Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1421387_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. november 2014
Asyl- og Visumkontoret
Adam Abdel Khalik
2014-0032-1600
1349134
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 31 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 21. oktober 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johan-
ne Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 31 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Vil ministeren oplyse, om det vil være fuldt overensstem-
mende med Danmarks konventionsmæssige forpligtelser, hvis
en flygtning, der lever op til FN's Flygtningekonventions krite-
rier, og som altså efter den hidtidige lovgivning skulle have
beskyttelse som konventionsflygtning, afskæres fra at få sin
ansøgning om konventionsstatus behandlet, men i stedet får
"midlertidig beskyttelse" efter den kommende lovgivning, som
den daværende justitsminister bebudede på et pressemøde 19.
september 2014?”
Svar:
1.
Der henvises til punkt 1 og 2.1.2 i de almindelige bemærkninger til lov-
forslag nr. L 72 om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelses-
status for visse udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylan-
søgninger, når ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land mv.),
som er fremsat den 14. november 2014. Som det fremgår heraf, omfatter
de foreslåede regler om midlertidig beskyttelse ikke flygtninge omfattet af
FN’s flygtningekonvention, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1.
Som det endvidere fremgår, vil der i alle sager fortsat skulle tages stilling
til, om en udlænding er omfattet af flygtningekonventionen og derfor har
krav på beskyttelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, eller om udlændin-
gen har krav på beskyttelse efter andre internationale konventioner, som
Danmark har tiltrådt, og som følge heraf har krav på beskyttelse efter ud-
lændingelovens § 7, stk. 2 (beskyttelsesstatus), eller efter den foreslåede
bestemmelse i § 7, stk. 3 (midlertidig beskyttelsesstatus).
Afgrænsningen af, om en person efter lovforslaget vil have krav på beskyt-
telsesstatus eller midlertidig beskyttelsesstatus, vil bero på en vurdering af,
om den pågældendes individuelle forhold giver grundlag for beskyttelse
efter § 7, stk. 2, eller om der i hjemlandet foreligger en situation, som be-
skrevet i den foreslåede bestemmelse i § 7, stk. 3, og den pågældende ud-
lænding kan anses for omfattet af denne situation.
2.
Vedrørende muligheden for generelt at udskyde asylsagsbehandling i
forbindelse med massiv tilstrømning af asylansøgere fra bestemte lande
kan der generelt henvises til forarbejderne til særlovene vedrørende det tid-
ligere Jugoslavien, jf. forslag til lov nr. 933 af 28. november 1992 om mid-
lertidig opholdstilladelse til visse personer fra det tidligere Jugoslavien
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
m.v. (L 41) og forslag til lov nr. 251 af 28. april 1999 om midlertidig op-
holdstilladelse til nødstedte fra Kosovo-provinsen i Forbundsrepublikken
Jugoslavien (Kosovo-nødloven) (L 226).
3