har taget hensyn til muligheder for uddannelse og be-
skæftigelse. Mener ministeren, at Udlændingestyrelsen i højere
grad burde tage sådanne hensyn med henblik på at sikre, at
flygtninge hurtigst muligt kommer i gang med arbejde eller
uddannelse?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udlændingestyrelsen.
Som det fremgår af nedenstående oplysninger fra Udlændingestyrelsen,
træffes afgørelser om visitering efter en konkret og samlet vurdering af en
række nærmere hensyn relateret til flygtningens personlige forhold og til
forholdene i kommunen. Heri indgår således også hensyn til flygtningens
uddannelsesmæssige og faglige kvalifikationer og behov.
“Det følger af integrationslovens § 11,
der henhører under Mini-
steriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold, at
Udlændingestyrelsen skal træffe afgørelse om visitering på
grundlag af de aftalte eller fastsatte kommunekvoter, den pågæl-
dende flygtnings personlige forhold samt forholdene i kommu-
nen.
De nærmere regler om boligplacering af flygtninge er indeholdt
i Integrationsministeriets bekendtgørelse nr. 50 af 18. januar
2008. Det følger af bekendtgørelsens § 13, stk. 1, at en flygtning
skal visiteres til en kommune, som efter de aftalte eller fastsatte
kommunekvoter skal modtage og boligplacere flygtninge.
Efter bekendtgørelsens § 14, stk. 1, skal Udlændingestyrelsen
ved afgørelser om visitering navnlig lægge vægt på den pågæl-
dende flygtnings
sproglige og kulturelle baggrund, herunder muligheden
for at etablere et netværk med andre udlændinge med en
tilsvarende sproglig og kulturel baggrund
uddannelsesmæssige og faglige kvalifikationer og behov
familiemæssige eller anden tilknytning til personer, der
bor i Danmark
eventuelle særlige behov, herunder behov for speciel be-
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm. om Udlændingestyrelsen i højere grad burde tage hensyn med henblik på at sikre, at flygtninge hurtigst muligt kommer i gang med arbejde eller uddannelse, til justitsministeren
handling, og
særlige ønsker.
Af bekendtgørelsens § 14, stk. 2, følger det, at Udlændingesty-
relsen endvidere ved afgørelser om visitering skal lægge vægt på
den enkelte kommunes og omkringliggende kommuners
beliggenhed og størrelse
arbejdsmarkeds- og uddannelsesforhold
befolkningssammensætning
behandlings- og institutionstilbud.
Afgørelserne om visitering træffes på baggrund af en konkret og
samlet vurdering i hver enkelt sag. I den samlede vurdering ind-
går de hensyn, der er relevante i den konkrete sag. Udlændinge-
styrelsen træffer som ovenfor anført afgørelse om visitering på
grundlag af kommunekvoter, flygtningens personlige forhold
samt forholdene i kommunen. For så vidt angår uddannelses-
mæssige forhold bemærkes, at der generelt i danske kommuner
er et bredt uddannelsestilbud, som i almindelighed kan tilgodese
de fleste flygtninges behov. Det er derfor ofte flygtningens mu-
lighed for etablering af netværk eller familiemæssig tilknytning
til et bestemt område, der vil være afgørende for afgørelsen.
Når der blandt de sager, som Rigsrevisionen har gennemgået,
blot er én sag, hvor der i begrundelsen for afgørelsen om visite-
ring er henvist til uddannelsesmæssige behov, skyldes dette, at
det kun er dén sag, hvor netop dette hensyn har været udslagsgi-
vende. Det kan ikke heraf sluttes, at hensynet ikke er indgået i
den samlede vurdering i andre sager, hvor det har været rele-
vant.”
3