Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1529599_0001.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Dato: 13. maj 2015
”Vil ministeren fremsende en opdateret opgørelse af de samlede årlige udgifter
for regeringens udlændingepolitiske initiativer, jf. besvarelse af UUI alm. del –
spm. 259 (2013-14), inklusiv eventuelle nye udlændingepolitiske initiativer?
De årlige udgifter bedes opgjort før og efter tilbageløb og adfærd. For de initiati-
ver, der finansieres via puljer og lignende bedes tilbageløbet i puljen opgives.
For initiativer, der forventes at have en skattemæssig effekt, f.eks. afskaffelsen
af starthjælpen og introduktionsydelsen, bedes udgifterne opgjort før og efter
det skattemæssige tilbageløb.”
Jeg har forstået spørgsmålet på samme måde som i min besvarelse af spørgsmål
259 af 13. maj 2014 (UUI alm. del), som spørgeren også henviser til. Nedenfor
redegøres derfor for udgifter til udlændingepolitiske og integrationspolitiske
initiativer, der er taget fra regeringens side siden valget i 2011 og frem til nu.
Med initiativer forstås både lovændringer og øvrige større initiativer, herunder
initiativer til udmøntning af satspuljen. Videreførelser af bevillinger fra aftaler
indgået under den forrige regering er ikke omfattet af besvarelsen.
Justitsministeren, beskæftigelsesministeren, ministeren for by, bolig og landdi-
strikter, undervisningsministeren, kulturministeren samt økonomi- og inden-
rigsministeren har leveret oplysninger til brug for besvarelsen af spørgsmålet.
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm. om en opgørelse af de samlede årlige udgifter for regeringens udlændingepolitiske initiativer inklusiv eventuelle nye udlændingepolitiske initiativer, til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
1529599_0002.png
2
Det bemærkes i den forbindelse, at Justitsministeriet har oplyst, at der på mini-
steriets ressortområde ikke er igangsat udlændingepolitiske initiativer i forbin-
delse med udmøntning af satspuljen.
Nedenstående tabel viser de forventede økonomiske konsekvenser af lovændrin-
ger på udlændinge- og integrationsområdet, som er foretaget efter regeringens
tiltræden i oktober 2011. Hvor det er relevant, opgøres udgifterne før og efter
skattemæssige tilbageløb.
For så vidt angår udgifter i forbindelse med lovgivningsinitiativer, er der for
hvert af initiativerne opgjort de forventede økonomiske konsekvenser af regerin-
gens udlændingepolitiske initiativer på tidspunktet for beslutningen om iværk-
sættelsen.
Der opgøres således alene de forventede økonomiske konsekvenser, idet den
faktiske udgiftsudvikling i 2012, 2013 og 2014 kan være påvirket af andre for-
hold end de konkrete lovændringer, herunder ændret indvandring, flygtningetil-
gang, konjunkturudvikling mv., og det er derfor generelt ikke muligt at isolere
de faktiske økonomiske konsekvenser. Endvidere er de i de vedtagne love afsatte
midler for hovedpartens vedkommende indarbejdet i forskellige rammebevillin-
ger og regnskabsføres således sammen med andre udgifter under rammebevil-
lingerne.
Mio. kr.
Beskæftigelsesministeriet
L 36 Afskaffelse af starthjælpen, introduktionsydelsen mv. (2012-pl)
1
Efter skat og tilbageløb (mio. kr.)
Integrationspålæg. (indgår som del af L 223, 2014-pl)
L 70 Justering af danskuddannelse for voksne udlændinge (2014-pl))
L 1488 Reform af international rekruttering (2015-pl)
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
350,0
165,7
-
-
350,0
165,7
-
-
350,0
165,7
25,0
-162,8
350,0
165,7
-
-196,0
6,0
350,0
165,7
-
-227,6
4,0
350,0
165,7
-
-234,2
1,0
350,0
165,7
-
-234,2
2,0
L 190 Integrationsplaner og helbredsmæssig vurdering. (2013-pl)
L 97 Ændret sammensætning af Rådet for Etniske Minoriteter mv.
