Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1487459_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. januar 2015
Forvaltningsretskontoret
Adam Abdel Khalik
2014-0032/27-0061
1435009
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 256 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 19. december 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ka-
rina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 256: Spm. om, hvilke muligheder der er for at gribe ind i forhold til en styrelse, hvis der begås fejl i Styrelsen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 256 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder
der er for at
gribe ind i forhold til en styrelse som f.eks. Udlændingestyrel-
sen, hvis der begås fejl i styrelsen?”
Svar:
Det almindelige over-/underordnelsesforhold, som består mellem et depar-
tement og en styrelse, indebærer som udgangspunkt, at et departement har
instruktionsbeføjelse over for den eller de styrelser, der er underlagt depar-
tementet. Disse beføjelser omfatter bl.a. adgang til
i det omfang den un-
derordnede myndighed lovligt havde adgang hertil
at omgøre den under-
ordnede myndigheds afgørelser af egen drift og adgang til at udstede såvel
generelle som konkrete tjenestebefalinger til den underordnede myndig-
hed.
Det almindelige over-/underordnelsesforhold kan imidlertid på konkrete
områder være fraveget i lovgivningen, ligesom det kan være forudsat i
lovgivningen, at det almindelige over-/underordnelsesforhold ikke skal be-
stå i ubegrænset omfang.
I tilfælde, hvor en styrelse er tillagt en kompetence direkte i lovgivningen,
og hvor der samtidig er etableret et særligt lovordnet rekurssystem med et
uafhængigt nævn som rekursinstans, er det i den forvaltningsretlige littera-
tur antaget, at departementets kompetence over for en underordnet myn-
dighed begrænses på visse punkter. Der kan i den forbindelse henvises til
Jens Garde m.fl., Forvaltningsret Almindelige emner (5. udgave, 2009),
side 46 f, og Jørgen Albæk Jensen og Michael H. Jensen i en artikel offent-
liggjort i Ugeskrift for Retsvæsen fra 1995, side 25 ff.
(”Overordnede
myndigheders beføjelser over for underordnede myndigheder med origi-
nær kompetence”).
Der henvises endvidere til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 257
(Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik,
der indeholder en nærmere beskrivelse af spørgsmålet om Justitsministeri-
ets kompetence til at gribe ind over for Udlændingestyrelsen.
2