Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1439341_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. december 2014
Udlændingekontoret
ASP
2014-0032-1768
1401491
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 177 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 27. november 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
medlem af Folketinget Peter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om, i hvilket omfang der i Københavns Lufthavn er problemer med personer, der rejser i transit gennem lufthavnen fra et andet Schengenland og til hjemlandet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 177 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Ministeren bedes oplyse, i hvilket omfang der i Københavns
Lufthavn er problemer med personer, der rejser i transit gen-
nem lufthavnen fra et andet Schengenland og til hjemlandet, og
hvor det viser sig, at disse personer har opholdt sig i Schengen
uden fornøden tilladelse gennem længere tid. I sådanne tilfæl-
de kan disse personer i dag kun straffes med bøde, da de har
opholdt sig i Danmark i mindre end 24 timer, og det er ikke
muligt at udvise de pågældende med indrejseforbud. Vil mini-
steren overveje at muliggøre udvisning med indrejseforbud til
følge i sådanne sager?”
Svar:
Regeringen ønsker at styrke indsatsen mod ulovlig indvandring, menne-
skesmugling og tilrejsende kriminelle ved at forbedre politiets kontrolmu-
ligheder i bl.a. lufthavne. På den måde sikres det, at udlændinge, der ikke
har et lovligt ærinde i Danmark, kan pågribes hurtigst muligt efter indrejse
i landet. Regeringen har derfor fremsat lovforslag nr. L 95 af 12. december
2014 om styrkede kontrolmuligheder i grænseområder og lufthavne samt
skærpelse af bødeniveau for udlændinges ulovlige indrejse, ophold og ar-
bejde.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Rigspolitiet:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi.
Københavns Politi har oplyst, at sager vedrørende ulovligt op-
hold registreres i politiets sagsstyringssystem POLSAS med en
bestemt gerningskode. Grænsekontrolsektionen har i 2014 ind-
til udgangen af november måned ifølge sektionens egne opgø-
relser registreret 460 sager med denne gerningskode. Det vil
forudsætte en manuel gennemgang af sagerne at udskille de
sager, der måtte dreje sig om personer, der i transit er rejst
gennem lufthavnen fra et andet Schengenland på vej til hjem-
landet, og hvor det viser sig, at disse personer har opholdt sig i
Schengen uden fornøden tilladelse gennem længere tid. Kø-
benhavns Politi har ikke foretaget en sådan manuel gennem-
gang af sagerne, men det er Københavns Politis umiddelbare
vurdering, at ca. 90 % af sagerne drejer sig om såkaldt over-
stay, det vil sige ophold i Danmark eller et andet Schengenland
i længere tid end tilladt i forbindelse med f.eks. et turistvisum
eller en visumfri periode. Overstay kan have fundet sted på den
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om, i hvilket omfang der i Københavns Lufthavn er problemer med personer, der rejser i transit gennem lufthavnen fra et andet Schengenland og til hjemlandet, til justitsministeren
i spørgsmålet anførte måde eller på anden måde, men det er
som nævnt ikke muligt at opgøre de enkelte sagers karakteri-
stika uden en manuel gennemgang heraf.
Rigspolitiet kan henholde sig til oplysningerne fra Københavns
Politi og kan i øvrigt henvise til Justitsministeriets tidligere be-
svarelse af spørgsmål nr. 1063 (Alm. del, samling 2013-14) fra
Folketingets Retsudvalg vedrørende bl.a. Københavns Politis
behandling af sager om overstay.
Endelig kan Rigspolitiet henvise til afsnit 7 i arbejdsgruppe-
rapporten af 7. oktober 2014 om den politimæssige kontrol i
grænseområder og lufthavne mv. med henblik på bekæmpelse
af illegal indvandring og tilrejsende kriminelle.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet følgende udtalelse fra Udlændingestyrelsen:
”Efter
udlændingelovens § 25 b, stk. 1, kan en udlænding, som
opholder sig her i landet uden fornøden tilladelse, udvises.
Kompetencen til at træffe afgørelse efter § 25 b, stk. 1, er hen-
lagt til Udlændingestyrelsen, jf. udlændingelovens § 46. Så-
fremt politiet i Københavns Lufthavn antræffer en udlænding,
der ikke opholder sig lovligt i Danmark, kan politiet forelægge
sagen for Udlændingestyrelsen med henblik på styrelsens stil-
lingtagen til, om der er grundlag for at udvise den pågældende
for ulovligt ophold.
Ved lov nr. 516 af 26. maj 2014, der træder i kraft 1. januar
2015, ophæves muligheden for afvisning i op til 3 måneder fra
indrejsen i Danmark, ligesom muligheden for afvisning ved
indrejse fra et andet Schengenland (indre grænse) ophæves.
Politiet vil dog fortsat have mulighed for at kunne træffe afgø-
relse om afvisning efter udlændingelovens § 28 ved indrejse
fra et land, der ikke er tilsluttet Schengenkonventionen (ydre
grænse), jf. udlændingelovens § 48.
Det fremgår
af bemærkningerne til lovændringen, at ”i de til-
fælde, hvor der i dag træffes afgørelse om afvisning efter be-
stemmelserne i § 28, stk. 5, 1. pkt., jf. § 28, stk. 1, nr. 1-4 og 6,
skal der som følge af ophævelsen af § 28, stk. 5, fremover
træffes afgørelse om udvisning efter de gældende bestemmel-
ser herom”.
Som følge heraf vil der efter den 1. januar 2015 som udgangs-
punkt blive truffet afgørelse om administrativ udvisning efter
udlændingelovens § 25 b, stk. 1, i tilfælde, hvor der efter hidti-
dig praksis er truffet afgørelse om administrativ afvisning efter
udlændingelovens § 28, stk. 5, jf. § 28, stk. 1, nr. 2 og 3, så-
fremt udlændingen opholder sig ulovligt i Danmark, uanset
3
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om, i hvilket omfang der i Københavns Lufthavn er problemer med personer, der rejser i transit gennem lufthavnen fra et andet Schengenland og til hjemlandet, til justitsministeren
længden af den pågældendes ulovlige ophold. Dette gælder til-
lige i de situationer, hvor en udlænding har haft et forudgående
ulovligt ophold i et andet Schengenland.
En afgørelse om udvisning beror i alle tilfælde på en konkret
og individuel vurdering af den pågældendes sag, og der lægges
i forbindelse hermed vægt på længden af den pågældendes
ulovlige ophold sammenholdt med om udvisningen må antages
at virke særligt belastende, jf. udlændingelovens § 26, stk. 1.
Vurderer Udlændingestyrelsen konkret, at en udvisning af den
pågældende vil være uproportional set i forhold til længden af
den pågældendes ulovlige ophold og udlændingelovens § 26,
stk. 1, kan Udlændingestyrelsen i stedet anmode politiet om at
drage omsorg for udlændingens udrejse efter udlændingelo-
vens § 30, stk. 2, jf. stk. 1.”
4