Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1487465_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. januar 2015
Asyl- og Visumkontoret
Adam Abdel Khalik
2014-0032/27-0063
1435129
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 258 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 19. december 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ka-
rina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Karin Baunsgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om, hvad ministerens muligheder og begrænsninger, for at kunne kritisere en baggrundsrapport udarbejdet af Udlændingestyrelsen, er, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 258 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Hvis ministeren selv skulle mene, at der var
belæg for at kun-
ne kritisere en baggrundsrapport udarbejdet af Udlændingesty-
relsen, hvad er da ministerens muligheder og begrænsninger i
den henseende?”
Svar:
Afgørelser om asyl træffes af Udlændingestyrelsen i 1. instans med klage-
adgang til Flygtningenævnet, der er et domstolslignende organ.
Asylsager afgøres konkret og individuelt på baggrund af ansøgernes op-
lysninger om deres asylmotiv sammenholdt med sagernes øvrige oplysnin-
ger, herunder det foreliggende baggrundsmateriale om forholdene i de på-
gældendes hjemlande. Vurderingen af baggrundsoplysningerne om forhol-
dene i ansøgernes hjemlande indgår således som en integreret del af asyl-
sagsbehandlingen. Det er derfor i sidste ende Flygtningenævnet, der skal
beslutte, om baggrundsrapporter skal have betydning og i givet fald, hvil-
ken betydning de skal have i behandlingen af asylsager.
Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 257 (Alm.
del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik, er det
Justitsministeriets opfattelse, at ministeriet er afskåret fra at give konkrete
tjenestebefalinger til Udlændingestyrelsen om behandlingen af enkeltsager
på asylområdet. Som det endvidere fremgår, efterlever den nuværende re-
gering
ligesom tidligere regeringer
et armslængdeprincip. Det indebæ-
rer, at departementet skal undlade at fastsætte generelle retningslinjer, som
direkte eller indirekte kan få indflydelse på asylsagernes indholdsmæssige
afgørelse.
Der kan i øvrigt henvises til Justitsministeriets besvarelse af 9. januar 2014
af spørgsmål nr. 242 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-
tionspolitik.
2