Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1437629_0001.png
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 206 (Alm. del):
I brev af 9. december 2014 har udvalget efter ønske fra Karina Lorent-
zen Dehnhardt (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 206:
”Vil ministeren kommentere på artiklen ”Rapport: Folkeskolen er ikke
klædt på til at hjælpe flygtningebørn”, Information den 9. december
2014, og redegøre for, hvordan folkeskolelærerne kan klædes tilstrække-
ligt på til at håndtere flygtningebørn?”
Svar:
Artiklen i Information fra den 9. december 2014 refererer til en rapport,
der er udarbejdet i et samarbejde mellem OASIS og Københavns Uni-
versitet, Institut for Psykologi, på baggrund af forskningsprojektet ”Men-
tal sundhed og trivsel i skolen hos unge flygtninge og indvandrere”.
I projektet deltog 15 unge mellem 11 og 18 år fra traumatiserede flygt-
ningefamilier, der i perioden 2007-2009 var henvist til behandling hos
OASIS, som yder behandling og rådgivning til flygtninge.
Undersøgelsen består af kvalitative interview med de unge og en spørge-
skemaundersøgelse i deres klasser, og herunder med skoleledere og lære-
re.
Resultaterne viste bl.a., at næsten alle interviewede unge oplevede stress i
større eller mindre grad og led under en række psykiske problemer. Sam-
tidige oplevede flere af dem, at de trivedes, og de blev vurderet velfunge-
rende af deres klasselærere. Deres psykiske vanskeligheder var således
skjult for omgivelserne. Resultaterne peger på, at der er behov for at
være særlig opmærksom på psykiske problemer hos børn og unge fra
flygtningefamilier.
18-12-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Jeg mener, at det er vigtigt, at lærere og pædagoger i folkeskolen har vi-
den og handlekompetencer i forhold de særlige udfordringer, som børn
og unge, der er flygtet til Danmark, ofte har, og som opstår i mødet med
skolen.
Flygtningebørn har samme rettigheder som andre tosprogede elever i
folkeskolen og skal bl.a. tilbydes undervisning i en modtageklasse, hvis
deres behov for sprogstøtte betyder, at de ikke kan deltage i den almin-
delige undervisning i klassen.
Det er et kommunalt ansvar at sørge for, at lærere og pædagoger, der
underviser tosprogede elever med flygtningebaggrund, har viden om,
hvad børnenes baggrund og usikre situation kan betyde for dem og er
opmærksomme på, at samarbejdet med forældrene også kan påvirkes af
disse forhold og de oplevelser, forældrene har været udsat for.
Det er vigtigt, at lærere og pædagoger fx har adgang til rådgivning og
sparring fra relevante ressourcepersoner, herunder pædagogisk psykolo-
gisk rådgivning.
Alle elever har krav på et trygt skolemiljø uden mobning. Derfor har vi
også med reformen af folkeskolen øget fokus på elevernes undervis-
ningsmiljø og trivsel bl.a. gennem de obligatoriske trivselsmålinger.
Med venlig hilsen
Christine Antorini