Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1502471_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
2. marts 2015
Kontor:
Asyl- og Visumkontoret
Sagsbeh: Niels Dam Dengsøe Pe-
tersen
Sagsnr.: 2015-0032/27-0164
Dok.:
1503331
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 394 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 18. februar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johan-
ne Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 394: Spm. om kommentar til UUI alm. del - bilag 70 om turistvisum, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 394 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Ministeren bedes kommentere UUI alm. del
- bilag 70, og op-
lyse, om hun finder det tilfredsstillende, at klagemyndigheden
for et afslag på visum til Danmark angiveligt er det finske
udenrigsministerium, samt hvilke muligheder den pågældende
visumansøger har for at få en dansk myndighed til at forholde
sig til en klage over afgørelsen.”
Svar:
En ansøgning om visum til Danmark skal normalt indgives til en dansk re-
præsentation i udlandet, der er bemyndiget til at behandle visumsager.
Efter udlændingelovens § 47, stk. 2, om bl.a. repræsentationsaftaler kan
udenrigsministeren efter aftale med justitsministeren indgå repræsentati-
onsaftaler med udenlandske diplomatiske og konsulære repræsentationer i
overensstemmelse med visumkodeksens artikel 8. Bestemmelsen indebæ-
rer, at der kan indgås aftaler om, at en udenlandsk repræsentation ikke ale-
ne kan meddele visum, men også give afslag på visum.
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 16 ved-
rørende forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Revision af visum-
regler, akkrediteringsordning for udenlandske virksomheder, justering af
karensregler, afslagskompetence til danske repræsentationer, beregning af
kortvarige ophold m.v.) (L 6) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitik af 5. november 2013 er udgangspunktet for brugen af
repræsentationsaftaler med andre Schengenlande, at det skal være muligt
at søge visum til Danmark så mange steder rundt om i verden som muligt
også der hvor Danmark ikke selv er til stede med en ambassade.
Det er et grundvilkår i repræsentationsaftalerne, at ansøgninger afgøres af
det land, der repræsenterer Danmark. Det repræsenterende lands ambassa-
de er alene ansvarlig over for sine egne overordnede myndigheder. De
danske myndigheder har således ikke instruktionsbeføjelser i så henseende
og kan principielt ikke blande sig i andre landes visumadministration, an-
vendelse af ressourcer eller de beslutninger, de måtte træffe. Andre landes
repræsentationer kan således anvende en visumpraksis, der adskiller sig fra
den danske.
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 394: Spm. om kommentar til UUI alm. del - bilag 70 om turistvisum, til justitsministeren
En repræsentationsaftale skal ses som et tilbud til ansøgere i de lande, hvor
Danmark ikke selv er til stede, men det forhindrer på ingen måde ansøger-
ne i at henvende sig til en dansk viseringsberettiget repræsentation. Det
bemærkes, at et afslag fra et andet Schengenland ikke automatisk betyder,
at der også vil blive givet et afslag fra dansk side.
3