Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1436931_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. december 2014
Asyl- og Visumkontoret
Adam Abdel Khalik
2014-0032/27-0043
1425536
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 237 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 16. december 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ka-
rina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om kommentar på kritikken i brevet fra UNCHR, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 237 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Vil ministeren kommentere på
kritikken i brevet fra UNCHR,
jf. UUI alm. del - bilag 41, samt redegøre for hvilket FN organ
og/eller øvrige myndighederne mødtes med, herunder oplyse
hvilken position vedkommende havde i organisationen?
Spørgsmålet ønskes besvaret forud for samråd om Eritrea, jf.
UUI alm. del
samrådsspm. J-M.”
Svar:
1.
Justitsministeriet har ikke kendskab til identiteten på de anonyme kilder,
der er anvendt i Udlændingestyrelsens rapport om forholdene i Eritrea.
Udlændingestyrelsen har i punkt 2 i styrelsens redegørelse af 12. december
2014 om tilvejebringelsen af oplysninger om Eritrea, der blev oversendt til
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik den 15. de-
cember 2014, jf. UUI (Alm. del), bilag 41, oplyst, at det er op til styrelsens
samarbejdspartnere at træffe beslutning om graden af anonymitet, og at
omfanget heraf varierer og ofte begrundes med hensynet til organisatio-
nens eller ambassadens arbejde i landet og deres fremtidige diplomatiske
relationer, samarbejdet med landets myndigheder eller kildens eller dennes
families personlige sikkerhed.
Det forhold, at en kilde er anonymiseret, kan efter omstændighederne ind-
gå i udlændingemyndighedernes vurdering af, hvilken vægt kildens udsagn
kan tillægges.
2.
Udlændingestyrelsen har i sin supplerende udtalelse af 16. december
2014 (oversendt til Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrations-
politik dags dato) om kritikken fra UNHCR bl.a. oplyst, at styrelsen ved
sin udvælgelse af kilder har søgt at sikre medvirken af et så bredt udsnit af
tilgængelige kilder som muligt, og at opbygningen af rapporten ikke har
haft betydning for, hvilke kilder der er blevet konsulteret i forbindelse med
dennes udarbejdelse.
Det fremgår videre af den supplerende udtalelse, at rapportens format iføl-
ge Udlændingestyrelsen er valgt med henblik på at sikre en læsevenlig og
overskuelig fremstilling af kildernes udsagn, og svarer til det format, der
bl.a. anvendes af de norske, svenske, schweiziske og finske myndigheder.
Det er styrelsens opfattelse, at det valgte format giver den mest objektive
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om kommentar på kritikken i brevet fra UNCHR, til justitsministeren
kildebelysning og er bedst overensstemmende med asylmyndighedernes
ønsker.
Udlændingestyrelsen har i sin supplerende udtalelse givet udtryk for, at
styrelsen er enig med UNHCR i, at udarbejdelsen af fact finding-rapporter
stiller store krav til gengivelsen af kildernes oplysninger. Udlændingesty-
relsen anfører i den forbindelse, at gengivelsen af kildernes udsagn i et bi-
lag sikrer, at både styrelsen og Flygtningenævnet kan afklare eventuelle
tvivlsspørgsmål om forståelsen af kildernes oplysninger.
For så vidt angår UNHCR’s kritik af
Udlændingestyrelsens gengivelse af
professor Kibreabs udsagn har styrelsen henvist til punkt 6 i styrelsens re-
degørelse af 12. december 2014 om tilvejebringelsen af oplysninger om
Eritrea. Styrelsen har udarbejdet et appendiks til rapporten (Appendiks B),
der tager højde for, at professor Kibreab ikke længere ønsker at medvirke
til rapporten.
3