Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1507996_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. marts 2015
Asyl- og Visumkontoret
Adam Abdel Khalik
2015-0032/27-0155
1500205
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 384 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 16. februar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 384: Spm. om, hvordan ministeren forholder sig til forslag om at flytte opgaven med udfærdigelse af landerapporter fra Udlændingestyrelsen til Udenrigsministeriet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 384 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Ministeren bedes redegøre for,
hvordan hun forholder sig til
forslag om at flytte opgaven med udfærdigelse af landerappor-
ter fra Udlændingestyrelsen til Udenrigsministeriet, således at
opgaven af retssikkerhedsmæssige årsager er adskilt fra sags-
behandlingen?”
Svar:
Ansøgninger om asyl behandles af Udlændingestyrelsen i første instans
med klageadgang til Flygtningenævnet, som er et uafhængigt, domstols-
lignende organ. Asylmyndighederne er ansvarlige for, at den enkelte asyl-
sag er tilstrækkeligt oplyst, herunder at der foreligger tilstrækkelige bag-
grundsoplysninger om forholdene i asylansøgerens hjemland.
Udlændingestyrelsen har i den forbindelse et særligt landedokumentati-
onskontor, som har til opgave at indsamle baggrundsoplysninger om de
lande, hvorfra Danmark modtager mange asylansøgere. Kontoret følger
oplysningerne om de asylproducerende lande tæt gennem bl.a. offentligt
tilgængelige kilder, netværk og høringer. Hvis det konstateres, at asylmyn-
dighederne mangler fyldestgørende informationer vedrørende et bestemt
land eller område, kan der endvidere udsendes en såkaldt fact finding-
mission. Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 17. december
2014 af spørgsmål nr. 213 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlæn-
dinge- og Integrationspolitik, deltager de medarbejdere, der indhenter bag-
grundsoplysninger, ikke i selve asylsagsbehandlingen.
Det vil i sidste ende være Flygtningenævnet, som afgør, hvilken betydning
bestemte baggrundsoplysninger har for fastlæggelsen af asylpraksis. Det
gælder uanset, om der er tale om baggrundsoplysninger indhentet af Ud-
lændingestyrelsen, eller baggrundsoplysninger, som hidrører fra f.eks. an-
dre landes myndigheder, internationale organisationer eller NGO’er.
Jeg finder, at den nuværende ordning er retssikkerhedsmæssig forsvarlig,
og at der desuden er en række praktiske fordele forbundet med, at Udlæn-
dingestyrelsen selv har mulighed for at tilvejebringe baggrundsoplysninger
om forholdene asyllande og bl.a. udarbejde landerapporter. Jeg overvejer
dog naturligvis løbende, om der er behov for ændringer i indretningen af
asylsystemet.
2