Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1503144_0001.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Dato: 4. marts 2015
”Ministeren bedes oplyse, om ministeren - i forlængelse af uddannelses- og
forskningsminister Sofie Carsten Nielsens udmeldinger om, at asylansøgere
skal udredes for deres kompetencer allerede i asylcenteret – vil overveje at
oprette en jobbørs, hvor flygtninge kan dokumentere deres kompetencer, og
hvor virksomheder kan finde frem til flygtninge med de ønskede kompetencer.
Samt sikre at flygtninge, som får tilbudt/eller stillet et job i udsigt, også får en
mulighed for at bosætte sig i virksomhedskommunen eller tæt herpå, selvom
den/de pågældende kommuner er nul-kommuner?”
Vi har fra regeringens side bebudet, at vi vil fremlægge et udspil på flygtninge-
og integrationsområdet, som blandt andet skal understøtte kommunernes mod-
tagelse og integration af flygtninge og familiesammenførte.
Allerede af den forståelse mellem regeringen og KL om integrationsområdet,
som parterne præsenterede i starten af januar 2015, blev det fremhævet som
centralt i forbindelse med et kommende integrationsudspil, at der arbejdes for
en fremrykket integrationsindsats, fx ved, at ventetiden i asylcentret inden over-
gangen til kommunen udnyttes mere effektivt til at påbegynde integrationsind-
satsen. Det fremgik også, at regeringen vil understøtte, at nytilkomne flygtninge
og familiesammenførte hurtigere får vurderet medbragte uddannelseskvalifikati-
oner, så der i integrationsindsatsen tages udgangspunkt i de kompetencer, de
nyankomne har.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Derudover fremgik det af den nævnte forståelse mellem regeringen og KL, at
parterne i relation til det kommende udspil finder det centralt, at nytilkomne
flygtninge og familiesammenførte hurtigere bliver en del af arbejdsfællesskabet
eller påbegynder ordinær uddannelse. Jeg har i den forbindelse noteret mig
spørgerens forslag om at oprette en jobbørs, hvor flygtninge kan dokumentere
deres kompetencer, og hvor virksomheder kan finde frem til flygtninge med de
ønskede kompetencer.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der omhandler boligplacering af flygt-
ninge i kommuner med job eller jobtilbud, kan jeg oplyse, at Udlændingestyrel-
sen, jf. integrationslovens § 10, i forbindelse med meddelelse af opholdstilladel-
se til en flygtning træffer afgørelse om, i hvilken kommune den pågældende skal
tage bopæl.
Udlændingestyrelsen træffer afgørelse om boligplacering efter en konkret vurde-
ring i den enkelte sag på grundlag af de aftalte eller fastsatte kommunekvoter,
den pågældende flygtnings personlige forhold samt forholdene i kommunen, jf.
integrationslovens § 11
.
Ved visiteringen af en flygtning skal Udlændingestyrelsen navnlig lægge vægt på
flygtningens personlige forhold, men skal også lægge vægt på forholdene i
kommunen, herunder bl.a. arbejdsmarkeds- og uddannelsesforhold.
I det tilfælde, hvor en flygtning får tilbudt et job i en bestemt kommune, inden
Udlændingestyrelsen har truffet afgørelse om boligplacering, vil dette forhold
således kunne indgå i afgørelsen.
I forhold til såkaldte nul-kommuner kan det oplyses, at Udlændingestyrelsen kan
visitere en flygtning til en kommune, som efter de aftalte eller fastsatte kommu-
nekvoter ikke skal modtage og boligplacere flygtninge, eller til en kommune,
som efter sin kvote ikke skal modtage yderligere flygtninge, hvis flygtningen har
en særlig tilknytning til kommunen eller der foreligger andre ganske særlige
grunde.
Jeg kan slutteligt oplyse, at det af integrationslovens § 18, stk. 1, følger, at en
udlænding har mulighed for at flytte til en anden kommune end den kommune,
udlændingen er blevet visiteret til, og fortsætte sin deltagelse i et integrations-
program der, hvis kommunalbestyrelsen i tilflytningskommunen godkender at
overtage ansvaret for integrationsprogrammet. Det følger endvidere af lovens §
18, stk. 2, at kommunen i nogle tilfælde er forpligtet til at overtage ansvaret for
programmet. Det gælder fx, hvis udlændingen eller dennes ægtefælle opnår
beskæftigelse i en anden kommune og ønsker at flytte dertil.
Manu Sareen
/ Henrik Thomassen