Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1503271_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. marts 2015
Udlændingekontoret
ASP
2015-0032/27-0139
1482992
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 363 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 4. februar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem
af Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 363: Spm. om håndhævelse af de retningslinjer for familiesammenføring, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 363 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Vil ministeren
forklare, hvordan en håndhævelse af de ret-
ningslinjer for familiesammenføring, der beskrives i de politi-
ske bemærkninger fra V, EL, SF, LA og KF i tillægsbetænk-
ningen af 27. januar 2015 til L 72, kan indebære en genindfø-
relse af retten til at søge asyl fra udlandet på baggrund af en
tilknytning til Danmark, sådan som det fremgik af ministerta-
len under tredjebehandlingen af lovforslaget 3. februar 2015?”
Svar:
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 72, pkt.
5.1, at der i de enkelte tilfælde vil skulle foretages en konkret vurdering af,
om der er krav på familiesammenføring inden for det første år, idet der vil
kunne være særlige situationer, hvor hensynet til familiens enhed, jf. Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8, vejer tungere. Dette
gælder f.eks., hvis personen i Danmark før udrejsen fra hjemlandet har
passet en handicappet ægtefælle i hjemlandet, eller hvis den herboende har
alvorligt syge mindreårige børn i hjemlandet. I sådanne tilfælde kan et af-
slag på familiesammenføring være særligt indgribende allerede inden for
det første år.
Disse eksempler tilsigter ikke at være udtømmende, men er netop blot ek-
sempler. Der vil således også i andre situationer kunne være konkrete om-
stændigheder, der kan medføre, at udlændingemyndighederne skal medde-
le tilladelse til familiesammenføring på baggrund af Danmarks internatio-
nale forpligtelser.
Efter lovforslaget vil hensynet til familiens enhed således kunne begrunde,
at der gives tilladelse til familiesammenføring inden for det første år.
Det fremgår af tillægsbetænkningen, at:
”Venstres, Enhedslistens, Socialistisk Folkepartis, Liberal Al-
liances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udval-
get har noteret sig, at en række høringssvar rejser alvorlig tvivl
om, hvorvidt lovforslaget vedrørende udskydelsen af familie-
sammenføring for flygtninge i den nye kategori er i overens-
stemmelse med Danmarks internationale forpligtelser. Det be-
mærkes i den forbindelse, at regeringen alene bærer ansvaret
for vurderingen af, at lovforslaget ikke er i modstrid med bl.a.
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 363: Spm. om håndhævelse af de retningslinjer for familiesammenføring, til justitsministeren
den europæiske menneskerettighedskonventions artikel 8 om
retten til familieliv.
Selv om partierne er uenige om konventionernes fremtidige
status og Danmarks flygtningepolitik, er de enige om, at Dan-
mark skal overholde de internationale aftaler, som Danmark er
en del af. Og for at sikre, at fortolkningen af lovforslaget ikke
kommer til at ske i strid med Danmarks internationale forplig-
telser, er det partiernes ønske, at der i vurderingen af, om der i
en konkret sag er krav på familiesammenføring allerede inden
for det første år, skal lægges afgørende vægt på hensynet til
familiens enhed og hensynet til personer, som har et ganske
særligt behov for beskyttelse i form af en hurtig familiesam-
menføring.
Der skal således gives familiesammenføring allerede inden for
det første år, hvis et afslag herpå vil være særligt indgribende.
Der skal i den forbindelse lægges afgørende vægt på, om der er
risiko for overgreb på ansøgeren uden for et konfliktområde el-
ler i et konfliktområde, om ansøgeren lider af alvorlig sygdom
eller har nedsat funktionsevne, om ansøgeren er et uledsaget
mindreårigt barn, eller om andre særlige grunde taler afgøren-
de for hurtigt at give familiesammenføring.
Der er ikke tale om en udtømmende opremsning af de situatio-
ner, hvor familiesammenføring skal meddeles inden for det
første år, idet der skal foretages en konkret vurdering i hvert
enkelt tilfælde. Partierne oplyser, at følgende medlemmer af
Folketinget, som ikke er medlem af udvalget, Uffe Elbæk
(UFG) og Edmund Joensen (SP), ligeledes har tilkendegivet at
støtte denne henstilling.”
Tilkendegivelserne i tillægsbetænkningen synes efter deres ordlyd, ud over
hensynet til familiens enhed, at lægge vægt på, om ansøgeren, der befinder
sig i udlandet,
isoleret set har et beskyttelsesbehov, jf. sætningen: ”… læg-
ges afgørende vægt på, om der er risiko for overgreb på ansøgeren uden
for et konfliktområde eller i et konfliktområde …”.
Når ansøgerens beskyttelsesbehov bliver afgørende for, om der skal med-
deles opholdstilladelse, kan det forstås således, at der reelt skal foretages
en asylretlig vurdering i forhold til en ansøger, der ikke befinder sig i
Danmark på tidspunktet for ansøgningens indgivelse.
Det er derfor, at tilkendegivelserne i betænkningen efter deres ordlyd kan
forstås som en genindførelse af adgangen til at søge asyl, selv om man be-
finder sig i udlandet, hvis man har en tilknytning til Danmark.
3
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 363: Spm. om håndhævelse af de retningslinjer for familiesammenføring, til justitsministeren
En sådan regel fandtes tidligere i udlændingelovens § 7, stk. 4, men blev
afskaffet ved lov nr. 365 af 6. juni 2002, jf. lovforslag nr. L 152 af 28. fe-
bruar 2002.
4