L 117 Permanentgørelse af forhøjet etableringshjælp og reintegrationsbistand
mv. (2014-pl)
Efter skat og tilbageløb (2014-pl)
-
-
5,7
-
11,4
-
11,4
-
11,4
-
11,4
-
11,4
-
-
-
-
-1,5
2,8
32,7
41,2
26,2
39,1
19,7
36,9
13,1
34,6
Justitsministeriet
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm. om en opgørelse af de samlede årlige udgifter for regeringens udlændingepolitiske initiativer inklusiv eventuelle nye udlændingepolitiske initiativer, til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
1529599_0003.png
3
L 180 Revision af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse mv. (2013-pl)
L 178 Oprettelse af Udlændingenævnet mv. (2013-pl)
L 150 Ændring af reglerne om familiesammenføring med børn.
L 104 Ny balance i reglerne om ægtefællesammenføring. (2012-pl)
-
-
-
105,3
11,5
27,5
-
155,0
8,3
19,9
-
208,4
8,3
19,9
-
232,6
8,3
19,9
-
232,6
8,3
19,9
-
232,6
8,3
19,9
-
232,6
L 143 Styrket indsats mod tvang i forbindelse med ægteskaber og religiøse
vielser.
-
-
-
-
-
-
-
L 130 Adgang for asylansøgere til at arbejde og bo uden for asylcentrene mv.
(2013-pl)
2
-
272,5
286,9
286,9
286,9
286,9
286,9
L 129 Bedre beskyttelse af ofre for menneskehandel og ret til fortsat ophold for
voldsramte ægtefællesammenførte.
-
-
-
-
-
-
-
L 6 Revision af visumregler, akkrediteringsordning for udenlandske virksomhe-
der, justering af karensregler, afslagskompetence til danske repræsentationer,
beregning af kortvarige ophold m.v. (2013-pl)
L 11 Udvidet adgang til registersamkøring, bemyndigelse til at fastsætte regler
om anvendelse af ansøgningsskema eller en digital ansøgningsløsning, æn-
dring af reglerne om opsættende virkning i sager om humanitært ophold,
eftersøgning af familiemæssigt netværk, overførsel af klagesager fra Justitsmi-
nisteriet til Udlændingenævnet m.v.
L 7 Gennemførelse af den reviderede Dublinforordning af 26. juni 2013. (2013-
pl)
L 106 Ret til fortsat ophold ved ægtefælles død.
L 5: Statsborgerskabsprøve. (2013-pl)
-
-
4,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1,9
-
-
-
1,9
-
1,3
-
1,9
-
0,3
-
1,9
-
0,3
-
1,9
-
0,3
-
1,9
-
0,3
L 198 Lov for Grønland om udlændinges adgang til opholds- og arbejdstilladel-
se i anlægsfasen af et storskalaprojekt. (2014-pl)
L 72 Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af
realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har opnået beskyttelse i
et andet EU-land m.v.
L 99 Styrket indsats mod rekruttering til væbnede konflikter i udlandet m.v.
L 162 Dansk indfødsret til unge født og opvokset i Danmark m.v.
-
-
5,5
11,0
11,0
11,0
11,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
L 44 Accept af dobbelt statsborgerskab og betaling af gebyr i sager om dansk
indfødsret.
L 26 Adgang for samlevende til at adoptere sammen.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Note 1) Lovforslaget omfatter desuden afskaffelse af kontanthjælpsloftet og timereglen, og merudgifterne
af disse lovændringer indgår i de 350 mio. kr. Beløbet udgør de samlede offentlige merudgifter efter
modregninger af skat og mindreudgifter til boligstøtte og fripladser i daginstitutioner.
Note 2) Den samlede ramme er inklusiv øvrige initiativer i medfør af asylaftalen, der ikke er omfattet af
lovforslaget.
Herudover er der siden regeringens tiltræden taget en række initiativer på ud-
lændinge- og integrationsområdet, dels i forbindelse med satspuljeaftalerne for
2012, 2013, 2014 og 2015, dels i forbindelse med finanslovsaftalerne for 2012,
2013, 2014 og 2015. Disse initiativer fremgår af tabel 2.
