Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1503264_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. marts 2015
Udlændingekontoret
ASP
2015-0032/27-0140
1483065
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 364 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 4. februar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne
Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om, hvorfor de retningslinjer for familiesammenføring ikke er bindende for udlændingemyndighederne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 364 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Vil ministeren nærmere begrunde, hvorfor
de retningslinjer
for familiesammenføring, der beskrives i de politiske bemærk-
ninger fra V, EL, SF, LA og KF i tillægsbetænkningen af 27.
januar 2015 til L 72, og som der er flertal for i Folketinget, ik-
ke er bindende for udlændingemyndighederne, sådan som det
fremgik af ministertalen under tredjebehandlingen af lov-
forslaget 3. februar 2015?”
Svar:
1.
En lovs forarbejder udgør en væsentlig kilde til fortolkning af loven.
Forarbejderne består navnlig af bemærkningerne til et fremsat lovforslag,
svar, som i forbindelse med Folketingets behandling af forslaget er afgivet
af ministeren til det pågældende folketingsudvalg, samt dette udvalgs be-
tænkning (og eventuelt tillægsbetænkning) over lovforslaget. I det omfang
loven bygger på en betænkning fra et lovforberedende udvalg, vil også en
sådan betænkning indgå som en del af forarbejderne, og det samme vil
bl.a. kunne gælde de udtalelser, som er fremkommet i forbindelse med
forhandlingerne i Folketinget om lovforslaget.
Forarbejderne til en lov har i almindelighed væsentlig betydning for bl.a.
domstolenes og andre myndigheders fortolkning og anvendelse af den på-
gældende lov. Hvilken nærmere vægt, der i det enkelte tilfælde kan tillæg-
ges forarbejderne, vil imidlertid bero på en konkret vurdering.
2.
Et flertal bestående af Venstre, Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti, Li-
beral Alliance, Det Konservative Folkeparti, Uffe Elbæk (UFG) og Ed-
mund Joensen (SP) tilsluttede sig de retningslinjer for familiesammenfø-
ring, som fremgår af de politiske bemærkninger i den tillægsbetænkning til
lovforslag nr. L 72, som Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
afgav den 27. januar 2015.
Lovforslaget blev imidlertid ved 3. behandlingen den 3. februar 2015 ved-
taget i Folketinget af et (andet) flertal bestående af Socialdemokraterne,
Venstre (et medlem af Venstre stemte dog imod), Dansk Folkeparti, Det
Radikale Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti. Socia-
listisk Folkeparti, Enhedslisten og Uffe Elbæk (UFG) stemte imod lov-
forslagets vedtagelse.
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om, hvorfor de retningslinjer for familiesammenføring ikke er bindende for udlændingemyndighederne, til justitsministeren
3.
En forudsætning for, at politiske bemærkninger i en udvalgsbetænkning
til et lovforslag skal lægges til grund for myndighedernes anvendelse af
den pågældende lov, må efter Justitsministeriets opfattelse være, at de par-
tier mv., som står bag de pågældende politiske bemærkninger, udgør et
flertal i Folketinget, der
eventuelt sammen med andre dele af Folketinget
efterfølgende stemmer for lovforslagets vedtagelse ved 3. behandlingen.
På den baggrund gav jeg fra Folketingets talerstol under 3. behandlingen af
lovforslag nr. L 72 udtryk for, at loven ikke vil blive administreret i over-
ensstemmelse med den opfattelse, som et flertal i udvalget har tilkendegi-
vet i tillægsbetænkningen.
Folketingets partier, herunder de partier som stemte for lovforslaget, blev
således forud for deres stemmeafgivelse gjort opmærksom på, at udlæn-
dingemyndighederne
hvis loven blev vedtaget
ikke ville administrere
loven i overensstemmelse med det anførte i tillægsbetænkningen.
3