Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1507349_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
16. marts 2015
Kontor:
Asyl- og Visumkontoret
Sagsbeh: Marie-Louise Vindahl
Andersen
Sagsnr.: 2015-0032/27-0142
Dok.:
1483949
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 371 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 4. februar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne
Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om, hvorvidt uledsagede mindreårige asylansøgere igen får mulighed for at flytte hjem til slægtninge i Danmark, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 371 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Vil ministeren sikre, at uledsagede
mindreårige asylansøgere
igen får mulighed for at flytte hjem til slægtninge i Danmark,
inden de har opholdt sig seks måneder i Danmark, sådan som
ordningen fungerede forud for ikrafttræden af den lovgivning,
der følger af den såkaldte asylaftale mellem S-R-SF regerin-
gen, EL og LA fra september 2012?"
Svar:
1.
Ved lov nr. 430 af 1. maj 2013 om ændring af udlændingeloven, kilde-
skatteloven og integrationsloven (Adgang for asylansøgere til at arbejde og
bo uden for asylcentre m.v. samt overdragelse af en del af politiets sagsbe-
handling i den indledende fase af asylprocessen til Udlændingestyrelsen)
som gennemførte dele af den såkaldte asylaftale
blev der bl.a. indført en
videre adgang til privat indkvartering af asylansøgere.
Efter udlændingelovens § 42 l, stk. 1, er det bl.a. en betingelse for at få til-
ladelse til privat indkvartering, at asylansøgeren har opholdt sig i Danmark
i mindst 6 måneder fra tidspunktet for indgivelse af ansøgning om asyl.
Desuden forudsætter afgørelse om privat indkvartering, at boligen er pla-
ceret i en kommune, hvortil der efter integrationsloven kan visiteres flygt-
ninge (nulkommunekravet), jf. herved udlændingelovens § 42 l, stk. 5, 1.
pkt.
Der er ikke adgang til at dispensere fra betingelserne for privat indkvarte-
ring, herunder 6 måneders- og nulkommunekravet. Udlændingestyrelsen
har oplyst, at der i stedet efter omstændighederne kan iværksættes sociale
foranstaltninger efter principperne i lov om social service, hvorved den
uledsagede mindreårige søges anbragt hos sit netværk. Udgifterne hertil
afholdes af Udlændingestyrelsen, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 1.
Som det fremgår af afsnit 3.5.2.2 af embedsmandsrapporten om asylansø-
geres mulighed for at få adgang til arbejdsmarkedet og bo uden for asyl-
centrene fra juni 2012, var der forud for lovændringen i 2013 i et begræn-
set omfang, hvis tungtvejende sundhedsmæssige eller psykosociale hensyn
talte herfor, adgang til privat indkvartering med adgang til at medtage den
økonomiske forsørgelse. Ifølge Udlændingestyrelsen blev der ved afgørel-
ser om privat indkvartering med økonomi for uledsagede mindreårige
asylansøgere bl.a. lagt vægt på, om den stedlige kommune havde meddelt
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om, hvorvidt uledsagede mindreårige asylansøgere igen får mulighed for at flytte hjem til slægtninge i Danmark, til justitsministeren
plejetilladelse eller midlertidig plejetilladelse i medfør af principperne i
lov om social service
.
2.
Uledsagede mindreårige asylansøgere er en særligt sårbar gruppe og
derfor omfattet af særlige procedurer, og beslutninger, der berører uledsa-
gede mindreårige asylansøgere, må baseres på en vurdering af, hvad der er
bedst for barnet.
Jeg har derfor bedt Udlændingestyrelsen om nærmere at belyse de uledsa-
gede mindreåriges adgang til privat indkvartering forud for og efter lov-
ændringen i 2013.
3