Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1511776_0001.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
24. marts 2015
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik har i brev af 18. februar 2015 stil-
let følgende spørgsmål nr. 391 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
J-nr. 2014-7024
Spørgsmål nr. 391:
”Vil ministeren opdatere sine svar på UUI alm. del – spm. 62”
Endeligt svar:
Det er lagt til grund for besvarelsen af spørgsmålet, at der efterspørges en pris- og
lønregulering til 2015-niveau af de angivne ydelsesniveauer i spm. 62, idet der ikke
efterfølgende er foretaget regelændringer på de pågældende områder, som giver an-
ledning til ændrede ydelsesniveauer. Da der ikke findes et sikkert grundlag for at
omregne samtlige ydelsesområder til 2015-niveau på nuværende tidspunkt, er der
lagt et skøn til grund for besvarelsen for så vidt angår boligsikring og tilskud til
dagtilbud.
Kontanthjælp
I UUI spm. 62 (alm. del) oplyses det, at en nyankommet flygtningefamilie med to
forældre på kontanthjælp og tre børn på hhv. 1, 5 og 10 år kan modtage kontant-
hjælp på 340.872 kr. pr. år i 2014-niveau. Dette reguleres med en satsregulerings-
procent på 1,5 pct. til 2015-niveau, hvorved familien vil kunne modtage 345.984
kr. pr. år i kontanthjælp før skat og ca. 252.800 kr. pr. år efter skat.
Det er i opgørelsen lagt til grund, at den nyankommne flygtningefamilie ikke beta-
ler ATP-bidrag af deres indkomst, hvilket skal ses i sammenhæng med, at der først
påbegyndes indbetaling af ATP-bidrag efter 12 måneders sammenhængende kon-
tanthjælp. Dette har indflydelse på beregningen af boligsikringen og tilskud til dag-
tilbud, da denne afhænger af indkomst efter fradrag for eventuel betaling af eget
ATP-bidrag.
Boligsikring
De gennemsnitlige huslejeniveauer opgøres først senere på året, hvorfor der ikke
foreligger et sikkert grundlag for at opregne boligsikringen fra 2014- til 2015-
niveau. Hvis det antages, at huslejeniveauet stiger med det generelle pris- og lønin-
deks, vil et gennemsnitligt huslejeniveau i 2015 være ca. 76.000 kr. pr. år. Dette
niveau vil udløse en skattefri boligsikring på ca. 22.200 kr. pr. år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er beregningsteknisk antaget, at en nyankommet flygtningefamilie ikke har
haft en indkomst forud for, at de er kommet på kontanthjælp, hvorfor familien ikke
vil være berettiget til særlig støtte efter § 34 i Lov om aktiv socialpolitik.
Tilskud til dagtilbud
De gennemsnitlige institutionstakster kendes først senere på året, hvorfor der ikke
findes et sikkert grundlag for at opregne tilskud til daginstitution til 2015-niveau.
På baggrund af de endelige institutionstakster for 2014 og den forventede udvikling
i taksterne i 2015, skønnes det, at en familie med ét barn i henholdsvis vuggestue,
børnehave og SFO med en indkomst, som opgjort i ovenstående, vil kunne få ca.
48.200 kr. i nedslag i betalingerne til dagtilbud i 2015.
Børne- og ungeydelse
Den oplyste børne- og ungeydelse i UUI spm. 62 (alm. del) for en familie med op-
holdstilladelse på 42.540 kr. pr. år, reguleres med en pris- og lønreguleringsprocent
på 0,9 pct. fra 2014 til 2015. Derved vil familien i 2015-niveau kunne modtage
42.924 kr. pr. år i børne- og ungeydelse.
Det er min vurdering, at det danske velfærdssystem bidrager med støtte og tryghed
til personer, der har behov for hjælp, herunder til familier med børn, således at de
vil kunne opretholde en tryg hverdag.
Det skal ses i sammenhæng med, at der samtidig stilles krav til den enkelte. Der er
et klart fokus på ret og pligt i kontanthjælpssystemet, og at man skal stå til rådighed
for arbejdsmarkedet. Et vigtigt element i kontanthjælpsreformen er således, at
jobparate kontanthjælpsmodtagere skal arbejde for deres ydelse efter tre måneder
på kontanthjælp, fx i nyttejob.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2