Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1483778_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. januar 2015
Asyl- og Visumkontoret
Søren Harbo
2014-0032-1783
1408623
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 185 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 2. december 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jo-
hanne Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om baggrunden for, at de i bilaget omtalte personer får afslag på visa, når der tidligere er udstedt visa, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 185 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Ministeren bedes kommentere UUI alm. del
- bilag 31, og op-
lyse, hvad der er baggrunden for, at de i bilaget omtalte perso-
ner får afslag på visa, når der tidligere er udstedt visa, og de
pågældende efter det oplyste har overholdt betingelserne i for-
bindelse med de udstedte visa. Samtidig ønskes det oplyst, om
afslagene er udtryk for en stramning af visumpraksis, der også
omfatter andre personer og nationaliteter?”
Svar:
1.
Justitsministeriet kan generelt oplyse, at de danske repræsentationer i
udlandet kan udstede visum (bona fide), hvis de efter en samlet vurdering
finder, at der ikke er risiko for ulovlig indvandring eller for forstyrrelse af
den offentlige orden, forhold til fremmede magter eller national sikkerhed.
Der lægges herved bl.a. vægt på de generelle forhold i hjemlandet, ansøge-
rens tilknytning til hjemlandet, herunder om ansøgeren er i beskæftigelse
og om ansøgeren er gift og har børn, samt eventuelle tidligere ophold i
Schengenområdet. Hvis repræsentationen ikke finder at kunne give visum,
videresendes sagen til Udlændingestyrelsen, der træffer afgørelse i sagen.
Sager, der forelægges for Udlændingestyrelsen, behandles med udgangs-
punkt i vejledende retningslinjer, som findes i Justitsministeriets notat om
visumpraksis, som senest er revideret den 1. december 2013.
2.
Visumpraksis justeres løbende på baggrund af en generel vurdering af
graden af risiko for, at ansøgere fra de pågældende lande uden lovligt
grundlag vil tage fast ophold eller ophold af længere varighed i Danmark
eller i de øvrige Schengenlande. Der lægges herved bl.a. vægt på antallet
af registrerede asylansøgere og antallet af registrerede ansøgninger om fa-
miliesammenføring fra de enkelte lande. Endvidere lægges der vægt på er-
faringerne med de praktiske udsendelsesmuligheder og muligheden for at
behandle en eventuel asylansøgning i en særlig hasteprocedure (åbenbart
grundløs-proceduren).
Iranske statsborgere er omfattet af en restriktiv visumpraksis, hvilket bl.a.
indebærer, at der som udgangspunkt ikke gives Schengenvisum til søsken-
de. Praksis for meddelelse af visum til iranske statsborgere er ikke i det
væsentlige ændret i de seneste 10 år.
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om baggrunden for, at de i bilaget omtalte personer får afslag på visa, når der tidligere er udstedt visa, til justitsministeren
Justitsministeriet kan oplyse, at der efter praksis som udgangspunkt gives
visum til ansøgere, der tidligere har haft et problemfrit visumophold i
Danmark eller et andet Schengenland. Det er imidlertid en forudsætning
for, at et tidligere ophold kan tillægges betydning, at opholdet har fundet
sted inden for en kortere årrække forud for den aktuelle visumansøgning,
og at ansøgerens forhold og forholdene i ansøgerens hjemland ikke væ-
sentligt har ændret sig, siden ansøgeren senest blev meddelt visum.
Et tidligere problemfrit ophold i Schengenområdet vil således ikke altid i
sig selv kunne begrunde, at ansøgeren på ny meddeles visum.
3