Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1494337_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
6. februar 2015
Kontoret for Humanitært
ophold og udsendelser
Sagsbeh: Thomas Kyhl Winther
Sagsnr.: 2015-0032/27-0098
Dok.:
1452432
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 305 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 13. januar 2015.
Mette Frederiksen
/
Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om kommentar til henvendelse af 12/1-15 fra Britta Lissner Nicholson, Alfred Dam og Walter Dalland vedr. praksis for tålt ophold i Danmark, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 305 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelse af 12. januar 2015
fra Britta Lissner Nicholson, Alfred Dam og Walter Dalland
vedr. praksis for tålt ophold i Danmark, jf. UUI alm. del - bilag
54.”
Svar:
1.
Jeg vil gerne anføre, at udlændinge på tålt ophold er uønskede her i lan-
det. Der er således tale om udlændinge, som er til fare for statens sikker-
hed, eller som har begået forbrydelser, men som ikke kan udsendes, fordi
det vurderes, at de er i risiko for forfølgelse ved tilbagevenden til hjemlan-
det.
2.
En udlænding på tålt ophold skal pålægges meldepligt hos politiet og
skal tage ophold i Center Sandholm, medmindre særlige grunde taler der-
imod, jf. hertil udlændingelovens § 34, stk. 4, og § 42 a, stk. 9.
Jeg har i den sammenhæng ikke planer om at undtage udlændinge på tålt
ophold fra meldepligten og opholdspligten, selvom de alene har begået
mindre alvorlig kriminalitet.
Reglerne om meldepligt og opholdspligt har overordnet til formål at sikre,
at myndighederne
med henblik på udsendelse
har kendskab til, hvor de
pågældende befinder sig. Dette gælder også for de udlændinge på tålt op-
hold, som alene har begået mindre grov kriminalitet.
Noget andet er, at myndighederne i sager om meldepligt og opholdspligt
løbende skal vurdere, om der er proportionalitet mellem afgørelsen om
kontrolforanstaltninger og de øvrige forhold i den enkelte sag, jf. hertil de i
Højesterets dom af 1. juli 2012 i sagen Elias Karkavandi mod Udlændin-
gestyrelsen og Justitsministeriet anførte kriterier. Som det fremgår heraf,
fandt Højesteret, at der i bedømmelsen af proportionaliteten bl.a. skal læg-
ges vægt på
generelt sagt
den kriminalitet, som den pågældende er
dømt for.
3.
En udlænding på tålt ophold opholder sig her i landet alene, fordi det ik-
ke er muligt at udsende den pågældende tvangsmæssigt, da dette vil være i
strid med Danmarks internationale forpligtelser, og fordi den pågældende
nægter at udrejse frivilligt.
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om kommentar til henvendelse af 12/1-15 fra Britta Lissner Nicholson, Alfred Dam og Walter Dalland vedr. praksis for tålt ophold i Danmark, til justitsministeren
Der gælder ikke nogen tidsgrænse for et tålt ophold, og jeg har ikke planer
om at fastsætte en øvre tidsgrænse for, hvor længe en udlænding kan være
på tålt ophold. Dette indebærer i praksis, at en udlænding på tålt ophold
så at sige
ikke vil kunne vente sig til en opholdstilladelse i Danmark.
Noget andet er, at udlændingens tålte ophold på forskellig vis kan bringes
til ophør. Blandt andet kan en udlænding, der er udvist som følge af krimi-
nalitet, og som er på tålt ophold, begære spørgsmålet om udvisningens op-
hævelse indbragt for retten efter bestemmelsen i udlændingelovens § 50.
Der kan også være adgang til at tage spørgsmålet om udelukkelse fra at
opnå asyl op til fornyet behandling.
4.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Ved
Udlændingestyrelsens skriftlige afgørelser i sager om
opholdspligt tages der bl.a. højde for forvaltningslovens krav
til afgørelser, herunder kravet om begrundelse, jf. forvaltnings-
lovens §§ 22 og 24. Styrelsens afgørelser redegør således bl.a.
for de oplysninger om faktiske omstændigheder, der er tillagt
væsentlig betydning for afgørelsen i den konkrete sag, ligesom
afgørelsen angiver, hvilke hovedhensyn der har været bestem-
mende for proportionalitetsvurderingen i sagen. Styrelsens af-
gørelser indeholder desuden en henvisning til de retsregler, i
henhold til hvilke afgørelsen er truffet.”
3