Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1494492_0001.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
6. februar 2015
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik har i brev af 13. januar 2015 stil-
let følgende spørgsmål nr. 304 (UUI alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
J.nr. 2015-477
Spørgsmål nr. 304:
”Vil ministeren – med henvisning til Gimi Levakovic deltagelse i et reality-show
på TV2, hvoraf det klart fremgår, at Gimi Levakovic ikke står til rådighed for ar-
bejdsmarked, selvom han er på kontanthjælp – oplyse, hvorfor Gimi Levakovic
modtager kontanthjælp, når han ikke står til rådighed for arbejdsmarked?”
Endeligt svar:
Hvis man modtager kontanthjælp eller uddannelseshjælp, så skal man efterleve de
krav, der er forbundet med udbetalingen af ydelsen, herunder f.eks. at stå til rådig-
hed for arbejdsmarkedet, møde op til samtaler samt deltage i aktivering, hvis man
kan. Hvis man ikke står til rådighed, kan man blive sanktioneret.
Det er kommunerne, der træffer afgørelse om, hvorvidt en person er berettiget til
uddannelses- og kontanthjælp, samt vurderer, hvorvidt der er grundlag for at benyt-
te de sanktioner, der er i lovgivningen.
Jeg vil gerne redegøre uddybende for de regler, der regulerer kommunernes afgø-
relser på området.
De generelle betingelser for at modtage kontanthjælp er,
1. at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold, f.eks. i form af
sygdom, arbejdsløshed eller samlivsophør,
2. at ændringerne bevirker, at ansøgeren ikke har mulighed for at skaffe det
nødvendige til sin egen eller familiens forsørgelse, og
3. at behovet ikke kan dækkes gennem andre ydelser.
Det er endvidere en betingelse for at få hjælp, at ansøgeren ikke har et rimeligt til-
bud om arbejde, og at personen aktivt søger at udnytte sine arbejdsmuligheder,
herunder deltager i beskæftigelsesfremmende aktiviteter. Dette gælder for såvel an-
søgeren som for dennes ægtefælle eller samlever.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommunen skal anvende den række af sanktioner, lovgivningen indeholder, her-
under eksempelvis fradrag eller nedsættelse i hjælpen, hvis en person uden rimelig
grund udebliver fra et tilbud eller en anden beskæftigelsesfremmende foranstalt-
ning, hvis betingelserne i øvrigt er tilstede. Et sådant fradrag foretages for det antal
dage, hvor personen er udeblevet. Hvis en person udebliver fra en samtale, skal
kommunen sanktionere ved at foretage fradrag i hjælpen, indtil personen genopta-
ger kontakten til jobcenteret igen.
En kontanthjælpsmodtager har dog ikke pligt til at udnytte sine arbejdsmuligheder,
hvis personen har en rimelig grund til det. Det gælder fx i de tilfælde, hvor perso-
nen er syg, eller personen er nødt til at passe sine børn, og der ikke kan anvises an-
den pasningsmulighed, og at afstanden mellem bopæl og arbejdssted medfører en
urimelig belastning på grund af transportvanskeligheder eller transporttid.
Hvis en person modtager hjælp som aktivitetsparat, skal kommunen vurdere, om
der i det enkelte tilfælde foreligger andre forhold, der kan begrunde, at personen
ikke har pligt til at udnytte sine arbejdsmuligheder, fx hvis personen lider af en
psykisk sygdom, der gør det umuligt for pågældende at udnytte sine arbejdsmulig-
heder.
Jeg følger som nævnt området tæt og vurderer løbende behovet for justeringer af de
nuværende regler. I forbindelse med aftalen om en reform af kontanthjælpssyste-
met, blev aftalepartierne konkret enige om, at Ankestyrelsen over de kommende tre
år skal udarbejde årlige praksisundersøgelser om anvendelsen af sanktioner, for at
følge op på, hvordan kommunerne anvender mulighederne for at sanktionere. Før-
ste praksisundersøgelse er påbegyndt i efteråret 2014 og forventes ultimo første
kvartal 2015.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2