Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1483974_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. januar 2015
Asyl- og Visumkontoret
Søren Harbo
2014-0032-1766
1401455
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 175 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 27. november 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pe-
ter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om det er lettere at opnå visa til Danmark for statsborgere i Djibouti end for borgere fra Somalia, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 175 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Ministeren bedes redegøre for, om det er lettere
at opnå visa
til Danmark for statsborgere i Djibouti end for borgere fra So-
malia, herunder redegøre for, om Justitsministeriet har kend-
skab til, at etniske somaliere, der tillige har statsborgerskab i
Djibouti, drager nytte af den lempeligere adgang til at få visa
via Djibouti? Og er der i givet fald problemer med denne tra-
fik?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelse fra Udlændingestyrelsen, som ministeriet kan henholde sig
til:
”Såvel
statsborgere fra Somalia som statsborgere fra Djibouti
er visumpligtige ved indrejse og ophold i Danmark.
Praksis for, hvornår der som udgangspunkt kan gives visum til
statsborgere fra de pågældende lande, fremgår af Justitsmini-
steriets notat om visumpraksis gældende fra 15. januar 2013
som ændret den 1. december 2013.
For statsborgere fra Somalia gælder der ifølge praksisnotatet
en særlig skærpet visumpraksis, hvorefter der kun kan medde-
les visum i ekstraordinære situationer, f.eks. i tilfælde af et
herboende familiemedlems livstruende sygdom eller dødsfald.
Denne praksis er fastsat på baggrund af, at somaliske nationali-
tetspas ikke anerkendes som gyldig rejselegitimation, idet pas-
sene ikke kan tillægges sædvanlig bevismæssig betydning som
følge af forholdene i Somalia. Derved er de grundlæggende be-
tingelser for udstedelse af Schengenvisum ikke opfyldt.
Der kan dog meddeles visum til somaliske statsborgere, der
ønsker at besøge en herboende ægtefælle, hvis ansøgeren tidli-
gere har ansøgt om familiesammenføring på baggrund af ægte-
skabet, og det i forbindelse med behandlingen af ansøgningen
om familiesammenføring er konstateret, at ægteparret opfylder
betingelserne for familiesammenføring bortset fra kravet om,
at ansøgeren skal have en selvstændig tilknytning til Danmark.
Hvis der undtagelsesvis meddeles visum til en somalisk stats-
borger, vil de danske udlændingemyndigheder være behjælpe-
lige med at tilvejebringe den nødvendige rejselegitimation. I
praksis vil Udlændingestyrelsen således bemyndige en dansk
repræsentation i udlandet til at udstede et laissez-passer til den
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om det er lettere at opnå visa til Danmark for statsborgere i Djibouti end for borgere fra Somalia, til justitsministeren
pågældende person. Et laissez-passer gælder alene for rejse til
Danmark, og er alene gyldigt for én indrejse her i landet.
Djibouti er i henhold til ministeriets visumpraksisnotat for ti-
den placeret i immigrationslandegruppen uden referencebe-
grænsning.
For statsborgere fra Djibouti gælder det, at der som udgangs-
punkt gives Schengenvisum, uanset hvem de ønsker at besøge,
herunder også med henblik på at besøge venner og bekendte.
Det er dog fortsat en forudsætning, at ansøgeren har en herbo-
ende vært i Danmark.
Det vil på den baggrund, som udgangspunkt, være lettere for
statsborgere fra Djibouti at opnå visum til Danmark end for
statsborgere fra Somalia.
Justitsministeriet skærpede med virkning fra den 1. december
2013 praksis for meddelelse af visum til statsborgere fra Dji-
bouti. Forud herfor var landet placeret i turistlandegruppen,
hvorefter det gælder, at der kan gives visum til rene turistbe-
søg, også selv om ansøgeren ikke har en herboende vært.
Baggrunden for den skærpede visumpraksis var bl.a. en visum-
risikoanalyse af 30. maj 2013, udarbejdet af den danske am-
bassade i Addis Ababa, Etiopien. Ambassaden i Addis Ababa
er ansvarlig for visumsagsbehandlingen for Etiopien samt det
sideakkrediterede land, Djibouti. Af ambassadens risikoanaly-
se fremgår det bl.a., at der opholder sig mange somaliske
flygtninge i Djibouti, og at det er nemt for en somalisk stats-
borger at få udstedt djiboutisk fødselsattest og dermed også pas
og andre dokumenter. Ambassaden i Addis Ababa rapportere-
de således i maj 2013 om et stigende antal ansøgninger fra dji-
boutiske statsborgere (fra 9 ansøgninger i 2010 til 27 ansøg-
ninger i 2012), hvilket bidrog til ambassadens bekymring om,
hvorvidt der var tale om egentlige djiboutiske statsborgere eller
f.eks. somaliske statsborgere, der havde opnået djiboutisk
statsborgerskab på falsk grundlag. Ambassaden henledte sam-
tidig opmærksomheden på, at andre nordiske lande samt andre
Schengenlande har strammere regler for ansøgere fra Djibouti
end Danmark. Af ambassadens seneste visum-risikoanalyse af
14. oktober 2014 fremgår det, at ambassaden i 2013 modtog 15
ansøgninger fra statsborgere fra Djibouti, mod 1 ansøgning i de
første seks måneder af 2014, og at effekten af den ændrede vi-
sumpraksis derfor har kunnet observeres.
Udlændingestyrelsen kan oplyse, at der fra den 1. januar 2013
og frem til skærpelsen af visumpraksis den 1. december 2013
er givet 13 visa til statsborgere fra Djibouti, og at der siden
skærpelsen den 1. december 2013 og til og med november
2014 er givet 1 visum.
3
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om det er lettere at opnå visa til Danmark for statsborgere i Djibouti end for borgere fra Somalia, til justitsministeren
Tallene for 2013 er endelige, mens tallet for 2014 er foreløbi-
ge, opgjort på baggrund af registreringer i visumsystemet pr. 1.
december 2014.
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet
med usikkerhed, da udlændingesystemerne er opbygget som
journaliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige
statistiksystemer.”
4