Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1509085_0001.png
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Folketinget
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. marts 2015
Økonomisyringskontoret
Kasper Sahlberg Larsen
2015-0032/27-0183
1515058
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 420 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 26. februar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johan-
ne Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Anette Görtz
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om, hvilken offentlig myndighed der har ansvaret for, at der eksisterer et pålideligt datagrundlag, så der kan redegøres for opholdsgrundlaget for alle udlændinge med CPR-nummer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 420 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Vil ministeren oplyse, hvilken offentlig myndighed der har
ansvaret for, at der eksisterer et pålideligt datagrundlag, så der
kan redegøres for opholdsgrundlaget for alle udlændinge med
CPR-nummer (der henvises til Statsrevisorernes "Beretning
om integrationsindsatsen", offentliggjort 25. februar 2015)?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
“Udlændingemyndighederne kan naturligvis redegøre for opholds-
grundlaget for de udlændinge, som den enkelte udlændingemyndig-
hed har meddelt opholdstilladelse.
Udlændingemyndighederne registrerer personoplysninger i udlæn-
dingemyndighedernes fælles personregister (CARL2), hvor den en-
kelte udlænding er registreret under et person-id. Det sker med hen-
blik på behandling af sager vedrørende udlændingens ansøgning om
opholdstilladelse i Danmark. Registreringerne omfatter således også
udlændinge, der ikke gives opholdstilladelse, og udlændinge, der ik-
ke indrejser i Danmark, og som derfor hverken har eller skal have et
CPR-nummer.
Kommunerne registrerer bopælsoplysninger i CPR, hvor den enkelte
person er registreret under et CPR-nummer. Der er således tale om to
forskellige systemer med to forskellige nøgler til registrering (hhv.
person-id og CPR-nummer), der er etableret med forskellige formål.
Der gennemføres løbende automatisk overførsel af oplysninger fra
CPR til CARL2. Hvis en kommune ved bopælsregistrering i CPR
ikke har indtastet korrekt person-id, kan oplysningerne fra CPR ikke
automatisk overføres til CARL2. Udlændingemyndighederne og
CPR-kontoret, Økonomi- og Indenrigsministeriet, er opmærksomme
på denne problemstilling. Derfor sker der også løbende opdateringer,
der over tid begrænser antallet af manglende synkronisering af data
mellem de to systemer.
Manglende synkronisering af data mellem CPR og CARL2 er imid-
lertid over de senere år blevet reduceret markant, når det gælder
flygtninge og familiesammenførte udlændinge.
I 2011 viste en undersøgelse, at der ikke var koblet et CPR-nummer
til oplysningerne i CARL2 i ca. 10 pct. af registreringerne om op-
holdstilladelse givet til flygtninge og familiesammenførte udlændin-
ge i perioden 1997-2010. En undersøgelse fra 2014 viser, at det kun
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om, hvilken offentlig myndighed der har ansvaret for, at der eksisterer et pålideligt datagrundlag, så der kan redegøres for opholdsgrundlaget for alle udlændinge med CPR-nummer, til justitsministeren
var tilfældet i 3 pct. af registreringerne fra 2013. Udlændingestyrel-
sen har således gennem flere år arbejdet for at sikre en løbende for-
bedring af datakvaliteten i samarbejde med andre myndigheder på
udlændingeområdet og CPR-kontoret.
Udlændingestyrelsen har i juli 2014 i et nyhedsbrev til samtlige
kommuner informeret om vigtigheden af, at kommunerne registrerer
person-id ved bopælsregistrering af nyankomne udlændinge i CPR.
Udlændingestyrelsen vil også fremadrettet fremhæve dette overfor
kommunerne både i nyhedsbreve og på møder i styrelsens Regionale
Netværk. CPR-kontoret informerer ligeledes kommunerne om vig-
tigheden af at indtaste person-id ved registrering af nyankomne ud-
lændinge i CPR.
Udlændingestyrelsen er aktuelt i dialog med andre udlændingemyn-
digheder og CPR-kontoret om mulighederne for at forbedre den au-
tomatiske overførsel af data fra CPR til CARL2, herunder i forhold
til udvikling af tekniske løsninger, der kan understøtte arbejdet med
fortsat at forbedre datakvaliteten, anvendelse af administrative CPR
numre m.m.
Udlændingestyrelsen, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
og CPR-kontoret har senest den 6. marts 2015 drøftet forslag til it-
tekniske forbedringer fremadrettet og muligheder for afstemning af
eksisterende oplysninger i de to systemer, samt information til kom-
munerne om vigtigheden af at indtaste person-id ved kommunernes
registrering af nyankomne udlændinge i CPR.”
3