Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1436919_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. december 2014
Forvaltningsretskontoret
Kristian Gyde Poulsen
2014-0032/27-0022
1422573
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 218 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 12. december 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jo-
hanne Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om at der bør være et notat om Udlændingestyrelsens angivelige initiativ til udsendelse af en fact finding-mission til Eritrea, til justitsministeren
1436919_0002.png
Spørgsmål nr. 218 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Er
ministeren enig med lektor Sten Bønsing, som til Politiken
udtaler, at "Det følger som minimum af god forvaltningsskik,
at der skal være et notat" om Udlændingestyrelsens angivelige
initiativ til udsendelse af en fact finding-mission til Eritrea, og
hvad der er baggrunden for, at der tilsyneladende ikke forelig-
ger et sådan notat? Der henvises til artiklen "Beslutning om
Eritrea-mission mørkelagt i Udlændingestyrelsen", Politiken,
den 12. december 2014. Spørgsmålet ønskes besvaret forud for
samråd om Eritrea, jf. UUI alm. del samrådsspm. J-M.”
Svar:
1.
Justitsministeriet har ikke nærmere kendskab til grundlaget for den vur-
dering, som spørgsmålet henviser til.
2.
Justitsministeriet kan imidlertid generelt oplyse, at det følger af offent-
lighedslovens § 13, stk. 1 og 2, at en myndighed i visse tilfælde er forplig-
tet til at gøre notat om oplysninger, som den mundtligt eller på anden måde
bliver bekendt med.
Efter bestemmelsens stk. 1 indtræder notatpligten, når myndigheden skal
træffe afgørelse i den pågældende sag, som oplysningerne vedrører (afgø-
relsessag), og der er tale om oplysninger, som vedrører afgørelsessagens
faktiske grundlag, eller om eksterne faglige vurderinger, og de pågældende
oplysninger eller vurderinger er af betydning for sagens afgørelse, og op-
lysningerne eller vurderingerne ikke i øvrigt fremgår af sagens dokumen-
ter.
Efter bestemmelsens stk. 2 er en myndighed endvidere forpligtet til at tage
notat om væsentlige sagsekspeditionsskridt i afgørelsessager, når sagsek-
speditionsskridtet ikke fremgår af sagens dokumenter.
Det er ikke muligt generelt at fastlægge, hvornår et sagsekspeditionsskridt
i en afgørelsessag skal betragtes som væsentligt. Det må således bero på en
konkret vurdering i det enkelte tilfælde, jf. Justitsministeriets vejledning
om lov om offentlighed i forvaltningen, pkt. 14.5.
I vejledningen nævnes som eksempel på et sagsekspeditionsskridt, der i
almindelighed må betragtes som væsentligt og derfor skal noteres, det til-
fælde, hvor en myndighed meddeler en afgørelse mundtligt.
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om at der bør være et notat om Udlændingestyrelsens angivelige initiativ til udsendelse af en fact finding-mission til Eritrea, til justitsministeren
Offentlighedsloven trådte i kraft den 1. januar 2014. Bestemmelsen i § 13,
stk. 1, svarer med enkelte sproglige justeringer til den notatpligt, der fulgte
af § 6, stk. 1, i den tidligere offentlighedslov fra 1985.
Bestemmelsen i § 13, stk. 2, er imidlertid for så vidt angår afgørelsessager
en lovfæstelse af den ulovbestemte forvaltningsretlige grundsætning, hvor-
efter forvaltningsmyndigheder i afgørelsessager havde en pligt til at tage
notat om væsentlige sagsekspeditionsskridt.
3.
Som det fremgår, gælder notatpligten efter offentlighedslovens § 13 ale-
ne for sager, hvor en myndighed skal træffe afgørelse (afgørelsessager).
Der gælder imidlertid også på ulovbestemt grundlag en notatpligt i visse
andre sager. Der henvises i den forbindelse til Mohammad Ahsan, Offent-
lighedsloven med kommentarer (1. udgave, 2014), side 246 f., hvor der an-
føres følgende:
”Ved siden af stk. 2 gælder en ulovbestemt forvaltningsretlig
grundsætning om, at der også i
andet end afgørelsessager
såkaldte ”traditionelle” administrative sager, der har en vis
indgribende og væsentlig betydning for borgeren
skal gøres
notat om væsentlige sagsekspeditionsskridt, såfremt de pågæl-
dende oplysninger ikke fremgår af sagens dokumenter.
Endelig følger det af god forvaltningsskik, at der
uden for §
13’s tilfælde og uden for rammerne af den ulovbestemte rets-
grundsætning
bør tages notat af visse sagseksspeditions-
skridt.”
Om notatpligten i mere generelle sager anføres endvidere i Mohammad
Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer (1. udgave, 2014), side 249
f., følgende:
”Der er i forskellige sammenhænge rejst spørgsmål om, hvor-
vidt
notatpligten er tilsidesat i mere generelle (politiske) sager.
I den forbindelse bemærkes, at de pågældende sager typisk ik-
ke vil have karakter af afgørelsessager, og notatpligten efter §
13, stk. 1 og 2, vil allerede af den grund ikke gælde for disse
sager. Det samme gælder notatpligten efter den ulovbestemte
retsgrundsætning herom, da den alene gælder i forholdt til
”traditionelle” administrative sager, der har en vis indgribende
og væsentlig betydning for borgeren, og hvor der er særlig
grund til at stille krav om, at der tages notat om væsentlige
sagsekspeditionsskridt […]. Tilbage står herefter blot, om det
følger af principperne om god forvaltningsskik, at der skal ta-
3
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om at der bør være et notat om Udlændingestyrelsens angivelige initiativ til udsendelse af en fact finding-mission til Eritrea, til justitsministeren
ges notat af væsentlige sagsekspeditionsskridt eller lignende i
sådanne generelle (politiske) sager. Det kan i almindelighed
ikke antages at være tilfældet, da notatpligten efter god for-
valtningsskik navnlig hviler på et synspunkt om, at der skal
skabes et tillidsforhold
mellem borgeren og forvaltningen
hvilket forhold typisk ikke foreligger i politiske sager
og et
sådant tillidsforhold skabes bl.a. ved, at forvaltningen sikrer
sig bevis og herved undgår tvivl om, hvad der er foregået og
sagt i en foreliggende sag. Det kan dog ikke afvises, at hensy-
net til at sikre sig dokumentation for, hvad der er foregået i en
generel (politisk) sag, efter omstændighederne i særlige tilfæl-
de kan bevirke, at der bør tages et notat herom efter princip-
perne om god forvaltningsskik.”
Der henvises i øvrigt til betænkning nr. 1510/2009 om offentlighedsloven,
side 416ff., hvor pligten til at gøre notat efter en ulovbestemt forvaltnings-
retlig grundsætning og efter god forvaltningsskik er nærmere beskrevet.
4