Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1420197_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Asyl og visumkontoret
Adam Abdel Khalik
2014-0032-1566
1339550
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 (Alm. del), som Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministe-
ren den 8. oktober 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne
Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 3 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Ministeren bedes kommentere UUI alm. del - bilag 153, og
redegøre for, om det i henvendelsen omtalte familiemedlem i
Danmark efter myndighedernes opfattelse kan indebære, at sa-
gen er omfattet af bestemmelserne i Dublin-forordningens arti-
kel 16, stk. 1, og artikel 17, stk. 2. Hvis myndighederne ikke
har den opfattelse, bedes det nærmere begrundet.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Flygtningenævnet, der behandler klager over afvisning eller
overførsel efter reglerne i Dublin-forordningen.
Flygtningenævnet har bl.a. oplyst følgende:
”Det fremgår af Dublinforordningens artikel 16, stk. 1, at når
en ansøger på grund af graviditet, et nyfødt barn, alvorlig syg-
dom, et alvorligt handicap eller høj alder er afhængig af hjælp
fra vedkommendes barn, søskende eller forælder, som har lov-
ligt ophold i en af medlemsstaterne, eller når vedkommendes
barn, søskende eller forælder, der har lovligt ophold i en af
medlemsstaterne, er afhængig af hjælp fra ansøgeren, skal
medlemsstaterne normalt lade ansøgeren blive sammen eller
familiesammenføre denne med barnet, søskenden eller foræl-
deren, under forudsætning af, at der fandtes familiemæssige
bånd i hjemlandet, at barnet, søskenden eller forælderen eller
ansøgeren er i stand til at tage sig af den afhængige person, og
at de pågældende skriftligt har udtrykt ønske herom.
Det fremgår af Dublinforordningens artikel 17, stk. 2, at den
medlemsstat, hvor en ansøgning om international beskyttelse
er indgivet, og som gennemfører proceduren til fastlæggelse af,
hvilken medlemsstat der er ansvarlig, eller den ansvarlige med-
lemsstat, når som helst, inden der træffes en første substansaf-
gørelse, kan anmode en anden medlemsstat om at overtage en
ansøger med henblik på at sammenføre familierelationer, af
humanitære årsager, navnlig baseret på familiemæssige eller
kulturelle hensyn, selv om denne anden medlemsstat ikke er
ansvarlig efter kriterierne i artikel 8-11 og 16. De pågældende
skal give deres skriftlige samtykke”.
Flygtningenævnets afgørelse i sagen er dags dato oversendt særskilt
til udvalget i fortrolig form. Flygtningenævnet har oplyst, at der ver-
serer en sag om genoptagelse af nævnets afgørelse.
2