Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1419210_0001.png
Ministeren
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 17. oktober 2014 har udvalget efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 27 (alm. del)
I forlængelse af svaret på UUI alm. del - nr. 840 (2013-14) ønskes oplyst, hvorfor
fritagelsen for betaling af studieafgift omfatter et medfølgende barn, der har op-
holdstilladelse efter udlændingelovens § 9 m, men ikke en medfølgende ægtefælle,
der har opholdstilladelse efter samme paragraf. Ministeren bedes tilkendegive, om
hun finder denne skelnen mellem medfølgende børn og medfølgende ægtefæller
integrationsmæssigt hensigtsmæssig, samt om hun vil tage initiativ til at udstrække
betalingsfritagelsen til også at omfatte medfølgende ægtefæller. Der henvises til
punkt 4 i besvarelsen af UUI alm. del – nr. 840.
Svar
Udenlandske studerende fra lande uden for EU/EØS og Schweiz, skal som ud-
gangspunkt betale studieafgift, når de er optaget og indskrevet på en hel uddannel-
se på de danske videregående uddannelsesinstitutioner.
Personer fra lande uden for EU/EØS og Schweiz, der har opholdstilladelse i medfør
af udlændingelovens § 9 m som medfølgende barn til en udlænding, der har op-
holdstilladelse på grundlag af beskæftigelse m.v., jf. udlændingelovens § 9 a, er
fritaget fra betaling af studieafgift. En studerende, hvis forældre ikke længere har
en opholdstilladelse, vil fortsat være fritaget for studieafgift for en påbegyndt ud-
dannelse. Det betyder, at den studerende kan fortsætte sit studie i Danmark uden
at skulle betale studieafgift, såfremt den studerende i øvrigt opfylder de almindelige
betingelser for at få en opholdstilladelse til studiet.
Undtagelsen blev indført i forbindelse med »aftalen om en jobplan (28. februar
2008)« indgået mellem den daværende regering (Venstre og Det Konservative Fol-
keparti) og Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre samt Ny Alliance. Fritagelsen
for betaling af studieafgift for denne persongruppe er således indført som et led i en
øget international rekrutteringsindsats, med det formål at tiltrække højt kvalifice-
ret udenlandsk arbejdskraft samt at lette adgangen til videregående uddannelse for
børn af udenlandsk arbejdskraft. Aftalen om fritagelse for betalingskrav på videre-
gående uddannelser omfatter alene studerende, som er kommet til Danmark sam-
men med deres forældre fra tredjelande, hvis forælderen har opholdstilladelse på
grundlag af beskæftigelse i Danmark.
12. november 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
14/018683-02
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419210_0002.png
Der er ikke i forbindelse med »Aftale om en reform af international rekruttering –
Lettere adgang til højtkvalificeret arbejdskraft« af 26. juni 2014 mellem Regeringen
(Socialdemokraterne og Radikale Venstre) og Venstre, Dansk Folkeparti, Sociali-
stisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti lagt op til, at und-
tagelsesbestemmelsen skal udvides til også at omfatte ægtefæller til en udlænding,
der har opholdstilladelse på grundlag af beskæftigelse.
Jeg mener, at den nuværende ordning er hensigtsmæssig, når den ses i den kon-
tekst, hvori den er indført. Formålet er at gøre det attraktivt for højtkvalificeret
udenlandsk arbejdskraft med familie at søge mod Danmark. Umiddelbart må det
antages, at medfølgende børns uddannelsesmuligheder har betydning for en fami-
lies valg af Danmark som arbejdsland, mens det for så vidt angår medfølgende æg-
tefæller typisk snarere er adgang til job i Danmark, der har betydning. Jeg ser der-
for ikke noget behov for at udvide fritagelsen.
Med venlig hilsen
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Sofie Carsten Nielsen
Side
2/2