Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1493488_0001.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Dato: 4. februar 2015
”Vil ministeren venligst forholde sig til artiklen ”Flygtninge skal bo på skolens
parkeringsplads - nu er forældre i oprør”, Den Korte Avis den 5. januar 2015,
herunder bedes ministeren svare på, om placeringen efter ministerens vurdering
er hensigtsmæssig?”
Det følger af integrationslovens regler om boligplacering, at en kommune har
pligt til at anvise en nyankommen flygtning en permanent bolig snarest muligt
efter, at kommunen har overtaget ansvaret for flygtningen. Indtil det er muligt at
anvise en permanent bolig, skal kommunen anvise flygtningen et midlertidigt
opholdssted.
Der er ikke i lovgivningen fastsat nogen frist for, hvor længe en flygtning kan
være midlertidigt indkvarteret, men der vil skulle tages højde for det integrati-
onsmæssige sigte med de særlige boligplaceringsregler for flygtninge, og såle-
des også karakteren og kvaliteten af den midlertidige indkvartering. Indkvarte-
ringen skal reelt have en midlertidig karakter. Det beror på en konkret vurdering,
om kommunen har levet op til sine forpligtelser i relation til boligplacering. Kon-
krete anvisninger på boliger (eller manglende anvisning) kan påklages til Anke-
styrelsen.
Der er ikke i integrationsloven fastsat krav til standarden eller karakteren af det
midlertidige opholdssted. Indkvarteringen skal dog være lovlig. Det betyder, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
bygge- og planlovgivningen skal være overholdt, og at stedet skal være god-
kendt til beboelse, herunder i forhold til sikkerhed, brandforskrifter mv.
I forhold til indkvartering på midlertidige opholdssteder har kommunalbestyrel-
sen således mulighed for at træffe beslutning om, hvordan en midlertidig ind-
kvartering skal finde sted.
Det er inden for de her skitserede rammer op til den enkelte kommune, hvordan
man vil opfylde sin forpligtigelse til at fremskaffe boliger og midlertidige op-
holdssteder.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet oplysninger fra Egedal Kommune, der
blandt andet har oplyst, at opstillingen af pavillonerne er en midlertidig løsning
til akut husning af flygtninge, idet kommunen skal modtage mange nye flygtnin-
ge og ikke for tiden kan finde ledige boliger eller bygninger, der kan anvendes til
midlertidig indkvartering. Kommunen har valgt at placere 2 pavilloner til 20 per-
soner på p-pladsen ved Stengårdsskolen, idet der er tale om kommunale grunde,
hvor der er fast underlag samt mulighed for adgang til kloak, el og vand.
Kommunen har endvidere oplyst, at kommunalbestyrelsen traf endelig beslut-
ning om at give dispensation i 3 år fra lokalplanerne til opstilling af midlertidige
pavilloner til akut husning af nyankomne flygtninge samt beslutning om at give
byggetilladelse den 22. januar 2015. Kommunens afgørelse herom kan for så
vidt angår retlige spørgsmål påklages efter nærmere bestemte regler, som der
vejledes om i kommunens afgørelse.
Regeringen er generelt meget optaget af, hvordan vi bedst muligt støtter op om
kommunernes opgavevaretagelse i forbindelse med modtagelse af nyankomne
flygtninge. I lyset af den aktuelle situation, hvor kommunerne skal modtage et
ekstraordinært stort antal flygtninge, er regeringen netop blevet enige med KL
om en række initiativer, der skal give kommunerne bedre forudsætninger for at
løse opgaven med boligplacering af nyankomne flygtninge.
Manu Sareen
/ Henrik Thomassen