Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1501184_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. februar 2015
Udlændingekontoret
Mie Schjøtt-Kristensen
2015-0032/27-0075
1440462
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 272 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 5. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin
Henriksen (DF).
Mette Frederiksen
/
Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om ministerens kommentar på EU-Domstolens dom i sagen C-202/13 om McCarthy, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 272 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Vil ministeren kommentere på EU-Domstolens
dom i sagen
C-202/13 om McCarthy, herunder vurdere hvilke konsekven-
ser dommen vil få for Danmark?”
Svar:
EU-Domstolens dom af 18. december 2014 i sagen mod Storbritanniens
indenrigsministerium (sag C-202/13, McCarthy) vedrører en familie bestå-
ende af Sean Ambrose McCarthy, som er britisk og irsk statsborger, og
dennes colombianske ægtefælle samt fællesbarn. Familien har bopæl i
Spanien, hvor den colombianske ægtefælle har et opholdskort udstedt i
medfør af artikel 10 i opholdsdirektivet (2004/38/EF). Familien rejser
jævnligt til Storbritannien, hvor de har et hus. Efter britiske regler er det
bl.a. en betingelse for den colombianske ægtefælles indrejse i Storbritanni-
en, at hun er i besiddelse af en indrejsetilladelse for tredjelandsstatsborge-
re, der er familiemedlemmer til en unionsborger.
I dommen konkluderes det, at artikel 35 i opholdsdirektivet (om medlems-
staternes mulighed for at træffe de nødvendige foranstaltninger i tilfælde af
misbrug eller svig) og artikel 1 i protokol nr. 20 (om anvendelse af visse
aspekter af TEUF artikel 26 på Det Forenede Kongerige og Irland) skal
fortolkes således, at de ikke tillader en medlemsstat i forfølgelsen af gene-
ralpræventive formål at pålægge en unionsborgers familiemedlemmer, der
ikke er statsborgere i en medlemsstat, og som er indehavere af et gyldigt
opholdskort udstedt i medfør af artikel 10 i opholdsdirektivet af myndig-
hederne i en anden medlemsstat, en pligt til i henhold til national ret at væ-
re i besiddelse af en indrejsetilladelse for at kunne indrejse på dens områ-
de.
I Domstolens stillingtagen til opholdsdirektivets anvendelse i sagen fast-
slår den med henvisning til opholdsdirektivets artikel 3, stk. 1, at McCar-
thy og dennes ægtefælle er berettigede personer i forhold til direktivet, og
bemærker, at det følger af opholdsdirektivets artikel 5, stk. 2, at familie-
medlemmer til en unionsborger, som er i besiddelse af et gyldigt opholds-
kort udstedt i medfør af direktivets artikel 10, er fritaget for kravet om vi-
sum.
Efter dansk ret er udlændinge, der er i besiddelse af et opholdskort, der er
udstedt i et andet Schengenland, samt udlændinge, der i øvrigt er i besid-
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om ministerens kommentar på EU-Domstolens dom i sagen C-202/13 om McCarthy, til justitsministeren
delse af et opholdskort, hvis de ledsager eller slutter sig til en EU-
statsborger, fritaget for visum, jf. udlændingebekendtgørelsens § 14, stk. 1,
nr. 3 og 4. Opholdsdirektivets artikel 5, stk. 2, er således implementeret i
dansk ret i udlændingebekendtgørelsens § 14, stk. 1, nr. 4.
Det bemærkes, at det fremgår af Kommissionens meddelelse til Europa-
Parlamentet og Rådet om retningslinjer for en bedre gennemførelse og an-
vendelse af opholdsdirektivet(KOM (2009) 313), pkt. 2.2.1, at opholds-
kort, der er udstedt i henhold til direktivets artikel 10 til et familiemedlem
til en EU-statsborger, som har ophold i værtsmedlemsstaten, herunder op-
holdskort udstedt af andre medlemsstater, fritager kortindehaverne for kra-
vet om visum, når de rejser sammen med EU-statsborgeren eller slutter sig
til den pågældende i værtsmedlemsstaten.
På baggrund af en uformel forespørgsel fra Justitsministeriet har Kommis-
sionen bekræftet, at EU-Domstolens dom i McCarthy-sagen efter Kom-
missionens opfattelse ikke giver anledning til en ændret vurdering af op-
holdsdirektivets betingelser for visumfri indrejse for tredjelandsstatsborge-
re, der er familiemedlemmer til EU-statsborgere.
Dommen vurderes på den baggrund ikke at have betydning for dansk ret.
3