Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1501997_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. februar 2015
Asyl- og Visumkontoret
Adam Abdel Khalik
2015-0032/27-0121
1471328
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 332 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 26. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter
Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 332: Spm. om kommentar til artiklen Dansk asylpolitik helt til grin: Passvindlere og folk med falske dokumenter kan uden videre få asyl og slippe for straf Den Korte Avis den 13. januar 2015, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 332 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Ministeren bedes kommentere artiklen ”Dansk asylpolitik helt
til grin: Passvindlere og folk med falske dokumenter kan uden
videre få asyl og slippe for
straf” Den Korte Avis den 13. janu-
ar 2015, samt redegøre for, om regeringen er enig i, at det er
krænkende for retsbevidstheden, at det i dag er straffrit for de
asylansøgere, der opnår asyl i Danmark, at forsøge at komme
ind i Danmark ved hjælp af dokumentfalsk eller personfalsk,
og for om ministeren finder det acceptabelt, at de danske myn-
digheder på denne måde forskelsbehandler mellem øvrige per-
soner i Danmark og de asylansøgere, der opnår asyl? Er mini-
steren indstillet på at se nærmere på mulighederne for at undgå
denne forskelsbehandling og fremadrettet sikre, at asylansøge-
re
uanset om de måtte opnå asyl - også kan og vil blive sigtet
for personfalsk eller dokumentfalsk som alle øvrige personer i
Danmark?”
Svar:
1.
Der er under den nuværende regering sket en markant styrkelse af kon-
trolindsatsen i Københavns Lufthavn. Således foretages der i dag væsentlig
flere kontroller end tidligere, ligesom Københavns Politi har taget en ræk-
ke initiativer for at forbedre kvaliteten af kontrollen i lufthavnen.
Der kan i den forbindelse henvises til bl.a. Justitsministeriets besvarelser af
11. september og 10. december 2014 af henholdsvis spørgsmål nr. 1340 og
af nr. 170 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Med lovforslag nr. L 95 af 12. december 2014 om styrkede kontrolmulig-
heder i grænseområder og lufthavne mv. har regeringen endvidere fremsat
forslag om, at politiet fremover skal have mulighed for at udføre en ny
skærpet udlændingekontrol i grænseområder og lufthavne.
2.
Når der, som omtalt i artiklen, i visse tilfælde ikke sker retsforfølgning
af asylansøgere, der stoppes i Københavns Lufthavn med falske dokumen-
ter, hænger det sammen med, at flygtningekonventionen fastslår, at flygt-
ninge i nogle tilfælde ikke skal kunne straffes for ulovlig indrejse eller op-
hold.
De nærmere retningslinjer for politiets og anklagemyndighedens behand-
ling af sager om dokument- og personelfalsk i forbindelse med asylansøge-
res indrejse og ophold i Danmark er beskrevet i kapitel 19 i Rigsadvoka-
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 332: Spm. om kommentar til artiklen Dansk asylpolitik helt til grin: Passvindlere og folk med falske dokumenter kan uden videre få asyl og slippe for straf Den Korte Avis den 13. januar 2015, til justitsministeren
tens meddelelse nr. 9/2005 (rettet november 2013), som er tilgængelig på
anklagemyndighedens hjemmeside.
Som det fremgår heraf vil der i sager, hvor en udlænding søger om asyl,
ved den første kontakt med danske myndigheder
og hvor den pågælden-
de udlænding er indrejst i Danmark umiddelbart forud for kontakten med
de danske myndigheder
som udgangspunkt ikke blive indledt straffor-
følgning mod den pågældende udlænding, herunder ske varetægtsfængs-
ling i anledning af den rejste sigtelse for dokumentfalsk, før udlændinge-
myndighederne har taget endelig stilling til spørgsmålet om, hvorvidt der
kan meddeles asyl. Udlændingen vil i stedet blive overgivet til udlændin-
gemyndighederne til behandling af asylsagen
Hvis der efterfølgende meddeles asyl efter udlændingelovens § 7, stk. 1,
(konventionsstatus), vil der i overensstemmelse med flygtningekonventio-
nens artikel 31 som udgangspunkt ikke blive indledt strafforfølgning mod
den pågældende i den konkrete sag. Hvis der derimod meddeles asyl efter
udlændingelovens § 7, stk. 2 (eller nu § 7, stk. 3), gives afslag på asyl, el-
ler det f.eks. viser sig, at den pågældende skal overføres til et andet land i
medfør af Dublin-reglerne, skal der foretages en sædvanlig vurdering af,
hvorvidt der er grundlag for at indlede strafforfølgning mod den pågæl-
dende.
3