Det bemærkes i den forbindelse, at Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter og
Kulturministeriet oplyser, at de af dem oplyste tilskudsordninger ikke har et di-
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm. om en opgørelse af de samlede årlige udgifter for regeringens udlændingepolitiske initiativer inklusiv eventuelle nye udlændingepolitiske initiativer, til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
1529599_0004.png
4
rekte integrationssigte, men dog har en sådan tæt sammenhæng med integrati-
onsmæssige problemstillinger, at det er fundet relevant at medtage dem i denne
sammenhæng. Det er ikke muligt at opgøre, hvor stor en andel af midlerne, der i
forbindelse med konkrete projekter har været anvendt specifikt til udlændinge
og integration.
Det bemærkes endvidere, at Beskæftigelsesministeriet oplyser, at tilskudsord-
ningen til fritidsjobambassadører til unge fra udsatte boligområder ikke har et
direkte integrationssigte, men unge med anden etnisk baggrund end dansk for-
ventes at udgøre en stor del af målgruppen. Støtte og rådgivning til au pairs blev
indført i 2011 af den tidligere regering, men bevillingen er blevet videreført med
satspuljeaftalen for 2015.
For ikke-lovbundne initiativer er der for hvert af initiativerne opgjort den afsatte
bevilling i hvert af årene. Bevilling der ikke anvendes i pågældende bevillingsår
videreføres til året efter eller bortfalder, hvis midlerne ikke kan anvendes inden
for formålet.
For de initiativer, der finansieres via puljer og lignende, er tilbageløbet opgi-
vet. Opgørelse af tilbageløbet er en opgørelse af de uforbrugte og omprioritere-
de midler, som er bortfaldet i forbindelse med bevillingsafregningen fra de rele-
vante initiativer.
Tilbagebetalinger af tilskud fra tilskudsmodtagere er ikke medtaget i opgørelsen,
idet tilbagebetalinger videreføres til fornyet udmøntning inden for formålet eller
bortfalder ved bevillingsafregningen.
2012
Mio. kr.
Bevilling
(2012-pl)
Beskæftigelsesministeriet
2013
Bevilling
(2013-pl)
2014
Bevilling
(2014-pl)
2015
Bevilling
(2015-pl)
2016
Bevilling
(2015-pl)
2017
Bevilling
(2015-pl)
2018
Bevilling
(2015-pl)
Nydanske kvinders vej til beskæftigelse
4,9
-
-
-
-
-
Opsøgende indsats over for selvforsørgede
Pulje til fritidsjobambassadører til unge fra
udsatte boligområder
Støtte og rådgivning for au pairs
9,2
12,1
12,2
12,3
-
-
5,0
5,0
5,0
5,0
2,0
2,0
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
Tilskud til Center for Boligsocial Udvikling
-
2,7
5,7
5,8
5,8
-
-
Støtte til lige muligheder for børn
10,0
5,1
8,9
1
5,3
-
-
-
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm. om en opgørelse af de samlede årlige udgifter for regeringens udlændingepolitiske initiativer inklusiv eventuelle nye udlændingepolitiske initiativer, til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
1529599_0005.png
5
Tilskud til helhedsorienteret boligsocial
indsats
Undervisningsministeriet
-
15,0
23,1
10,1
10,1
10,1
-
Taskforce enhed for tosprogede elever
National Handlingsplan for to-sprogede
elevers faglighed
Materialer til styrkelse af DSA
11,0
14,6
11,1
11,2
42,0
-
-
0,5
-
-
FastholdelsesTaskforce
-
18,7
14,6
11,2
Alternative skoleforløb
Medborgerskabsundervisning for religiøse
forkyndere
Initiativer for en styrkelse af indsatsen for
tosprogede
Projekt e-vejledning ift. voksne tosprogede
7,1
7,2
4,2
3,0
5,1
6,3
4,7
0,6
-
-
1,5
-
-
0,1
-
-
Evaluering af dsa på hf
0,5
-
-
Forsøg med FVU til tosprogede
10,0
10,0
10,0
10,0
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold
Opkvalificering af kommunale medarbejdere
på integrationsområdet
National strategi mod tvangsægteskaber og
lign undertrykkelse
Dialog, medborgerskab og etnisk ligebehand-
ling
Heraf tilbageløb
