Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1494652_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. februar 2015
Asyl- og Visumkontoret
Morten Duus
2015-0032/27-0079
1443413
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 281 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 6. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin
Henriksen (DF).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om ministeren vil tage initiativ til at ændre udlændingereglerne, så at det sikres, at krigere fra Islamisk Stat (IS) ikke kan få asyl i Danmark, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 281 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Vil ministeren tage initiativ til at ændre
udlændingereglerne,
så at det sikres, at krigere fra Islamisk Stat (IS) ikke kan få asyl
i Danmark? Og vil ministeren sikre, at i det tilfælde sådanne
personer måtte komme på tålt ophold i Danmark, at de i givet
fald kan frihedsberøves, indtil de udrejser frivilligt eller kan
tvangsudsendes?”
Svar:
1.
Udlændingelovgivningen indeholder allerede i dag regler, der sikrer, at
udlændinge, der har deltaget i krigsforbrydelser, eller som i øvrigt har be-
gået alvorlige forbrydelser, er udelukket fra asyl.
Efter udlændingelovens § 7, stk. 1, gives der efter ansøgning opholdstilla-
delse til en udlænding, hvis udlændingen er omfattet af flygtningekonven-
tionen (konventionsstatus). Bestemmelsen i udlændingelovens § 7, stk. 1,
inkorporerer flygtningekonventionens artikel 1 A i dansk ret, således at
flygtninge som udgangspunkt har et retskrav på opholdstilladelse. Efter
flygtningekonventionens artikel 1 A, nr. 2, betragtes en person som flygt-
ning, såfremt den pågældende
”… som følge af velbegrundet frygt for forfølgelse
på grund af sin
race, religion, nationalitet, sit tilhørsforhold til en særlig social grup-
pe eller sine politiske anskuelser befinder sig udenfor det land, i
hvilket han har statsborgerret, og som ikke er i stand til
eller på
grund af sådan frygt ikke ønsker
at søge dette lands beskyttelse, el-
ler som ikke har nogen statsborgerret, og som på grund af sådanne
begivenheder befinder sig udenfor det land, hvor han tidligere havde
fast bopæl, og ikke er i stand til
eller på grund af sådan frygt ikke
ønsker
– at vende tilbage dertil.”
Efter udlændingelovens § 7, stk. 2, gives der efter ansøgning opholdstilla-
delse til en udlænding, hvis udlændingen ved en tilbagevenden til sit hjem-
land risikerer dødsstraf eller at blive underkastet tortur eller umenneskelig
eller nedværdigende behandling eller straf (beskyttelsesstatus). Denne be-
stemmelse omfatter udlændinge, der ikke er omfattet af flygtningekonven-
tionen, men som har krav på beskyttelse efter andre internationale konven-
tioner, som Danmark har tiltrådt.
Efter flygtningekonventionens artikel 1 F, finder konventionens bestem-
melser ikke anvendelse på den, om hvem der er alvorlig grund til at anta-
ge, at vedkommende:
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om ministeren vil tage initiativ til at ændre udlændingereglerne, så at det sikres, at krigere fra Islamisk Stat (IS) ikke kan få asyl i Danmark, til justitsministeren
”a) har begået en forbrydelse mod freden, en krigsforbrydelse eller
en forbrydelse mod menneskeheden, således som disse forbrydelser
er defineret i de mellemfolkelige aftaler, som er indgået for at træffe
forholdsregler herimod;
b) har begået en alvorlig ikke-politisk forbrydelse uden for tilflugts-
landet, inden han som flygtning fik adgang til dette;
c) har gjort sig skyldig i handlinger, der er i strid med De Forenede
Nationers mål og grundsætninger.”
Udelukkelsesgrundene i flygtningekonventionens artikel 1 F gælder und-
tagelsesfrit i den forstand, at en udlænding, der er omfattet af flygtninge-
konventionens artikel 1 F, ikke har krav på beskyttelse efter konventionen,
uanset den pågældendes personlige forhold i øvrigt. Hvis en person har
begået en forbrydelse, som er omfattet af artikel 1 F, er personen udelukket
fra at opnå flygtningestatus efter flygtningekonventionen.
Bestemmelsen i flygtningekonventionens artikel 1 F indebærer, at en ud-
lænding omfattet af artikel 1 F udelukkes fra at opnå beskyttelse efter ud-
lændingelovens § 7, stk. 1.
En udlænding, der isoleret set er omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2,
kan også nægtes opholdstilladelse under henvisning til udelukkelsesgrun-
dene i flygtningekonventionens artikel 1 F. Dette følger udtrykkeligt af ud-
lændingelovens § 10, stk. 1, nr. 3, hvorefter en udlænding ikke kan gives
opholdstilladelse efter bl.a. § 7, stk. 2, hvis udlændingen anses for omfattet
af artikel 1 F i flygtningekonventionen.
2.
Af flygtningehøjkommissariatets Håndbog om procedurer og kriterier
for fastlæggelse af flygtningestatus, pkt. 149, fremgår det bl.a. om be-
stemmelserne i flygtningekonventionens artikel 1 F:
”For at disse bestemmelser skal gælde, er det tilstrækkeligt at fastslå,
at der er ’alvorlig grund til at antage’, at en af de beskrevne handlin-
ger er blevet udøvet. Der kræves ikke formelt bevis for forudgående
strafforfølgning. Når henses til de alvorlige konsekvenser, en ude-
lukkelse vil have for den pågældende person, skal disse udelukkel-
sesbestemmelser imidlertid fortolkes restriktivt.”
For så vidt angår vurderingen af, om en forbrydelse er alvorlig nok til at
være omfattet af flygtningekonventionens artikel 1 F, litra b, kan der hen-
vises til Flygtningenævnets 22. beretning (2013) s. 378 ff., som indeholder
en uddybende beskrivelse af og eksempler på, hvordan udelukkelsesgrun-
3
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om ministeren vil tage initiativ til at ændre udlændingereglerne, så at det sikres, at krigere fra Islamisk Stat (IS) ikke kan få asyl i Danmark, til justitsministeren
den i af flygtningekonventionens artikel 1 F anvendes af asylmyndighe-
derne i praksis.
3.
En udlænding, der udelukkes fra asyl efter Flygtningekonventionens ar-
tikel 1 F, men som ikke kan udsendes tvangsmæssigt til vedkommendes
hjemland eller et tredjeland, vil blive henvist til tålt ophold.
Der foreligger ikke hjemmel til generelt at frihedsberøve udlændinge på
tålt ophold. En sådan foranstaltning må formentlig antages at være ufor-
enelig med diskriminationsforbuddet i artikel 14 i Den Europæiske Men-
neskerettighedskonvention, jf. artikel 5, idet der ikke anvendes tilsvarende
kontrolforanstaltninger over for andre, herunder danske statsborgere, der
har begået en alvorlig handling eller forbrydelse, der ville være omfattet af
udlændingelovens § 10.
Udlændinge på tålt ophold pålægges som altovervejende udgangspunkt at
opholde sig i Center Sandholm, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 9, og at
melde sig dagligt til politiet i centret, jf. udlændingelovens § 34, stk. 4. En
udlænding, der en eller flere gange ikke efterkommer politiets bestemmel-
se efter udlændingens § 34, stk. 4, kan frihedsberøves, såfremt det er nød-
vendigt for at afgøre, om der er opstået mulighed for at udsende den på-
gældende, jf. udlændingelovens § 36, stk. 7.
4