Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1417681_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
7. november 2014
Kontor:
Udlændingekontoret
Sagsbeh: Maria Caroline Lyck
Larsen
Sagsnr.: 2014-0032-1597
Dok.:
1349063
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 29 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 21. oktober 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johan-
ne Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 29 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge
og Integrationspolitik:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 17. oktober
2014 fra Baris Seker og herunder be- eller afkræfte den i bila-
get anførte oplysning om, at det indtil for cirka et halvt år siden
fremgik af nyidanmark.dk, at studerende kunne medregne en
etårig barselsperiode i den treårsperiode, der berettiger til per-
manent opholdstilladelse. I bekræftende fald ønskes oplyst,
hvad der er baggrunden for ændringen på hjemmesiden, og om
reglerne på området er ændret siden ændringerne af reglerne
om permanent opholdstilladelse i 2012.”
Svar:
Justitsministeriet kan generelt oplyse, at det bl.a. er en betingelse for at
opnå tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark, at udlændingen har væ-
ret under uddannelse eller i ordinær beskæftigelse eller udøvet selvstændig
erhvervsvirksomhed i mindst tre år inden for de sidste fem år forud for
meddelelsen af tidsubegrænset opholdstilladelse (beskæftigelseskravet), jf.
udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 8.
For så vidt angår ordinær beskæftigelse fremgår det af forarbejderne til lov
nr. 572 af 18. juni 2012 om ændring af udlændingeloven (Revision af reg-
lerne om tidsubegrænset opholdstilladelse, ændring af kravene til herboen-
de udlændinge for opnåelse af ægtefællesammenføring, udvidelse af
Flygtningenævnet og langtidsvisum til adoptivbørn), at også barselsperio-
der indgår i beregningen af beskæftigelseskravet, hvis barslen finder sted
som led i et ansættelsesforhold, jf. bemærkningerne til lovforslag nr. L 180
af 26. april 2012 (folketingsåret 2011/2012).
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”En udlænding skal – for at få permanent opholdstilladelse –
have haft ordinær beskæftigelse, udøvet selvstændig erhvervs-
virksomhed eller været under uddannelse i mindst tre år inden
for de sidste fem år.
For så vidt angår, hvorvidt barselsorlov under uddannelse skal
medregnes i forhold til beregning af udlændingelovens krav
om minimum tre års uddannelse eller beskæftigelse inden for
de sidste fem år forud for meddelelsen af tidsubegrænset op-
holdstilladelse, fremgik følgende af brugerportalen nyidan-
mark.dk indtil den 4. september 2014:
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
”Perioder med fravær fra uddannelsen som følge af barsel kan
som udgangspunkt medregnes med op til et år.
Eksempel: Man har studeret i et år, været på barsel i et år, og
studeret i et år, og har optjent 120 ETCS-point.”
Det var således Udlændingestyrelsens opfattelse, at CEDAW-
konventionens bestemmelser om afskaffelse af alle former for
diskrimination mod kvinder må føre til, at barselsorlov under
uddannelse skal medregnes i forhold til beregning af udlæn-
dingelovens krav om minimum tre års uddannelse eller be-
skæftigelse.
I forbindelse med Udlændingenævnets behandling af en kon-
kret klagesag fremsendte Udlændingestyrelsen en udtalelse af
8. april 2014 om medregning af barselsorlov under uddannelse
til nævnet. I udtalelsen redegør styrelsen for ovennævnte opfat-
telse af retstilstanden. Udlændingenævnet traf den 14. juli 2014
afgørelse i klagesagen. Af fremsendelsesbrevet til Udlændin-
gestyrelsen i sagen fremgik blandt andet følgende:
”På den baggrund finder Udlændingenævnet, at der ikke er
hjemmel til, at barselsperioder under gymnasiale uddannelser
eller erhvervsuddannelser samt under videregående uddannel-
ser kan indgå i beregningen af beskæftigelseskravet, jf. § 11,
stk. 3, nr. 8, således at en barselsperiode kan tillægges udover
den normerede tid, når uddannelsen er afsluttet. Udlændinge-
nævnet finder endvidere, at dette ikke er i strid med Danmarks
internationale forpligtigelse – herunder FN´s konvention om
afskaffelse af alle former for diskrimination mod kvinder
(CEDAW-konventionen).”
På den baggrund fjernede Udlændingestyrelsen den 4. septem-
ber 2014 ovennævnte afsnit fra nyidanmark.dk, hvorefter vej-
ledning vedrørende medregning af barselsorlov på nyidan-
mark.dk herefter alene fremgår i forbindelse med beskæftigel-
seskravet med følgende afsnit:
”Perioder med fravær som følge af sygdom, ferie, omsorgsda-
ge og barsel med videre inden for rammerne af ansættelsesfor-
holdet medregnes også som ordinær beskæftigelse. Fleksjob
efter reglerne i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats sidestil-
les med ordinær beskæftigelse, uanset at der ydes offentligt til-
skud til arbejdsgiveren.””
3