Indsats i forhold til traumatiserede flygtninge-
familier
Strategi mod parallelle retsopfattelser –
opgør med tvang og undertrykkelse i forbin-
delse med religiøse vielser
Rollemodeller, mentorkorps og forældrenet-
værk
Projekt kortlægning af antidemokratiske og
ekstremistiske miljøer
Styrket informationsindsats om repatrierings-
ordningen
R.E.D. Botilbud
0
1,0
2,3
2,3
2,3
-
-
7,0
7,2
5,3
5,1
-
-
-
5,0
5,1
5,2
5,2
-
-
4,9
4,0
4,1
4,2
4,1
-
-
-
-
2,1
2,2
1,4
0,3
-
-
2,0
2,0
2,0
2,0
-
-
-
6,0
-
-
-
-
-
-
-
-
1,5
1,5
1,5
1,5
-
0,3
7,0
7,0
-
Etablering af nyt botilbud
Ramme til styrket indsats til forebyggelse af
radikalisering og ekstremisme
KVINFO´s Mentornetværk
9,2
-
-
-
18,2
11,3
10,3
9,1
2,0
2,0
2,0
2,0
GAM3
2,0
2,0
-
-
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm. om en opgørelse af de samlede årlige udgifter for regeringens udlændingepolitiske initiativer inklusiv eventuelle nye udlændingepolitiske initiativer, til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
1529599_0006.png
6
Center for Udsatte Flygtninge
1,1
1,1
1,1
1,1
Kulturministeriet
Lektier Online
2,6
2,7
2,7
2,5
2,3
1,7
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Særtilskud vedr. modtagelse af flygtninge
2
Ekstraordinært integrationstilskud
2
125,0
200,0
Note
1) Jf. lov om tillægsbevilling 2014. Der er i 2014 afsat 5,2 mio. kr. på § 14.51.51.50 Støtte til lige
muligheder for børn på finansloven. I 2014 er der på lov om tillægsbevilling 2014 yderligere optaget
3
,7
mio. kr. som følge af, at Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har gennemført regnskabsmæssige
korrektioner, jf. aktstykke nr. 71 af 10. december 2014.
Note 2) Jf. aktstykke nr. 80 d. 13. januar 2015 har Økonomi- og Indenrigsministeriet fået Finansudvalgets
tilslutning til at yde et særtilskud på 125 mio. kr. til investeringer vedrørende modtagelse af flygtninge i
kommuner samt et ekstraordinært integrationstilskud på 200 mio. kr.
Det bemærkes, at der med aftale om finansloven for 2015 er afsat 250 mio. kr. i
2015 med henblik på at understøtte tiltag i forbindelse med kommunernes mod-
tagelse og integration af flygtninge. Heraf udmøntes de 125 mio. kr. som et sær-
tilskud til kommunerne vedr. modtagelsen af flygtninge, jf. tabel 2, mens de
resterende 125 mio. kr. indgår i regeringens integrationsudspil ”Alle skal bidra-
ge”.
Derudover har regeringen i november 2014 indgået aftale med SF, K, DF og EL
om anvendelse af Landsbyggefondens midler for perioden 2015-2018. Det er her
aftalt, at der afsættes 465 mio. kr. om året til boligsociale indsatser og husleje-
nedsættelser i udsatte boligområder (pulje i Landsbyggefonden til boligsociale
indsatser). Op til halvdelen af midlerne kan anvendes til huslejenedsættelser.
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har oplyst, at midlerne i Landsbygge-
fondens pulje til boligsociale indsatser ikke er målrettet integration og udlæn-
dinge. Dog er andelen af beboere med ikke-vestlig baggrund i nogle udsatte
boligområder så høj, at midlerne til boligsociale indsatser her vil blive brugt på
indsatser, der bidrager til integration af udlændinge. Lovforslaget L 107 om an-
vendelse af Landsbyggefondens midler blev vedtaget i Folketinget d. 26. februar
2015 og trådte i kraft d. 15. marts 2015.
Endelig har regeringen – udover ovennævnte initiativer – taget initiativ til en
række lovændringer og indsatser, som ikke isoleret set retter sig mod udlændin-
ge- og integrationspolitiske problemstillinger, men som forventes at have positi-
ve integrationsmæssige effekter. Det gælder fx kontanthjælpsreformen, reform
af førtidspension og fleksjob, reform af sygedagpengesystemet samt folkeskole-
reformen. Sådanne initiativer er ikke medtaget i besvarelsen.
Manu Sareen
/ Henrik Thomassen